Styrdämpare på supermotard!

Cable guy

TROR DU JAG BRYR MEJ???
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Husqvarna 510 smr -06
Jag fick vääärsta vobblet som varade typ 40meter för nån vecka sen,
jag körde i ca 120 och tog en svag högerkurva med ett mycket litet krön
i utgången av kurvan, precis efter krönet så börja styret vobbla typ styrstopp
till styrstopp:skrämd efter ca 40 meter slutade det lika fort som de började.
Jag blev livrädd och undrar ny om det är värt att köpa styrdämare, och
om dom gör någon större skillnad. Det var min Husqvarna 510smr jag körde.
Så upplys mig nu med era kunskaper och erfarenheter om detta!!!!
Mvh Björn

Cable guy skrev:
2424794 Jag fick vääärsta vobblet som varade typ 40meter för nån vecka sen,
jag körde i ca 120 och tog en svag högerkurva med ett mycket litet krön
i utgången av kurvan, precis efter krönet så börja styret vobbla typ styrstopp
till styrstopp:skrämd efter ca 40 meter slutade det lika fort som de började.
Jag blev livrädd och undrar ny om det är värt att köpa styrdämare, och
om dom gör någon större skillnad. Det var min Husqvarna 510smr jag körde.
Så upplys mig nu med era kunskaper och erfarenheter om detta!!!!
Mvh Björn

inge lager el annat som e paj då?
kan man ens få de på en motard :tungan

ozeo skrev:
2425180 inge lager el annat som e paj då?

oo ja visst kan man få det vill jag lova!

vad har du för däck fram?
jag fick världens styrfladder när jag åkt långt på bakhjulet o sen lägger ner det igen... men nu när jag bytte från grovmönstrat regndäck till ett vanligt sportdäck (fram) så har jag inte varit med om något styrfladdrer.
vet inte om detta kan vara till någon hjälp men så löste jag problemet!

lycka till

ozeo skrev:
2425180 inge lager el annat som e paj då?
Får kolla lite närmare på hojen, men den har bara gått 80 mil.
De kanske är ovanligt att få vobbel med motard... vad vet jag:confused:
Mvh Vobbelbjössa

tobbe_falun skrev:
2425226 oo ja visst kan man få det vill jag lova!

vad har du för däck fram?
jag fick världens styrfladder när jag åkt långt på bakhjulet o sen lägger ner det igen... men nu när jag bytte från grovmönstrat regndäck till ett vanligt sportdäck (fram) så har jag inte varit med om något styrfladdrer.
vet inte om detta kan vara till någon hjälp men så löste jag problemet!

lycka till
Det sitter ett pirelli gatdäck på nu... kanske är de jag som inte kan köra...:näsblod

Last edited:
Hade oxå de problemen på min 660 när jag åkt längre sträckor på bakhjulet , så framhjulet stod stilla...eller när man råkade sätta ner framhjulet lite snett. Lösningen för min del var att trycka ner gaffelbenen lite längre i styrkronan ( så du har ett mindre utstick ovanför kronan ). Hojen blir ynka lite sävligare att svänga med , men i gengäld bra mkt stadigare.
Däcken har oxå inverkan.........

Men oavsett om det är min hantering som är problemet så undrar jag om
en styrdämpare gör något mirakel på motard.
Mvh Bjössa

Tips som man kan ta till sig om man vill :)

Vanligaste andledningen till att det vobblar är just att man håller för hårt i styret vilket gör att alla rörelser som hojen gör fortplantar sig upp i överkropp vidare ut i styret vilket gör att det blir ett moment 22 ,dessutom kan inte hojen häva vobblet själv som den enl dom fysikaliska lagarna gör helt automatiskt om man låter den vara.

Man får inte glömma att en hoj klara sig väldigt bra själv när den är i rullning tack vare 2 stor gyron(däcken) och ett litet (vevaxlen) detta i kombination med att man hjälper den lite på traven med gasen så blir det stabilt och fint.

Sen är motarder kanske lite mer känsliga pga sin rörram och sin långa fjädringsväg,vilket kan göra den lite mer sladdrig enl min personliga erfarenhet.

Om du inte kör vilda slides så tänk på att du balanserar hojen genom kurvorna med gasen,detta för att uppnå den ultimata viktfördelningen mellan fram och bakhjul.

Du skall ha ca 60% av vikten bak när du går igenom kurvan,detta löser du genom att ha ett litet gaspådrag genom hela kurvan.

Prova också att slappna av och släppa ner armbågarna/axlarna när du kör så lurar du dig själv att lätta på greppet runt styret.

Olla mig om jag har fel.

Edit: Kolla också så att dämparna är ordentligt inställda.

