Styrdämpare Gsxr 1000 2018

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Ärade kunskapspröffs, går i tankarna på en eftermarknads styrdämpare.
Gsxr:n är ju lite känd för att vara fladdrig i framändan och att orginal dämpare gör varken till eller ifrån, har även fått smaka på några ggr hur skoj det är när styret motionerar upp axellederna ordentligt.
Tittat på Bitubo och Hyperpro,bra skit??
hur tänker ni och är det ens ens vettig investering?
 
Provat med att ta sönder original dämparen och byta den 17(?) år gamla oljan till tjockare ?

För att undvika motionera axellederna har jag själv funderat på att sätta kuddar på gaffelbenen.
För fulla styrutslag använder jag inte vid körning.
Kuddar vridbara runt gaffelbenen på GSX1300R.
Så kuddarna går att vrida bort vid parkering och i garaget och vrida fram vid körning.
Material i kuddarna: Liggunderlag eller utskuret ur typ
mjukt vid långsam belastning / hårt vid snabb belastning

Anm.: På min R60 hade jag mekanisk friktionstyrbroms på 1960-talet. Absolut nödvändig med Earlesgaffeln. Lessnade på att behöva ta i för vrida styret.
En begagnad Lambretta bakre stötdämpare plockades isär, rensades på alla ventiler och fylldes med tjock växellådsolja, kolven trycktes in i röret och tätlocket skruvades på plats.
Monterades mellan vänster ben i Earlesgaffeln och vänster ramrör framför motorn.
Och sedan kunde friktionsbromsen var helt lös.
Så det behövs inte rymdraketkunskaper att fixa en styrbroms för gatubruk.
 
Last edited:
Provat med att ta sönder original dämparen och byta den 17(?) år gamla oljan till tjockare ?

För att undvika motionera axellederna har jag själv funderat på att sätta kuddar på gaffelbenen.
För fulla styrutslag använder jag inte vid körning.
Kuddar vridbara runt gaffelbenen på GSX1300R.
Så kuddarna går att vrida bort vid parkering och i garaget och vrida fram vid körning.
Material i kuddarna: Liggunderlag eller utskuret ur typ
mjukt vid långsam belastning / hårt vid snabb belastning
Har för mig att det är senaste varianten av gixxern nord kör nu alltså nyare än -17 men det framgår ju inte vilken gixxer det gäller
 
Har för mig att det är senaste varianten av gixxern nord kör nu alltså nyare än -17 men det framgår ju inte vilken gixxer det gäller
Helt rätt, missade å skriva i inlägget men som överskriften säger så är det en 2018.
Vettefan om nån dämpning lindat runt gaffelbenen är grejjen, vill nog ha hjälp hydrauliskt redan innan styrstopparna börjar studsa framåtebax, testat några gånger och varje gång går tankarna till att det är premiärklotning på G….
 
Helt rätt, missade å skriva i inlägget men som överskriften säger så är det en 2018.
Vettefan om nån dämpning lindat runt gaffelbenen är grejjen, vill nog ha hjälp hydrauliskt redan innan styrstopparna börjar studsa framåtebax, testat några gånger och varje gång går tankarna till att det är premiärklotning på G….
Självklart är det hydrauliken som är viktigast.
Dämpkuddarna är bara för att minska max styrutslag och spara axellederna och händerna.
Är det en 2018 misstänker jag att originalstyrdämparen inte går att ta sönder.
Gängor har ersatts med snbbare ihoppressning ......
 
Har dålig koll på fabriksdämparen, men är den elektroniskt styrd eller kan du ställa den med en skruv?
Jag har aldrig haft några problem med styrfladder så jag brukar själv bara ställa dem i det minst störande läget, men om du har mycket fladder kan det ju vara värt att testa att ställa den lite hårdare. Men ställ inte upp för hårt, för då flyttar du bara oscillationen till nån annan del av hojen istället.
 
Har dålig koll på fabriksdämparen, men är den elektroniskt styrd eller kan du ställa den med en skruv?
Jag har aldrig haft några problem med styrfladder så jag brukar själv bara ställa dem i det minst störande läget, men om du har mycket fladder kan det ju vara värt att testa att ställa den lite hårdare. Men ställ inte upp för hårt, för då flyttar du bara oscillationen till nån annan del av hojen istället.
Sitter ju en KYB med elektronik till på den orginal, inget man kan skruva på, har känt tendenser på den sen jag köpte den.
Både när man hittar nån liten knöl i nån böj, har fått nått rejält skak när man sätter ner framhjulet och även när man går lätt på framhjulet vid hård acc, typ högerkanten ut på rakan Gelleråsen har det ruskat på sig rejält.
Tankarna satte rejäl fart häromdagen när jag läste nåt inlägg och även en video där dom totalsågade stabiliteten i nya sukan å verkligen rekommenderade en bättre styrdämpare, därav funderingarna på vilka som är bra.
Dom på videoklippet hade rekommenderat bitubo och den hittade jag även på swedish raceparts och hyperpro låg i samma prisklass.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top