Styrgeometri

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
RSV Mille R, XL250k4
Har köpt en Honda CB, gillar hojen förutom att den är lite seg och sävlig. Funderar om man skulle kunna ge den ett lite piggare uppträdande genom att sänka den lite fram, alltså skicka upp gaffelbenen en bit i styrkronan.
Gaffelvinkel och försprång skall vara 26 grader och 99mm enligt Honda. Om jag jämför med en Street Triple RS, som jag gillar, har den 23 grader och 97 mm. 1000cc sporthojar verkar oftast ha 22 grader.

Det verkar finnas ca 35mm utrymme att sänka innan framskärmen tar i tutan med bottnad gaffel.

Hur mucket kan vara lagom att prova med? 10mm?

Har köpt en Honda CB, gillar hojen förutom att den är lite seg och sävlig. Funderar om man skulle kunna ge den ett lite piggare uppträdande genom att sänka den lite fram, alltså skicka upp gaffelbenen en bit i styrkronan.
Gaffelvinkel och försprång skall vara 26 grader och 99mm enligt Honda. Om jag jämför med en Street Triple RS, som jag gillar, har den 23 grader och 97 mm. 1000cc sporthojar verkar oftast ha 22 grader.

Det verkar finnas ca 35mm utrymme att sänka innan framskärmen tar i tutan med bottnad gaffel.

Hur mucket kan vara lagom att prova med? 10mm?
Kan inte svara på just hur sänkningen påverkar, men tänk på att vevhusets ytterkanter kommer närmare marken vid nedlägg. Kompisen klotade sin CBX på det viset efter att ha monterat en modernare (kortare) USD-gaffel

Det är alltid riskabelt att jämföra broschyruppgifter, för olika tillverkare uppger sina mått på lite olika sätt. En del i fullt utfjädrat tillstånd, en del i någon form av simulerad körposition. Att mäta själv och att hålla en konstant referens brukar vara det bästa.

Om du bara är ute efter en skarpare styrgeometri (alltså brantare gaffelvinkel och kortare försprång) så finns egentligen bara ett sätt - hålla fast framhjulet på marken och flytta styrhuvudet framåt i ramen. Något jobbigt, men alla andra sätt påverkar antingen tyngdpunktens läge, hjulbasen eller svingarmsvinkeln…

Eftersom du knappast tänker plocka fram rondell och svets är min rekommendation att sänka hojen fram samtidigt som du höjer hojen lika mycket bak. Tyngdpunktens läge påverkas minimalt samtidigt som hjulbas och svingarmsvinkel endast påverkas lite grann.

Om du bara sänker fram så kommer du oundvikligen att sänka tyngdpunkten, vilket sannolikt har större effekt på styregenskaperna än en liten ändring i hjulbas eller svingarmsvinkel.

Och glöm inte däckens och däckprofilens effekt. En åttiotalshoj på moderna däck är en helt annan upplevelse…

Last edited:
10 mm, ja det är väl bara att testa.

Min DT50MX har höjningskitet fram och bak. Svajig gaffel så jag sänkte den lite. Ja genom att skjuta upp gaffelbenen.
IMG_0855.jpeg

Min Kawa z750 LTD twin är sänkt fram och höjd bak. Skjutit upp gaffelbenen så långt det går. 1 mm kvar till luftnipplarna tar i det gummidämpade styret.
Längre stötdämpare bak.

IMG_1251.jpeg

Min DR600 har antingen 21 eller 18” tum fram.
18” är lite ballare än alla andra storlekar.

IMG_1915.jpeg

Min Kawa z750 -80 sänkte jag också fram, sköt upp gaffelbenen 10 mm. Det gjorde jag väl redan första året. Den ansågs kvickstyrd på den tiden med låg vikt och kort hjulbas. Gaffelvinkel minns jag inte. 19” fram som alla andra utom Laverda som hade 18”.

IMG_2012.jpeg
KLEn har ju ”dålig markfrigång” så där sköt jag ner gaffelbenen max så toppmuttrarna är jäms med gaffelkronan. 4 mm? 21” fram men jag tycker att tyngdpunkten är rätt låg. Annans är hojen tung för att vara en 500a twin i offroadstil. Iofs i nivå med nya ”äventyrstwinnar” runt 500 cc men det betyder ju inte att det är rätt.

Min TDM900 har 18” fram. Det var ett av kraven när jag letade efter den ultimata hojen.
Det enda jag ändrat är styret.

IMG_1752.jpeg
❤️

Ja blir det någon skillnad då? Jovars. 🙂

Bifogat

• IMG_2072.jpeg
    IMG_2072.jpeg
    2.7 MB · Visningar: 9
Börja med att mäta svingarmsvinkeln.
Den kommer att berätta om du skall höja i bak, sänka i fram eller båda.
Det är vanligare att man behöver höja i bak än att sänka i fram.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman