Styrdämpare till R1!

Hämtade min WP-dämpare idag. Passade fästena; NEJ! :huvet

Fästena och styrdämparen görs tydligen inte av samma företag. Det som gör fästena är Italienskt :skrämd , så monteringsanvisningen som följer med är så klart på italienska. Ingenting nämns om till vilka årsmodeller det skall passa, men jag påtalade typ tio gånger att det skulle vara till en R1 -02:a.

Jag har antagligen fått ett fäste till tidigare årsmodeller. Tanken är att fastsättningen görs i samma bultar som håller hela nosen (kåpstaget). Detta är rakt på tidigare modeller men lite vinklat på min.

Killarna på Springzz är trevliga och sa att jag skulle komma tillbaka om det var något som inte passade. Får väl ta tag i det. Så tänk på det om ni beställer; de har ingen större koll på styrdämpare till sporthojar. De verkar mest syssla med crossar.

/A
 
Jag hostade upp 5300 kr för en Öhlinare, gick inte att göra en krona på priset :huvet. Fattas bara att någon jävel skruvar bort den och snor den.
 
Dea skrev:
Hämtade min WP-dämpare idag. Passade fästena; NEJ! :huvet

/A


Meh! vad f-n!! hoppas det löser sig!
Själv så velar jag fram och tillbaka om jag ska försöka fula mig och beställa från usa och hoppas jag slipper momsen eller om jag ska köpa en WP som efter lite efterforskning verkar vara helt ok!

Berätta gärna hur det går och hur den känns!
 
Ett tips!

PMR skrev:
Man lär sig något nytt varje dag! Min sketna teflonbricka gick sönter sist jag monterade den (jag vet att det var jag som klantade till det).
Jag har inte heller teflon brickan men det går lika bra med en lagom tjock oring i rätt storlek,har funkat fin fint.
 
Nalken skrev:
Meh! vad f-n!! hoppas det löser sig!
Själv så velar jag fram och tillbaka om jag ska försöka fula mig och beställa från usa och hoppas jag slipper momsen eller om jag ska köpa en WP som efter lite efterforskning verkar vara helt ok!

Berätta gärna hur det går och hur den känns!

Tror jag fick dit grejerna genom att använda de medföljande distanserna på ett annat sätt än det var tänkt enligt manualen. Det är nån form av universalfäste för olika dämpare så de behövdes inte där de var tänkta. Måste dock skaffa lite längre fästbultar, nu gängar de bara i halva muttern.

Skall dock ringa Springzz och höra, det kanske finns ett bättre fäste som är mer anpassat för -02.

/A
 
Håller med!

Wiseguy skrev:
Teflon brickan har en tendens att försvinna så fort man skruvar lite på hojen.
Det är tur att det finns oringar. :)

Håller med,dock får man byta oring kanske 1-2 gånger per säsong då jag tycker de har lite tendens till o torka o åldras som gummi gör.Men det medför inga problem o oringar är ju attans så billiga oxå.
Mvh R1 racer
 
R1 racer skrev:
Håller med,dock får man byta oring kanske 1-2 gånger per säsong då jag tycker de har lite tendens till o torka o åldras som gummi gör.Men det medför inga problem o oringar är ju attans så billiga oxå.
Mvh R1 racer

Eller så ere bara å gå ner på lagret och plocka ut lite "prover" :lol . Får väl lägga dit en O-ring istället.
 
Strydämparen WP

Detta svar fick jag från Springzz ang WP
Frågade pris till Fazer 1000 också.

//S



Strydämparen kostar 2350:-/st till båda modellerna. Fästet till R1 kostar 950:-
till fazer 1000 behövs ett mer avancerat fäste som kostar 1740:-.

Mvh Magnus / Springzz
 
Dea skrev:
Tror jag fick dit grejerna genom att använda de medföljande distanserna på ett annat sätt än det var tänkt enligt manualen. Det är nån form av universalfäste för olika dämpare så de behövdes inte där de var tänkta. Måste dock skaffa lite längre fästbultar, nu gängar de bara i halva muttern.

Skall dock ringa Springzz och höra, det kanske finns ett bättre fäste som är mer anpassat för -02.

/A

Hur gick det med din styrdämpare?
Hittade du nåt bättre fäste?
 
Nu sitter jag med en WPstyrdämpare i mitt knä:)
Verkar fått rätt fäste med :tummenupp
Montering blir när drivisen framför garaget försvunnit.
 
Lite bilder på installationen nav min WP-styrdämpare.
 

Bifogat

  • Bild187.jpg
    Bild187.jpg
    22.1 KB · Visningar: 116
  • Bild188.jpg
    Bild188.jpg
    22.7 KB · Visningar: 92
  • Bild189.jpg
    Bild189.jpg
    19.8 KB · Visningar: 84
  • Bild190.jpg
    Bild190.jpg
    20.3 KB · Visningar: 60
  • Bild191.jpg
    Bild191.jpg
    23.1 KB · Visningar: 81
  • Bild192.jpg
    Bild192.jpg
    22.5 KB · Visningar: 98
Det blev tight som fan. Vet inte om det framgår men det är alltså monteringen av fästet till själva dämparen som strular. Staget fram mot kåpstaget :va är snett på en 02:a men rakt på en -98:a. Därför kan inte fästet sättas fast direkt mot staget, det tar emot. Löses med distanser. Använde de som följde med som var tänkta att sitta i monteringen mot själva dämparen vilket får till följd att bultarna blir för korta. Har inte fixat det ännu, syns dock dåligt på bilderna. Dämparen måste luta nedåt utåt för att inte ta i, men det är otroligt tight mot intrument, bromsslangar, kopplingshandtag osv.

Det går men det är tight, ibland är det dock just det man är ute efter.

/A

PS. Ursäkta bildkvaliteten, Nokia 7250. Hade inget annat hemma.
 

Bifogat

  • Bild193.jpg
    Bild193.jpg
    21.6 KB · Visningar: 79
  • Bild194.jpg
    Bild194.jpg
    22.1 KB · Visningar: 73
  • Bild185.jpg
    Bild185.jpg
    17.6 KB · Visningar: 80
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top