Styrdämpare?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Är det någon som kör med styrdämpare på sin SM? Jag tycker att det börjar bli lite oroligt när man kommer över 120-130km/h och går över ojämnheter/sätter ner den, eller är det kanske tjall på min cykel?

Ifall du testat/kör med det, är det värt pengarna? Vad använder du å vad fick du betala för den?

Iaf så har Husaberg (om man kollar i katalogen) fästanordningar till vanliga styrdämpare, sen finns ju även denna från öhlins: http://www.ohlins.se/mc_sd_mx.shtml
 
hade en öhlinsdämpare på min ktm 250 jag körde lite motard med -02 och det hjälper ju helt klart till att lugna ner styrslagen lite.
har inte använt styrdämpare under -03 och -04 på motardhojen men på crossen har jag det.
jag skulle själv inte lägga ut de ca 5000:- det kostar för ett öhlinskit till en motard, så stor skillnad blir det inte.
prova att släppa lite på fjäderspänningen på dämparen så den blir lite lägre bak, kan hjälpa.
 
Last edited:
OlleR skrev:
Är det någon som kör med styrdämpare på sin SM? Jag tycker att det börjar bli lite oroligt när man kommer över 120-130km/h och går över ojämnheter/sätter ner den, eller är det kanske tjall på min cykel?

Ifall du testat/kör med det, är det värt pengarna? Vad använder du å vad fick du betala för den?

Iaf så har Husaberg (om man kollar i katalogen) fästanordningar till vanliga styrdämpare, sen finns ju även denna från öhlins: http://www.ohlins.se/mc_sd_mx.shtml

Jag vet inte riktigt vad du menar me fästen till "vanliga" styrdämpare, på cross/enduro å rimligtvis även motarder är de oftast Öhlinsmodellen som gäller. Den som ibland kallas "Unic" i folkmun... De finns andra fabrikat oxå men dom verkar bygga på ungefär samma teknik.
De lilla jag har kört tyckte jag de va stor skillnad me styrdämpare. På spåriga gruspartier blev allting genast mycke lugnare å bromshålor blev inte lika allvarligt. Fast din Husa är nog stabilare än KTM.
Sen kan de oxå bli mycke psykologi i de hela, jag som nästan alltid kört me "Unic" tycker de känns väldigt dumt utan, å vågar helt enkelt mer när den sitter där. Även om den är ställd på de lösaste å kanske inte ens gör nån nytta.
Så tipset är att vänta i de längsta, de finns en risk att du sen aldrig vill va utan. Men när du ändå vill ha en kan de löna sej å kolla begagnat.

Lycka till
 
Algot skrev:
Jag vet inte riktigt vad du menar me fästen till "vanliga" styrdämpare, på cross/enduro å rimligtvis även motarder är de oftast Öhlinsmodellen som gäller. Den som ibland kallas "Unic" i folkmun... De finns andra fabrikat oxå men dom verkar bygga på ungefär samma teknik.
De lilla jag har kört tyckte jag de va stor skillnad me styrdämpare. På spåriga gruspartier blev allting genast mycke lugnare å bromshålor blev inte lika allvarligt. Fast din Husa är nog stabilare än KTM.
Sen kan de oxå bli mycke psykologi i de hela, jag som nästan alltid kört me "Unic" tycker de känns väldigt dumt utan, å vågar helt enkelt mer när den sitter där. Även om den är ställd på de lösaste å kanske inte ens gör nån nytta.
Så tipset är att vänta i de längsta, de finns en risk att du sen aldrig vill va utan. Men när du ändå vill ha en kan de löna sej å kolla begagnat.

Lycka till
Jo det var såhär att jag såg att i husas broshyr fanns det "styrdämparfäste" vilket antagligen möjligör användandet av "vanliga" styrdämpare.
Ställde om fjädringen idag, och fick betydligt bättre respons men ännu mer styrfladder :( Ska åka några vändor på bana, åker man inte fortare än 120km/h så är det ju inga som helst problem, vi får la se hur det ter sig, just nu känns det nästan som ett måste :)
Några tips hur man kan ställa fjädringen utan att förlora för mycke respons? Just nu e den hård ställd både fram å bak, kanske skulle jag lätta på den lite bak? Får kanske ner mer kraft i backen då oxo?

Tack för hjälpen!
 
OlleR skrev:
Jo det var såhär att jag såg att i husas broshyr fanns det "styrdämparfäste" vilket antagligen möjligör användandet av "vanliga" styrdämpare.
Ställde om fjädringen idag, och fick betydligt bättre respons men ännu mer styrfladder :( Ska åka några vändor på bana, åker man inte fortare än 120km/h så är det ju inga som helst problem, vi får la se hur det ter sig, just nu känns det nästan som ett måste :)
Några tips hur man kan ställa fjädringen utan att förlora för mycke respons? Just nu e den hård ställd både fram å bak, kanske skulle jag lätta på den lite bak? Får kanske ner mer kraft i backen då oxo?

Tack för hjälpen!

Vad gäller fjädringsinställningar så har jag oxå funderat mycke. Har själv alltid haft svårt å känna sånt på enduron å tycker de är ännu svårare på motarden. Slängde ut en tråd här efter tips men de verkade inte va många som laborerat me de.
Har alltså tyvärr inga tips... Sorry..
 
OlleR skrev:
Ställde om fjädringen idag, och fick betydligt bättre respons men ännu mer styrfladder :( Ska åka några vändor på bana, åker man inte fortare än 120km/h så är det ju inga som helst problem, vi får la se hur det ter sig, just nu känns det nästan som ett måste :)
Några tips hur man kan ställa fjädringen utan att förlora för mycke respons? Just nu e den hård ställd både fram å bak, kanske skulle jag lätta på den lite bak? Får kanske ner mer kraft i backen då oxo?

Kolla in tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=49635. Massor av info om fjädring där. Jag tänkte ta mig tid att läsa på därifrån en dag.

Sen var det dessutom en artikel om hur du ställer in din fjädring (basics) i senaste nummret av Supermoto Magazine.
 
Spider skrev:
Kolla in tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=49635. Massor av info om fjädring där. Jag tänkte ta mig tid att läsa på därifrån en dag.

Sen var det dessutom en artikel om hur du ställer in din fjädring (basics) i senaste nummret av Supermoto Magazine.

Läste igenom tråden, fick lite känsla av vad grejjerna gör men fortfarande ingen direkt aning om hur det ungefär ska vara, va man känner kan väl vara helt fel gissar jag...

Har beställt tidningen oxo, tack för tipset! Sprang runt hela stan idag å letade för att till sist inse att det var lättare att beställa från http://www.press-stop.se ;)
 
OlleR skrev:
Har beställt tidningen oxo, tack för tipset! Sprang runt hela stan idag å letade för att till sist inse att det var lättare att beställa från http://www.press-stop.se ;)

Sen när du väl har första nummret så är det bara att ringa till prenumerationsavdelningen, tel.nr. finns i tidningen, och beställa en prenummeration. Funkar skitsmidigt.
 
+442079033993

Pratade med Mel härom dan å beställde några back issues.
Grymt softa å ha att göra med :)

Spider skrev:
Sen när du väl har första nummret så är det bara att ringa till prenumerationsavdelningen, tel.nr. finns i tidningen, och beställa en prenummeration. Funkar skitsmidigt.
 
Spider skrev:
Sen när du väl har första nummret så är det bara att ringa till prenumerationsavdelningen, tel.nr. finns i tidningen, och beställa en prenummeration. Funkar skitsmidigt.
Det kan nog bli så, ja! :D

Vad jag är lite förundrad över är att det stod att det var nr 04/04 (det var tidningen med SM-dämpning japp), kommer den alltså bara ut var tredje månad?
 
Varannan månad ska det nog vara enligt dem själva ... vet inte hur väl det stämmer i praktiken dock :)

OlleR skrev:
Det kan nog bli så, ja! :D
Vad jag är lite förundrad över är att det stod att det var nr 04/04 (det var tidningen med SM-dämpning japp), kommer den alltså bara ut var tredje månad?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top