Styrdämpare

Wiken

Gasglad
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hade en R6:a...
Kan någon här förklara hur en styrdämpare fungerar och vad den gör för nytta? :va Är det lätt att montera den?

Den dämpar vibrationer i styret.

Det är lätt att montera dem om du fått rätt dämpare samt rätt fäste. Se till så att själva dämparen inte stannar styret inann styrstoppet bara.

Jag fick inte rätt grejjer först och blev så tokig på skiten att jag ville sparka sönder hela hojen. Se till så att du får rätt grejjer.

Välj mellan Öhlins eller Hyperpro. De är superba.

750RR

Har hört att fäste och monteringsgrejer kostar nästan lika mycket som dämparen, är det så?

Wiken skrev:
Har hört att fäste och monteringsgrejer kostar nästan lika mycket som dämparen, är det så?

Japp! Jag vet inte hur mycket, men satans dyrt för fästena är det!

Den går hit, den går dit, den går runt en liten bit, och den dämpar styrslag på ett kick, det är en makalös manick. :rofl

McB skrev:
Den går hit, den går dit, den går runt en liten bit, och den dämpar styrslag på ett kick, det är en makalös manick. :rofl

tråkig kan du va på OTsidan makkbe :mattias

750RR

Hur den fungerar.... enkel teknik egentligen...en vanlig dämpare (ej fjäder) som helt enkelt "håller i" styret lite. Dämparna kan justeras beroende på hur mycket "seghet" man vill ha.... i stort gäller= höghastigthet=hög dämpning, låg hastighet=låg dämpning... om man kör med för hög dämpning vid låg fart och tex skall vända på vägen...så är risken stor att man klotar....eftersom styret inte låter sig svängas så fort som vi försöker för att upprätthålla balansen.... bla bla bla.....

Rent praktiskt så är väl den största vinsten på vanlig väg att den lugnar ner styrningen lite... har hojen en väldigt brant styrvinkel blir ju styret lätt lite nervöst t.ex. vid nedslag, lite smågrus/gropar i svängar osv. Styrdämpar lugnar då styret och håller riktningen utan att hojen blir sävligare i styrespons när du väl vill svänga. Rätt nyttjad och inställd så går det hela klart stabilare och lugnare...och om man vill....snabbare....men det är det väl ingen som vill :tungan

\\backande hunden

Last edited:
Den styrdämparen jag har på racehojen funkar förtryffligt! Största skillnaden är ut ur kurvor, då hojen normalt "ormar" sig vid gaspådrag när den letar grepp. Det fina med justerbarheten är att du kan ändra inställning mellan olika banor(styrdämpare är alltid en kompromiss mellan stabilitet och styrsnabbhet).

På gata är skillnaden enligt mina erfarenheter inte lika självklart positiv. Hojen kan bli trög in i kurvor, vilket jag kompenserar med våldsam motstyrning, vilket i sin tur orsakar en slags "självsvängning" som är lite jobbig och drar ner förtroendet för köregenskaperna. Enda egentliga tillfället som styrdämparen är oumbärlig är nog vid långwheelies, men det kan ju vara en nog så viktig anledning...

Har hört att Hyperpro´s dämpare är progressiv, så den dämpar mer ju snabbare slaget blir. I teorin blir det lättkört i stan samtidigt som du slipper "tankslappers"

Hmm...

Styrdæmpere

:confused: Ved i hvad en øhlins styrdæmper til en Hayabusa koster i sek. ?? :confused:

Jeg bor i københavn så hvor foreslår i som det nemmest for mig at købe ??

mvh.
Hayabosa

Nb. Hayabusa er født med styrdæmper men min er gået i stykker. (2001)

Hayabosa skrev:
:confused: Ved i hvad en øhlins styrdæmper til en Hayabusa koster i sek. ?? :confused:

Jeg bor i københavn så hvor foreslår i som det nemmest for mig at købe ??

mvh.
Hayabosa

Nb. Hayabusa er født med styrdæmper men min er gået i stykker. (2001)

List priset i Sverige för en Öhlins styrdämpare till en Busa är: 4984 SEK.
artikel nummer 30.SD.143

Last edited:
Närmsta att köpa är kanske Yamaha Center i Helsingborg??
De säljer Öhlis grejer, men det kanske finns andra som gör de oxå??

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman