Styrketräning Proteinpulver / Gainer

Ät inte socker förutom efter träningen...

jawohl skrev:
Det är kolhydrater du ska ha!

Varför ska han få i sig snabab kolhydrater genom gainer förutom efter träning? Det är extremt snabba kolhydrater som ökar fettinlagringen och kan ge en diabetes om man har otur (Förutom efter träning som sagt).
Lägg pengarna på rent proteinpulver och ät ordentligt med riktig mat.

Det allra bästa är att ta proteinet precis innan träningen, enligt ganska nya rön.
Sen kan man vänta 1 timme efter träningen innan man har nästa intag av protein. Direkt efter träningen kan man dock ta enbart snabba kolhydrater, om man vill.

Men som sagt, akta er för att ta massa gainers och snabba kolhydrater för mycket och ofta, särkilt som t ex mellanmål eller när det inte är i samband med träningen. Risken för diabetes finns, styrkeatleter kommer oftare ur en karriär som diabetiker än t ex konditionsatleter.

fattar inte hur folk kan dricka Star Nutritions skit...smakar ju fruktansvärt :zpy

burner skrev:
20 minuter är ett gränsfall tycker jag, men för mig tar det ca 30min att ta mig hem efter träningen och då är det perfekt med en drink innan jag lämnar stället.

Jag tycker banansmaken är god också, men jag har kanske förbrukat 30-40kg av Whey80 med chokladsmak så variationen var välkommen.

*asg* ja ag är nog uppe på dom volymerna jag med. Köpte hallon sist och kommer inte göra om det. Smakade räv :död

mjukis skrev:
Du kan inte säga att han endast ska ha kolhydrater!
Musklerna skriker efter sina byggstenar (aminosyror=proteiner) efter träningen.
Dock ska du givetvis imundiga båda delar.

Till trådstartaren:

Som Hannez säger är det bara helt dumt att köpa gainers då du betalar en massa onödiga pengar för kolhydrater.

Köp ett vassleprotein och blanda i dextropur, mkt billiga kolhydrater som finns i varje livsmedelsbutik, så har du din gainer!

Menade givetvis inte att han bara skulle ta kolhydrater. Många gör dock felet att stirra sig blinda på protein och inser inte att kroppen behöver snabba kolhydrater direkt efter träningen då näringsfönstret är som störst.

Afterburner skrev:
Varför ska han få i sig snabab kolhydrater genom gainer förutom efter träning? Det är extremt snabba kolhydrater som ökar fettinlagringen och kan ge en diabetes om man har otur (Förutom efter träning som sagt).
Lägg pengarna på rent proteinpulver och ät ordentligt med riktig mat.

Var lite otydlig, men det var självklart efter träning jag menade.

För övrigt tycker jag det är onödigt att ta kosttillskott förutom just efter träning då det kan vara smidigt. Ät mat!

Jag är rätt ny på det här med styrke-träning! Har bara spelat fotboll och sånt innan.

Jag har börjat träna innan jobbet, men problemet är att jag jobbar natt och därför känner jag att jag inte får i mig tillräckligt efter träningen. Brukar bara ha med mig några grova mackor.

Vad ska jag ha för tillskott efter träningen? (Kan knappt något om proteintillskott och dylikt)

jawohl skrev:
Menade givetvis inte att han bara skulle ta kolhydrater. Många gör dock felet att stirra sig blinda på protein och inser inte att kroppen behöver snabba kolhydrater direkt efter träningen då näringsfönstret är som störst.

Var lite otydlig, men det var självklart efter träning jag menade.

För övrigt tycker jag det är onödigt att ta kosttillskott förutom just efter träning då det kan vara smidigt. Ät mat!

Tack för klargörandet, började fundera på om man var helt fel ute. Kolhydrater vet jag att jag måste få i mig efter, fast jag slarvar med det.

Räcker det att blanda i druvsocker i proteinet?

Kenya skrev:
Någon som tränar gym och har något tips när det gäller gainers?? Jordgubbs smak är ju att föredra :brinnerup

För en normal kille som inte tränar för att bli nån bodybuilder så behövs det inte nått protein pulver, helt vanlig husmankost räcker riktigt bra till, men ät ordentligt och ofta.
Men däremot kan du behöva återhämtningsdricka, det gör så att kroppen snabbare återhämtar sig efter träningen och du kan börja träna hårdare och oftare.
Men..... för att den skall ha någon inverkan bör den intagas minst 2 minuter efter du slutat tränat, det är då kroppen skriker efter energi. Annars är det lika bra att låta bli drickan och fara hem och äta normal mat.
Jag använder Evolution/ Phase 3, kostar en 21€ alltså typ en 200 Kr. Räcker till en sådär 12-15 träningspass.
Men det är lika viktigt att du byter träningsprogram tillräckligt ofta, kroppen vänjer sig snabbt med rörelserna. Byt en sådär var fjärde vecka så går du bättre framåt!

Lycka till :tummenupp

Blip skrev:
Räcker det att blanda i druvsocker i proteinet?

Nej, du måste dricka upp det oxå!

(Seriöst svar på din fråga: Ja)

Ace.Rider skrev:
För en normal kille som inte tränar för att bli nån bodybuilder så behövs det inte nått protein pulver, helt vanlig husmankost räcker riktigt bra till, men ät ordentligt och ofta.
Men däremot kan du behöva återhämtningsdricka, det gör så att kroppen snabbare återhämtar sig efter träningen och du kan börja träna hårdare och oftare.

Och vad innehåller "återhämtningsdricka"?

mjukis skrev:
Nej, du måste dricka upp det oxå!

(Seriöst svar på din fråga: Ja)

Och vad innehåller "återhämtningsdricka"?

Phase 3 näringsinnehåll / 100 g:
energi 1385 kj / 331 kcal
kolhydrater 38 g
proteiner 45 g
fett <0,5 g

ingredienser / 80 g:
Vassleprotein isolerat 35 g
Maltodextrin 35 g
Kreatin monohydrat 5 g
L-glutamin 5 g
Naturliga och konstgjorda smakämnen
Aspartam

Ace.Rider skrev:
Phase 3 näringsinnehåll / 100 g:
energi 1385 kj / 331 kcal
kolhydrater 38 g
proteiner 45 g
fett <0,5 g

ingredienser / 80 g:
Vassleprotein isolerat 35 g
Maltodextrin 35 g
Kreatin monohydrat 5 g
L-glutamin 5 g
Naturliga och konstgjorda smakämnen
Aspartam

Dyrare än om du skulle göra en drink själv? Vad kostar en flaska/portion?
Det ända som är tillsatt är ju kreatin och L-Glutamin.

burner skrev:
10 kr är inte så dyrt och på köpet slipper jag kladda med drinkar på träningen.
Det får jag nog av hemma ändå :3freak

Gainomax innehåller även proteiner och proteiner är inte billigt men dock så viktigt.
Köper jag en Gainer eller liknande så får jag i mig för mycket kolhydrater i relation till proteiner.
En gaino-max är ju en gainer??

Det är ju just därför det är bäst o blanda själv, då får man i sig precis så mkt man ska ha.

10 kr är fortf. dyrt. Mina drinkar innehåller mer och kostar la mindre än hälften.

Ace.Rider skrev:
Men..... för att den skall ha någon inverkan bör den intagas minst 2 minuter efter du slutat tränat, det är då kroppen skriker efter energi. Annars är det lika bra att låta bli drickan och fara hem och äta normal mat.
Jag använder Evolution/ Phase 3, kostar en 21€ alltså typ en 200 Kr. Räcker till en sådär 12-15 träningspass.
Men det är lika viktigt att du byter träningsprogram tillräckligt ofta, kroppen vänjer sig snabbt med rörelserna. Byt en sådär var fjärde vecka så går du bättre framåt!

Nu är ju jag inte en normal kille dårå, men om jag hade nöjt mig med "vanlig husmanskost" hade jag garanterat inte uppnåt lika mycket som jag faktiskt gjort med träningen. Jag ser ALLTID till att hälla i mig nån sorts proteinsörja om jag inte hinner äta direkt efter träning, eller kommer äta något som inte är tillräckligt proteinrikt. (Ex kommer till jobbet lagom till lunchen och upptäcker att det serveras grönsakspytt. :rolleyes: )

Att inte få i sig tillräckligt med proteiner efter träning känns lika obekvämt som att köra motorcykel utan ryggskydd.

HanneZ skrev:
En gaino-max är ju en gainer??

Det är ju just därför det är bäst o blanda själv, då får man i sig precis så mkt man ska ha.

10 kr är fortf. dyrt. Mina drinkar innehåller mer och kostar la mindre än hälften.

Inte riktigt, en gainer brukar ligga på ca 3/4 kolhydrater.
En Gainomax ligger på 2/3 kolhydrater.

10 kr tycker jag att min kropp lätt är värd efter 70min hård träning.
Gainern kostar också pengar, ca 5kr ???

Last edited:
General E skrev:
Vart kommer det ifrån? Ifrågasätter inte utan bara undrar.
Du menar själva påståendet eller varför dom har diabetes? Jag läste det på ett annat forum.

anja skrev:
Nu är ju jag inte en normal kille dårå, men om jag hade nöjt mig med "vanlig husmanskost" hade jag garanterat inte uppnåt lika mycket som jag faktiskt gjort med träningen.
Hur vet du det?

burner skrev:
Inte riktigt, en gainer brukar ligga på ca 3/4 kolhydrater.
En Gainomax ligger på 2/3 kolhydrater.

10 kr tycker jag att min kropp lätt är värd efter 70min hård träning.
Gainern kostar också pengar, ca 5kr ???
Gainomax innehåller fortf. för lite totalt sett. Som sagt att göra sin egen så får man precis som man vill ha det. Som Martin säger är det dessutom bäst att ta rent(nästan) protein före och endast kolhydrater direkt efter för att sedan komplettera med protein 1 timme efter avslutad träning.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman