Styrdämpare?

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Funderar på en ducati monster och ser att många har monterat styrdämpare.
Vad har den för uppgift rent praktiskt i vardagen?

Till vardags gör den inte mycket nytta, utom möjligen om man slangar mycket och landar dåligt. Min Gixxer har en kronslut orginaldämpare, som inte gör nån som helst nytta, och det är inget jag märker på gata, på bana däremot så blir den lite grinig när framhjulet lättar från backen i utgångarna ur kurvorna. Men så kör man ju iaf inte på allmän väg om man inte är självmordsbenägen.

Funderar på en ducati monster och ser att många har monterat styrdämpare.
Vad har den för uppgift rent praktiskt i vardagen?

Jag har märkt på vanlig väg att ibland att när framhjulet lättar över mindre krön eller ojämnheter i vägen samtidigt som man inte kör spikrakt så vobblar det lätt till en aning, har du inte märkt det tidigare så lär du inte behöva ha styrdämpare. :tummenupp

Styrdämpare på en er6:va Det är lite som att bygga en stealth oljetanker...

Styrdämpare behövs inte för gatåka om man inte har väldigt racemässiga chassiemått. Men visst fan är det racemässigt och snyggt men jag hade sparat pengarna och lagt på något vettigare typ uppgraderade fjädringskomponenter eller bromsar...

Styrdämpare på en er6:va Det är lite som att bygga en stealth oljetanker...

Styrdämpare behövs inte för gatåka om man inte har väldigt racemässiga chassiemått. Men visst fan är det racemässigt och snyggt men jag hade sparat pengarna och lagt på något vettigare typ uppgraderade fjädringskomponenter eller bromsar...
Fast nu va de ju inte ER6'an det gällde, han funderade på att handla sig en Monster, och hade sett att många hade styrdämpare på just Monstren ;)

Rent praktiskt har du nytta av en styrdämpare om du passerar en grop under nedlägg, om du axar ut ur en böj (med nedlägg) så framhjulet lyfter så har du nytta av dämparen när framhjulet slår ner igen, om du flyger över ett krön och landar lite snett med framhjulet; kort sagt, var gång du får framhjulet "out of line". Det som händer är att framhjulet i de situationerna rätar upp sig så snabbt att du får en översläng som i sin tur ger ytterligare en vinkling tillbaka och när du dessutom börjar lägga dig i det hela med dina armar så är vobblet igång.
Då är det bra med en styrdämpare eftersom en dämpare är direkt proportionell mot hastigheten och lugnar ner häftiga slag i styret.
Sedan får du själv avgöra om din körstil gör det lämpligt med styrdämpare eller om du ev. (som de flesta) vill ha en för det ser coolt ut ... :)

Tycker det är större motiv att ha en på mindre hojar(600)på gatkörning än bana,de små ruskningarna i styret är inga problem på bana där det är hyfsat slätt men på väg där sprickor och upphöjningar i asfalten förstärker problemet så skulle det kunna vara bra att ha ibland.

Dock vänjer man sig och jag har bara haft ett större problem,taskig väg som förstärkte och slog styret ur nävarna på mig men bara man inte håller i sig i styret så reder det ut sig själv.

Henrik

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back