Styrdämare.

Lindskog_

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Kawasaki ZX7R -97
Tjena.. Jag har funderat på att köpa en universal styrdämare.
Men jag har inte riktigt fattat hur man ska sätta fast den.
Har förstått att ena delan ska sitta i ex gaffeln och själva dämparen
i ramen.
Men spelar det nån roll vart i ramen man sätter den?
Och vad är det bäst att sätta fast den med?

Mvh Lindskog

Har du inget fäste i ramen så ska du inte sätta styrdämparen där. Om du har det så har du en liten vårta på oftast vänster sida. Annars får du sätta en där det sitter orginal, oftast under undre styrkronan. Det finns även lösningar där man sätter den ovanpå övre kronan, jag har en sån till Rettan.

Har du inget fäste i ramen så ska du inte sätta styrdämparen där. Om du har det så har du en liten vårta på oftast vänster sida. Annars får du sätta en där det sitter orginal, oftast under undre styrkronan. Det finns även lösningar där man sätter den ovanpå övre kronan, jag har en sån till Rettan.

Det sitter ingen original kvar och vet inte om det suttit nån heller.
Men vad kan man anväda sig av för att få fast själva dämparen i ramen?

Det sitter ingen original kvar och vet inte om det suttit nån heller.
Men vad kan man anväda sig av för att få fast själva dämparen i ramen?

Till många av universaldämparna, tex LSL, Daytona mfl, så finns det en massa olika montagesatser till olika hojar. På en rundrörsram så består tex ofta ramfästet i en sådan sats av en skruvklamma med ett överfall.

Förmodlien finns det en sådan anpassad styrdämparsats till din hoj. LSL som mest tillverkar styrdämpare och annat till sporthojar har ju nämligen tom en sats anpassad till HD Sportster.

Det viktiga när man väljer/monterar en styrdämpare är att fästena är stadiga, samt att styrdämparens slaglängd fördelas så att gaffeln når styrstoppen innan dämparen når sina ändlägen.

Men jag har byggt om den till streetfighter så det passar ju inte..

Ok, det visste jag ju inte. Då får du bygga.
Svårt att veta vilken lösning som är smartast utan att ha sett hojen.

VEt man vad man håller på med så kan man plocka ihop en lösning mha fästen till andra hojar, eller fräsa, svetsa och tillverka själv. Bäst är att utnyttja ett redan befintligt fäste (tex ett motorfäste) och tex använda en längre skruv och liknande.

Jag svetsade dit ett fäste på det främre motorfästet på min hoj. Till gaffeln använde jag sedan LSL:s klamma för 39 mm:s gafflar på min gaffel. Du måste då även räkna ut vilken slaglängd din tänkta geometri kräver hos dämparen innan du beställer. Enligt mitt inlägg ovan.

attachment.php

attachment.php

Men det är vikigt att man vet vad man håller på med. Lossnar tex ett för klent hemtillverkat fäste så att dämparen bara hänger i ena änden så kan ju dämparen kila fast sig så att hojen inte går att styra.

Last edited:
Ok. Då får du bygga.
Svårt att veta vilken lösning som är smartast utan att ha sett hojen.

VEt man vad man håller på med så kan man plocka ihop ngn av fästen till andra hojar, eller fräsa, svetsa och tillverka själv. Bäst är att utnyttja ett redan befintligt fäste (tex ett motorfäste) och tex använda en längre skruv och liknande.

Jag svetsade dit ett fäste på det främre motorfästet på min hoj, sedan LSL:s klamma för 39 mm:s gafflar på min gaffel. Du måste då även räkna ut vilken slaglängd din tänka geometri kräver hos dämparen innan du beställer. Enligt mitt inlägg ovan.

attachment.php

attachment.php

Men det är vikigt att man vet vad man håller på med. Lossnar tex ett för klent hemtillverkat fäste så att dämparen bara hänger i ena änden så kan ju dämparen kila fast sig så att hojen inte går att styra.

Jag får kolla lite om det finns nåt fäste nån stans som man kan sätta det i eller så får man göra eget fästa som du säger.
Men hur räknar man ut slaglängden?

Jag får kolla lite om det finns nåt fäste nån stans som man kan sätta det i eller så får man göra eget fästa som du säger.
Men hur räknar man ut slaglängden?

Sätt tex en tejpbit på din tänkta fästpunkt på gaffeln samt ramen. Sedan mäter du skillnaden i avstånd mellan dessa med max styrutslag åt vänster resp höger.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT