Styrdämpare värt pengarna?

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Tjena.

Jag har ingen erfarenhet av extra styrdämpare på hoj, och undrar om ni tycker det är värt pengarna att köpa en sådan? (3-4 tskr).

Behöver den inte för stunt eller wheelies utan mer för lite agressivare och kvickare styrning på bana och gata. Har någon av er erfarenhet av fabrikaten LSL eller GPR? (Öhlinare i all ära).

Lätta clipons, prisvärt?

tack på förhand :tummenupp

ape skrev:
Tjena.

Jag har ingen erfarenhet av extra styrdämpare på hoj, och undrar om ni tycker det är värt pengarna att köpa en sådan? (3-4 tskr).

Behöver den inte för stunt eller wheelies utan mer för lite agressivare och kvickare styrning på bana och gata. Har någon av er erfarenhet av fabrikaten LSL eller GPR? (Öhlinare i all ära).

Lätta clipons, prisvärt?

Ööö kvickare styrning??
har du fått nåt om bakfoten eller är det jag som är trött?
Det den gör är att hjälpa dej hålla i styret så att du inte får obehagliga styrfladder som i sin tur kan leda till att hela hojen börjar vobbla och i sin tur.....ja du förstår säkert :)

Perfa på gata iaf om man råkar dundra över några tjälskott i en kurva eller så. Har då säkerligen räddat mej nåra ggr. :tummenupp

Jag tycker iaf det är en billig typ av "försäkring"

Har du problem med styrfladder?
Då är svaret ja.
Tveköst.

Vad är syftet med din körning? Höghastighetskurvor på bana med dålig beläggning?
Bara allmän uppstyvning av en nervös hoj?

Ett dåligt framdäck kan få vilken hoj som helst att bli sjuk. Så har du inte ett fräscht däck kan du ju börja där.

Men ja, styrdämpare är bra.
(Om man behöver, vill säga)

Att bara skaffa en utan att veta varför man skaffar en är lönlöst.
Är hojen fladdrig, så börjar JAG iaf alltid med koll av däck, därefter styrlagerglapp, glapp i gaffelbussningar, oljenivå/mängd i gaffelben, gaffeljusteringar, svinglagerglapp osv.

SEN kommer styrdämpare.

Last edited:
Stoppsladd skrev:
Ööö kvickare styrning??
har du fått nåt om bakfoten eller är det jag som är trött?
Det den gör är att hjälpa dej hålla i styret så att du inte får obehagliga styrfladder som i sin tur kan leda till att hela hojen börjar vobbla och i sin tur.....ja du förstår säkert :)

Perfa på gata iaf om man råkar dundra över några tjälskott i en kurva eller så. Har då säkerligen räddat mej nåra ggr. :tummenupp

Jag tycker iaf det är en billig typ av "försäkring"

ah ok så det där med "kvickare styrning" är bara att glömma. Motverkar wobbel mao. Men då vet jag det.

Tackar.

ape skrev:
Tjena.

Lätta clipons, prisvärt?

Jag har aldrig kört min hoj utan styrdämpare så jag vet inte riktigt hur mycket den gör. Men överhuvutaget så tycker jag att styrdämpare gör hojen lite klumpigare när man kör sakta typ inne i stan o så. Men man vänjer sig ganska fort.

Jag skulle inte köpt styrdämpare även fast jag gillar min.

Om du köper en så köp en ställbar.

det är värt pengarna om du inte vill wobbla av vägen. efter du kör ner i en grop i vägen eller kört upp den på slangen.

Kan nog säga att min jag hade på Gixxern "originalmonterad" räddade livet på mig vid 2 tillfällen. Personligen kommer jag aldrig köra utan.

Styrdämpare är väl som mycket annat här i livet, man saknar den inte förens man haft någon. Går bra att leva utan, men det blir så mycket bättre med.

Skall man ha en dämpare skall man ha en ställbar. Hur trög den är inställd är högst personligt. Vissa kan knappt svänga när det går sakta och trivs med det, jag vill ha den ganska löst så att jag fortfarande har känsla och rörelse fram, men utan slag.

Ska du åka bana är en ställbar styrdämpare ett måste.
Även vid aktiv gatkörning så lär du märka en enorm skillnad mellan den orginalmonterade styrdämparen och en riktig ställbar (läs Öhlins).

ape skrev:
Tjena.

Lätta clipons, prisvärt?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt