Styrdämpare

Gaze

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Vill ha gixxer 600 cbr600rr
Hur funkar en vad är styrdämpare bra för?

Minskar styrwobbel (när styret slår vänster och höger) bland annat.

Kay skrev:
Minskar styrwobbel (när styret slår vänster och höger) bland annat.

Okej tack. du får skratta nu, men blir det inte segare att vrida styret då eller har jag fel

Gaze skrev:
Okej tack. du får skratta nu, men blir det inte segare att vrida styret då eller har jag fel

Jo, korrekt. Men det verkar mer under snabba slag än långsamma styrutslag. Dock värt det tycker jag. Gillar inte wobbel :näsblod

Gaze skrev:

Bara om du ställt den för hårt. Dämparen är ju hydraulisk och olja kan passera i den i viss fart utan nämnvärt motstånd. Vid högre hastigheter, typ styrslag, så erbjuder den dock motstånd eftersom oljan måste passera i små kanaler. Vanlig styrning från dig är dock inte så snabb. Du ska ställa dämparen så att du knappast märker att den är där. Det är alltså viktigt att den är ställbar vilket originaldämpare sällan är.

Nyare Honda har väl en automatisk variant.. Funkar typ som styrningen på en mitsubishi 3000GT.

på hondan så sköts motståndet automatiskt allt efter att hastigheterna ökar..
Så i 30 är egentligen styrdämparen obefintlig.. men i 200 (om nu honda kommer upp i dom hastigheterna :arsele ) så verkar den på maxeffekt.. alltså max motstånd.. :)

Ser dock inte klokt ut vid gaffelkronan.. en stor klump mitt i smeten.

Red skrev:
Nyare Honda har väl en automatisk variant.. Funkar typ som styrningen på en mitsubishi 3000GT.

på hondan så sköts motståndet automatiskt allt efter att hastigheterna ökar..
Så i 30 är egentligen styrdämparen obefintlig.. men i 200 (om nu honda kommer upp i dom hastigheterna :arsele ) så verkar den på maxeffekt.. alltså max motstånd.. :)

Ser dock inte klokt ut vid gaffelkronan.. en stor klump mitt i smeten.

Edit: våde off topic men ändå inte. såg att trådskaparen ville ha en cbr, årsm. okänt dock :rolleyes:

tack för mycket bra svar. vart mycke klockare låter som om styrdämare är ett bra val att ha.
Gillar inte heller när d wobblar. Jag som är lite feg/ kanse ovan bakom styret skiter nästan på mej när det wobblar till:rodnar. Och har dock aldrig kört en grov sport hoj med wobbel än.

Red: tror cbr 600RR modellen kom 03 så jag är ute efter 03:a för o komma så billigt undan som möjligt

Kay skrev:
Jo, korrekt. Men det verkar mer under snabba slag än långsamma styrutslag. :näsblod

Typ som ett bil bälte när man drar i det snabbt?
Om man ska göra en jämnförelse

Gaze skrev:
Typ som ett bil bälte när man drar i det snabbt?
Om man ska göra en jämnförelse
Det är inte en dum jämförelse alls, läs min för en mer korrekt och svårförståelig förklaring :tungan . När du rör styret långsamt, vanlig styrning, så hinner oljan passera kanalerna utan påverkan men vid snabb styrning, vobbel, så gör den inte det utan rörelsen dämpas, lugnas ner så att säga, dock låses inte styret som bilbältet :hihi . Många jag känner ställer sina dämpare alldeles för hårt så det känns som om styrlagret är för hårt draget, de tror att det är bara då dämparen fungerar men de har ju i praktiken gjort sin hoj rent ut farlig.

Tror att den elektroniska dämparen bara finns på 04:ans CBR1000RR men är inte säker. :va Den är i alla fall, tillsammans med centralljuddämparen, en stor anledning till varför Hondan är så mycket tyngre än t ex min hoj. En vanlig styrdämpare är lättare.

Om du ska köpa måste man ju förstås nämna Öhlins men även Hyperpro har jag hört ska vara bra.

Ninjaboy skrev:
Det är inte en dum jämförelse alls, läs min för en mer korrekt och svårförståelig förklaring :tungan . När du rör styret långsamt, vanlig styrning, så hinner oljan passera kanalerna utan påverkan men vid snabb styrning, vobbel, så gör den inte det utan rörelsen dämpas, lugnas ner så att säga, dock låses inte styret som bilbältet :hihi . Många jag känner ställer sina dämpare alldeles för hårt så det känns som om styrlagret är för hårt draget, de tror att det är bara då dämparen fungerar men de har ju i praktiken gjort sin hoj rent ut farlig.

Tror att den elektroniska dämparen bara finns på 04:ans CBR1000RR men är inte säker. :va Den är i alla fall, tillsammans med centralljuddämparen, en stor anledning till varför Hondan är så mycket tyngre än t ex min hoj. En vanlig styrdämpare är lättare.

Om du ska köpa måste man ju förstås nämna Öhlins men även Hyperpro har jag hört ska vara bra.

Ingen fara jag missa inte vad du skrev det gjorde mej klokare :tummenupp.
Nu har jag fått ett mvg svar på min fråga :D tack för svar :Bugar

först ska man börja me o köpa en hoj sen blir det en styrdämpare. låter vättigt att ha en. Sitter det styrdämpare på r6 00-01 som orginal? blir nog en r6 som första ho lagom prislapp på dom. honda får vänta.

Last edited:
Gaze skrev:
Ingen fara jag missa inte vad du skrev det gjorde mej klokare :tummenupp.
Nu har jag fått ett mvg svar på min fråga :D tack för svar :Bugar

först ska man börja me o köpa en hoj sen blir det en styrdämpare. låter vättigt att ha en. Sitter det styrdämpare på r6 00-01 som orginal? blir nog en r6 som första ho lagom prislapp på dom. honda får vänta.

nope.. har en -00 å den sitter de fantamej ingen styrdämpare på iaf :)

Sådant finns att köpa och montera om man vill, det är inte alls säkert att den orginalmonterade är särskillt bra i vilket fall.

Vet du med dej att du kommer att köra hårt (speciellt på vägar som är lite sämre) så kan jag bara rekomendera en styrdämpare. Innan jag själv investerade i en så var jag väldigt skeptisk. Nu i efterhand så räddade dämparen min häck från vurpa (på förra hojen) mer än en gång.

vtwin skrev:
Vet du med dej att du kommer att köra hårt (speciellt på vägar som är lite sämre) så kan jag bara rekomendera en styrdämpare. Innan jag själv investerade i en så var jag väldigt skeptisk. Nu i efterhand så räddade dämparen min häck från vurpa (på förra hojen) mer än en gång.

Har aldrig kör sporthoj tidigare så när jag köper min första hoj kommer jag ta det väldigt försiktigt .

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...