Styrdämpare

misteral

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2009
Hoj
Kawasaki zx10r -08, r1 -01 och rmz 450 -05
Hej!
På min zx10r är orginal styrdämparen "nästan" utan funktion, har jag den på det hårdast ställda läget så märker man knappt skillnad mot det lösaste läget.
Ska det vara så? och varför är dom så "svaga" i så fall?

På r1an har jag en efter montrerad ölins syrdämpare och den blir nästan stum när man har den i hårdaste läget = där känner man ju värkligen att man blir hjälpt.

mvh/misteral

Av samma anledning som org fjädringskomponenter har ett mindre justeringsspann är eftermarknads prylar.
För att gemene man inte ska kunna skruva bort sig till månen.

Det lilla jag fått lära mig om styrdämpare är att dom ska vara så löst ställda att man precis känner att den sitter där, rätt eller fel ni som kan?

Om du inte lider av det så är det väl inga problem!

Tyvärr så kan du inte jämföra en standarddämpare mot en eftermarknads (trots att det är en öhlinare)! Min förra k5 hade en sådan och det var samma sak dvs i hårdaste läget gick knappt styret vrida!

Vet att engelska tidningen Fast Bikes omtalat just din dämpare och påtalat att den inte håller måttet!

Last edited:
Jag tycker ju att när en dämpare är ställbar så ska man ju känna skillnad när man ställer den. Eller?
Och eftersom att det är öhlins på båda två så värkar det ju lite mysko. Ska byta styrdämpare mellan hojarna i vilket fall, tänkte bara om nån hade någon förklaring.

tack för svaren!

mvh

Förmodligen beställer kawa en dämp som inte har samma inställnigsmöjligheter som den som Öhlins säljer till dom som behöver resterande inställningar.
Den dämparen som sitter på vid försälj räcker förmodligen till för 90% av alla som åker gata.

Det lilla jag fått lära mig om styrdämpare är att dom ska vara så löst ställda att man precis känner att den sitter där, rätt eller fel ni som kan?

Den ska vara så hårt ställd som möjligt. Sen får man släppa så pass att man inte störs allt för mycket av det.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT