Styrkrona / fjäderben??

Lindskog_

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Kawasaki ZX7R -97
Tjena. Har haft isär min fighter nu i veckan och nu när ja skulle montera ihop den så hade ja glömt att märka upp hur långt upp fjäderbenen satt i styrkeonan.
Spelar det nån roll hur långt upp eller ner fjäderbenen sitter i styrkronan?

Sålänge du inte avser att köra på bana jävligt fort, så klara du dig:)

Spelar det nån roll hur långt upp eller ner fjäderbenen sitter i styrkronan?
Ju längre ner benen sitter i styrkronan dessto större gaffelvinkel och dessto större försprång = stabilare vid körning rakt fram.
och tvärtom.
Ju högre upp benen sitter i styrkronan dessto mindre gaffelvinkel och dessto mindre försprång = instabilare vid körning rakt fram, lättare svänga in i kurva.
Jag är en riktig fegis (vill inte ha en instabil hoj, t, ex att framhjulet börjar wobbla mellan fulla styrutslag för jag har redan varit med om det så jag vet hur det känns) så jag hade startat med att montera ihop det med högst 1cm av fjäderbenen ovanför gaffelkronan.

Tag detta med en nypa salt nu men jag har för mig att på zx7:an är det bara några mm som sticker upp över kronan. Original alltså.
Fråga i tråden för zx7r annars.

i normala fall brukar väl gaffelröret sitta kant i kant med övre gaffelkronan? (minus toppskruven altså)

Jag sköt upp gaffelbenen 5mm på gixxern, och det gjorde stor skillnad på vägegenskaperna. Sätt dit dom med säg 5mm uppstick, och sedan provar du dig fram tills det känns bra, men ändra bara 1-2mm i taget, inte 5cm åt gången :näsblod

monterade tillbax mina på min cbr 900 rr jämns med kanten (minus topskruv givetvis)
tror nog det är så på dom flesta hojjarna.annars är dväl inte din hoj unik så ta o titta på en på bilder eller hos någon som säljer en..

MÅSTE VÄL FINNAS NÅGON HÄRINNE som har en att visa upp???

Jag har satt dom så dom sticker upp 5mm nu till och börja med så får la pröva mig fram när hojen kommer ut. Tack för svaren.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT