Har då en VFR 800 V-tec 2008 med snart 900 mil på mätaren. När man kör lite aktivt = bana och/eller gata med fullgasväxlingar eller nära på iaf så blir den väldigt lätt på framhjulet och ruskar till. Jag har testat mig själv och det behövs alltså inte att jag "hänger" efter hojen o försöker dra upp framhjulet och trycka ned bak. Kan räcka med en vanlig motorvägsomkörning med en 3-4 växling så gungar framhjulet till. När jag var på Rörken, 2'an hela varvet, så fick den slag på rakan och då växla jag alltså inte utan när v-tecen kicka i så blev det ett slag. Växlar alltid med koppling och gasjustering.
Tjänstevikt på 230kg och 109hk = inget effektmonster. Dom flesta ägarna är överens om att den bara går att gasa upp på ettan och eftersom jag har detta fenomen även på högre växlar så känns det inte som att det är att den får luft mellan framhjulet o vägen men att den blir väldigt lätt. Jag har testat detta en del som sagt och visst är jag väldigt koncentrerad och håller mot så är det inte lika troligt att det blir strul men tendenserna finns. Köra avslappnat (men vaket) och bomba iväg är dock lögn. Har aldrig blivit okontrollerat utan det ruskar till o i värsta fall kan det bli lite "självsvängningar" efteråt om man släpper av eller håller jämn hastighet.
Om vi nu förutsätter att allt är ok, har inte hunnit kolla allt ännu, med tanke på att den inte gått så långt och är servad mer än serviceboken efterfrågar, fräscha däck med originaldimension - vilka förbättringar kan man göra för detta problem?
Möjlighet att ställa in:
Fjäderförspänning fram/bak
Returdämpning bak
Byta olja/viskositet - vad ger vad?
Styrdämpare - Fysiskt möjligt på en VFR?
Tjänstevikt på 230kg och 109hk = inget effektmonster. Dom flesta ägarna är överens om att den bara går att gasa upp på ettan och eftersom jag har detta fenomen även på högre växlar så känns det inte som att det är att den får luft mellan framhjulet o vägen men att den blir väldigt lätt. Jag har testat detta en del som sagt och visst är jag väldigt koncentrerad och håller mot så är det inte lika troligt att det blir strul men tendenserna finns. Köra avslappnat (men vaket) och bomba iväg är dock lögn. Har aldrig blivit okontrollerat utan det ruskar till o i värsta fall kan det bli lite "självsvängningar" efteråt om man släpper av eller håller jämn hastighet.
Om vi nu förutsätter att allt är ok, har inte hunnit kolla allt ännu, med tanke på att den inte gått så långt och är servad mer än serviceboken efterfrågar, fräscha däck med originaldimension - vilka förbättringar kan man göra för detta problem?
Möjlighet att ställa in:
Fjäderförspänning fram/bak
Returdämpning bak
Byta olja/viskositet - vad ger vad?
Styrdämpare - Fysiskt möjligt på en VFR?