Styrdämpare!?

LeZZe

http://www.lezzeracing.tk/
Gick med
2 Aug 2003
Ort
västerås
Hoj
Yamaha 450 SM / YZ 250F
Hallå boys är de någon som kör med styrdämpare?? jag håller på att bygga en egen då jag tycker hojen blir orolig på rakorna...
 
Hade samma problem , men jag tryckte ner gaffelbenen lite längre i kronan o alla tendenser till ostabilitet försvann....
 
Jag upplevde min som väldigt ostabil vissa gånger i vintras, framför allt när jag maxade den på 6:an på isen med lite snö uppepå. Men ingen gång var det behov av en styrdämpare, bara hålla hårdare i styret och vara beredd på att parera. Och då är jag rätt klen i nyporna ska tillägga.
Kommer även flytta upp gaffelbenen max när jag får på risers, hoppas det inte blir värre av detta iaf :(
 
LeZZe skrev:
2113328 Hallå boys är de någon som kör med styrdämpare?? jag håller på att bygga en egen då jag tycker hojen blir orolig på rakorna...

Måste bara fråga. Hur bygger man en styrdämpare? Skicka gärna ritning eller likande om det går att fullfölja.
 
Folkezx9r skrev:
2114067 Hade samma problem , men jag tryckte ner gaffelbenen lite längre i kronan o alla tendenser till ostabilitet försvann....

Har samma fenomen på min. Så fort jag kommer upp över 120-130 så tenderar den till att börja vingla. Kan man inte med rätt inställning på dämparna få rätt på det här, någon som vet?
Har min i grundinställning just nu.
 
tojta skrev:
2116516 Har samma fenomen på min. Så fort jag kommer upp över 120-130 så tenderar den till att börja vingla. Kan man inte med rätt inställning på dämparna få rätt på det här, någon som vet?
Har min i grundinställning just nu.
skit i det, bara att gasa! har ingen dämpare på min, går bra upp till maxfart. Kan ev ha med däcken att göra också
 
Samma sak för mig. Bytte däck i helgen, från orginalpuckarna till ett par Rennsport och efter det har den blivit ganska så vinglig över 120km/h.
Räcker att ruska lite i styret så fortsätter hojjen att självsvänga/vobbla =)
Dock mer lättsvängd med nya däcken.
 
tojta skrev:
2116516 Har samma fenomen på min. Så fort jag kommer upp över 120-130 så tenderar den till att börja vingla. Kan man inte med rätt inställning på dämparna få rätt på det här, någon som vet?
Har min i grundinställning just nu.

Vinglig på det sättet var aldrig min.. Utan det var en del otäcka styrslag om man satte ner framhjulet lite snett efter att ha slangat. Gaffelbenen sticker upp ca 7-8 mm ovanför övre kronan nu o den blev mycket stabilare. Kanske liiiite sävligare i styrningen , men inget som påverkar min "långsamma" körning... :)

Verkar som din hoj är för mjuk ?? Finns många trådar om fjädringsinställning här...bara att söka. Min är ganska hårt ställd , men jag trivs med det...se bara till att följa efter med returen , annars blir det studsigt...
 
Inte upplevt några som helst problem med min.
Har orginaldäckena skall och kört mellan 0-175 km/h.
 
Grabbar, grabbar.
Tror ni borde dra åt styrlagret. Med dom problem ni verkar ha skulle jag nog kontrollera skicket på det oxå.
När det går lite fortare kan det även vara bra att ha balanserade hjul.
 
Jag har avon distanzia på, de är ganska grovmönstrade, kanske har med det att göra. Men härom dagen körde jag i 160km/h utan att den vill wobbla, det var vid detta tillfälle medvind. Är det inte då troligt att man skall justera dämparna?
Hade de varit styrlagret hade man väl känt det vid inbromsning i låg fart....ja ni vet hur man kollar det och det kan jag inte känna. Vid nedslag efter bakhjulsåk har jag aldrig några problem.....bara att däcket skriker till lite.
 
4strokeforce skrev:
2114248 Måste bara fråga. Hur bygger man en styrdämpare? Skicka gärna ritning eller likande om det går att fullfölja.
ritning kommer när den är klar
 
jag gjorde själv till min ktm en sån där framhjulsaxel som rekluse har. man flyttar fram framhjulet 2mm. alltså man flyttar fram offset 2mm. blir samma offset som yamma och honda har. har styrdämpare med men den axeln gjorde hojen mkt stabil.
 
Passar på att låna tråden.
Har gått ett år sen jag fick styrfladder när jag körde i Sommen. Då hade jag gaffelbenen hissade 6-7mm har sänkt ner dem igen men har fortfarande problem. Saken är den att alla säger att det bara är att gasa, men det fladdret jag fick så han man inte ens reagera innan styret slog från styrstopp till styrstopp och man flög över styret.

Vill ha en styrdämpare mest för att få bort ur huvudet att det kan hända igen så man liksom är helt säker. Men verkar vara svårt att hitta nått som passar till Husaberg.
Så vad säger ni ska man plöja ner pengar i en styrdämpare?
 
Kolla om du kan ställa in offset:en på din framgaffel och vad den i så fall är satt till. På min väljer man mellan 16mm = stabil eller 18mm = kvick i styrningen (bra beskrivning i manualen).Min ska vara inställd på stabil, men jag tycker att den är lite orolig över 120, dock inte så jag skulle behöva en styrdämpare.
 
Kolla om du kan ställa in offset:en på din framgaffel och vad den i så fall är satt till. På min väljer man mellan 16mm = stabil eller 18mm = kvick i styrningen (bra beskrivning i manualen).Min ska vara inställd på stabil, men jag tycker att den är lite orolig över 120, dock inte så jag skulle behöva en styrdämpare.
Jag har en Öhlins cross/enduordämpare med flera svetstorn och överfall samt olja om man vill renovera till salu om någon är intresserad....
 
Kolla om du kan ställa in offset:en på din framgaffel och vad den i så fall är satt till. På min väljer man mellan 16mm = stabil eller 18mm = kvick i styrningen (bra beskrivning i manualen).Min ska vara inställd på stabil, men jag tycker att den är lite orolig över 120, dock inte så jag skulle behöva en styrdämpare.

Kan tyvärr inte ställa offseten på min "gamla hoj". Nå fler idéer!
 
Såg en annons i sälj&köp delen under KTM om en mycket fin Öhlins styrdämpare :tummenupp :rolleyes:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top