Last edited:
Folkezx9r skrev:
2425329 Hade oxå de problemen på min 660 när jag åkt längre sträckor på bakhjulet , så framhjulet stod stilla...eller när man råkade sätta ner framhjulet lite snett. Lösningen för min del var att trycka ner gaffelbenen lite längre i styrkronan ( så du har ett mindre utstick ovanför kronan ). Hojen blir ynka lite sävligare att svänga med , men i gengäld bra mkt stadigare.
Däcken har oxå inverkan.........
Jag brukar oxå få lite fladder om framhjulet inte står rakt när man släpper
ner hojen efter bakhjulsåka, men den här gången åkte jag ju inte ens på bahjulet:confused: mina gaffelben går inte att sänka mer.
Mvh Bjössa

Långa farbron skrev:
2425349 Tips som man kan ta till sig om man vill :)

Vanligaste andledningen till att det vobblar är just att man håller för hårt i styret vilket gör att alla rörelser som hojen gör fortplantar sig upp i överkropp vidare ut i styret vilket gör att det blir ett moment 22 ,dessutom kan inte hojen häva vobblet själv som den enl dom fysikaliska lagarna gör helt automatiskt om man låter den vara.

Man får inte glömma att en hoj klara sig väldigt bra själv när den är i rullning tack vare 2 stor gyron(däcken) och ett litet (vevaxlen) detta i kombination med att man hjälper den lite på traven med gasen så blir det stabilt och fint.

Sen är motarder kanske lite mer känsliga pga sin rörram och sin långa fjädringsväg,vilket kan göra den lite mer sladdrig enl min personliga erfarenhet.

Om du inte kör vilda slides så tänk på att du balanserar hojen genom kurvorna med gasen,detta för att uppnå den ultimata viktfördelningen mellan fram och bakhjul.

Du skall ha ca 60% av vikten bak när du går igenom kurvan,detta löser du genom att ha ett litet gaspådrag genom hela kurvan.

Prova också att slappna av och släppa ner armbågarna/axlarna när du kör så lurar du dig själv att lätta på greppet runt styret.

Olla mig om jag har fel.
Du har förmodligen rätt... Tack för råden:tummenupp
men för min rädsla för att de ska hända igen så vill jag nog ha en styrdämpare.

Mvh Bjössa

Last edited:
Cable guy skrev:
2425356 Jag brukar oxå få lite fladder om framhjulet inte står rakt när man släpper
ner hojen efter bakhjulsåka, men den här gången åkte jag ju inte ens på bahjulet:confused: mina gaffelben går inte att sänka mer.
Mvh Bjössa

Du har förmodligen rätt... Tack för råden:tummenupp
men för min rädsla för att de ska hända igen så vill jag nog ha en styrdämpare.

Mvh Bjössa

Att du låg i sväng över ett krön gjorde sannolikt att du väldigt lite tryck på framhjulet å sen så efter krönet då trycket öka så kan d lätt bli så, kan jämföras med att du sätter ner hjulet snett efter en bakhjulsrepa. Kör man aktivt me en motard ere inta alls konstigt att man åker på vobbel lite då å då.

Styrdämpare finns å köpa å ja har en del kompisar som åker enduro å dom känner en stor skillnad med dom monterade. Synd bara att dom inte e gratis. Öhlins gör sånna å sen har ja sett ett märke till som tillverkar liknande typ. Kan säker finnas flera å...

Visst fasen fungerar styrdämpare, de fungerar för att drastiskt minska tendensen till vobbel och dom fungerar även jäkligt bra för att man ska känna sig mentalt säkrare.

Åkte själv på ett rejält vobbel som resulterade i en krash i ca 130km/h. Som crossåkare tänkte jag inte alls på att framhjulet måste vara spikrakt när man sätter ner det i backen efter bakhjulsåka.

Efter att jag har monterat styrdämparen brassar jag bara på som vanligt o kör hur jag vill, aldrig kännt av nått styrvobbel sen jag monterade den.

Men som andra har sagt här så beror mycket av styrvobbel på föraren, på fjädringen och på vilken gaffelvinkel och offset du kör med.

Vill bara säga en sak(som vilket f.ö. redan har blivit sagt många gånger tidigare på forumet), om hojen börjar vobbla, så ska man GASA så löser gyroeffekten resten(eller vad det nu heter). Att gasa ännu mer kanske inte är det första som slår än i en sådan situation men men... Tänkte bara på om du ska överväga det istället för att slänga x tusen på en styrdämpare!

Edit: såg att någon redan nämnt detta...

Last edited:
Om jag skjuter upp gaffelbenen för mycket på min hoj, dvs så att den blir lägre fram så börjar den vobbla vansinnigt lätt, går knappt att köra. Ju längre fram man sitter destå lättare vobblar den dessutom. Men utan uppstick = hojen är högre framtill så blir den stabil, endast i högre farter man kan känna en tendens till vobbel.

Långa farbron skrev:
2425349 Tips som man kan ta till sig om man vill :)

Olla mig om jag har fel.

Edit: Kolla också så att dämparna är ordentligt inställda.

Jag skulle vilja påstå att vanligaste anledningen till wobbel är att styrlagret är för dåligt åtdraget. Speciellt om du köpt en ny hoj ( efterdra )
Skulle absolut inte vilja släppa ner armbågarna när jag kör cross , motard eller enduro, varken innan eller under wobbel.

Började Olla lite, nu får du inte bli arg ;)

Back