styrkronor.. (cnc fräs)

Häggen

Psb?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-00 TL1000r, -90 Gsx-r turbo, -07 crf 450, -00 hayabusa turbo
Jag ska fixa egna styrkronor är det nån som vet nåt bra program o rita dom i?
Ritningen ska va i nått format som nån cnc fräs fixar.

Mvh Häggen.

Autocad. Ska finnas program och plugins till det för att använda till de flesta CNC-fräsar.

Tänkte du göra bara ritning eller även CNC-programmet med verktygsvägar mm?

stoffer skrev:
Autocad. Ska finnas program och plugins till det för att använda till de flesta CNC-fräsar.

Tänkte du göra bara ritning eller även CNC-programmet med verktygsvägar mm?

Jag har ingen aning?? jag pratade med en kille som jobbar med cnc o han skulle skära ut det om jag kom med ritningen på disket.

De cnc-fräsar som jag har kommit i kontakt med har en egen programvara som omvandlar ritningen (.dwg) till sitt eget format. I det programet så ställer du sen in verktyg, verktygsvägar, material, djup etc. Så om du har möjlighet att rita den i Autocad och spara ner i .dwg format så ska det antagligen inte vara några problem.
Dock så finns det visa fräsar som kräver att du ritar delen i ett ritprogram speciellt avsett för den maskinen.
Men kolla med din polare, han borde veta.
/Olle

Last edited:
Det hela fungerar så att man bereder ritningen i ett CAM-program (det finns vissa CNC-maskiner som har inbyggda beredningsprogram). Sen har man olika postprossesorer som omvandlar koden till just den maskin du ska använda. Vilka filer Fräsen/CAD-programmet tar beror på vilka moduler man har betalat för samt vilket program/Fräs det gäller. Skulle tro att de flesta klarar Auto Cad, men hör med din kompis, han måste ju veta....

ok. ska höra mig för.. tack o bock för svaren.
//Häggen

Det går bra at importera från flera Cad-program till cam-beredningen. Din kompis med CNC-fräsen vill nog CAM-bereda verktygsvägarna själv! ananrs kan det gå illa... :näsblod
Ge honom bara cad-ritningen/soliden så fixar han nog resten. Fråga om det måste vara något speciellt format bara.

Antingen kan du ge honom den i *.dwg eller också i *.dxf skulle tippa på att han vill ha dom i *.dxf så slipper han göra om dom, men det finns säkert program som läser direkt i *.dwg också.

För övrigt så är jag helt säker på att han gör CAM-beredningen själv, skiter sig rätt brutalt annars!

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...