Styrdämpare - Vad händer om man måste väja undan ?

erikjönsson

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 1290 Superduke R 2017
Jo jag undra bara ifall, styrdämparen dämpar alla kvicka rörelser eller hur ? men om de nu sprang ut något på vägen, en ren , ett barn eller något sånt så man måste väja undan med ett ryck, vad händer då ?
 
Last edited:

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
erikjönsson skrev:
Jo jag undra bara ifall, styrdämparen dämpar alla kvicka rörelser eller hur ? men om de nu sprang ut något på vägen, en ren , ett barn eller något sånt så man måste väja undan med ett ryck, vad händer då ?

Angående renarna tror jag att du kan vara lugn. De är vanligare i Lappland än i Skåne. För övrigt kan du vara lugn åxå. Det är en dämpare, inget lås. Kör du dessutom med en bra (läs Öhlins) så är dämpningen justerbar.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
erikjönsson skrev:
Jo jag undra bara ifall, styrdämparen dämpar alla kvicka rörelser eller hur ? men om de nu sprang ut något på vägen, en ren , ett barn eller något sånt så man måste väja undan med ett ryck, vad händer då ?
Jaa, du måste helt enkelt köra på djuret/barnet!!!
Du kan nämligen bara köra rakt fram sedan du monterat styrdämpare...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
wannagofast skrev:
Jaa, du måste helt enkelt köra på djuret/barnet!!!
Du kan nämligen bara köra rakt fram sedan du monterat styrdämpare...

Shit mannen vad dryg du e ikväll :tummenupp
 

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
erikjönsson skrev:
Jo jag undra bara ifall, styrdämparen dämpar alla kvicka rörelser eller hur ? men om de nu sprang ut något på vägen, en ren , ett barn eller något sånt så man måste väja undan med ett ryck, vad händer då ?
har själv ingen styrdämpare men jag tror inte att den hindrar undanmänövrar märkvärt mycket..
den förhindrar wobbel, släng på styret, och så mycket styr man inte med styret när man kör över 5km/h!
mm man drar till i motsatt(mot dit man vill) håll när man vill svänga fort.. men som sagt så mycket hindrar den nog inte!
du kan ju fortfarande vrida på styret :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
erikjönsson skrev:
Jo jag undra bara ifall, styrdämparen dämpar alla kvicka rörelser eller hur ? men om de nu sprang ut något på vägen, en ren , ett barn eller något sånt så man måste väja undan med ett ryck, vad händer då ?

När du fått din första tankslapper kommer du att funderar på varför du inte monterade den tidigare. Rätt justerad märker du normalt inte av styrdämparen i farter över 20 km/h.
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
erikjönsson skrev:
Jo jag undra bara ifall, styrdämparen dämpar alla kvicka rörelser eller hur ? men om de nu sprang ut något på vägen, en ren , ett barn eller något sånt så man måste väja undan med ett ryck, vad händer då ?
sen för det andra ska du anpassa farten efter rådande förhållande. och om vi skulle spinna vidare så vore nog inte ett ryck/reflex den bästa utvägen ur den situationen.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
andersbrink skrev:
När du fått din första tankslapper kommer du att funderar på varför du inte monterade den tidigare. Rätt justerad märker du normalt inte av styrdämparen i farter över 20 km/h.
Men.. jag som får en "tankslapper" varje gång jag ser en snygg tjej.. Vad ska jag göra??
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
MostWanted skrev:
och om vi skulle spinna vidare så vore nog inte ett ryck/reflex den bästa utvägen ur den situationen.


Det här var sannare än sant.. Skulle ett ryck vara reflexen är det skitsamma om man går rätt fram och krockar.. Vurpa skulle man nog göra ändå! Iaf om det var så mkt att s.dämpen stoppade det!
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
erikjönsson skrev:
Jo jag undra bara ifall, styrdämparen dämpar alla kvicka rörelser eller hur ? men om de nu sprang ut något på vägen, en ren , ett barn eller något sånt så man måste väja undan med ett ryck, vad händer då ?

Heh, prova att "rycka" i styret i hastigheter över 50km/h med eller utan dämpare.. :huvet

Om du överhuvudtaget suttit på en mc hade du inte ställt frågor som denna.. :D
 
Last edited:

Daniel-San

rajraj
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Edsele / Sundsvall
Hoj
KTM 450 EXC -07 / CR 250 -01
erikjönsson skrev:
Jo jag undra bara ifall, styrdämparen dämpar alla kvicka rörelser eller hur ? men om de nu sprang ut något på vägen, en ren , ett barn eller något sånt så man måste väja undan med ett ryck, vad händer då ?

Det du vill göra kallas motstyrning. :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Styrdämpare hindrar inte undanmanöver. Rotationshastigheten på styret blir aldrig så hög vid körning.
Styrutslagen är så små att du aldrig får nån riktig snurr på styret.
/u
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag tolkar inläggen här ungefär som att en styrdämpare skulle kunna göra hojen trögstyrd, men att den rätt inställd bara ska dämpa snabbare röresler än vad man själv åstadkommer under körning? Har jag fattat det rätt?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
PacMan skrev:
Jag tolkar inläggen här ungefär som att en styrdämpare skulle kunna göra hojen trögstyrd, men att den rätt inställd bara ska dämpa snabbare röresler än vad man själv åstadkommer under körning? Har jag fattat det rätt?
Precis. Dock ställer många den för tungt, om det beror på okunnighet eller att man betalt så mycket att man vill känna den hela tiden vet jag inte. :D
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Neutral skrev:
Precis. Dock ställer många den för tungt, om det beror på okunnighet eller att man betalt så mycket att man vill känna den hela tiden vet jag inte. :D

Problemet är väl att det är svårt att prova ut hur den reagerar vid ett riktigt ordentligt styrslag, därför ställer man den så den gör maximal nytta. Jag har ställt min så hårt jag kan utan att bli irriterad på den. Jag tycker att originaldämparen på Suzuki 750 -00 är alldeles åt helvete för trög i låg fart. Säkert flera också men det är bara den jag kört.
 

sandstream

Guest
Neutral skrev:
Precis. Dock ställer många den för tungt, om det beror på okunnighet eller att man betalt så mycket att man vill känna den hela tiden vet jag inte. :D
Dessutom, när man lagt en mindre förmögenhet på en snygg Öhlinare så har den förbannade tillverkaren av hojen satt styrdämparen så den knapp syns :lol
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top