Styrbjörns laddade dröm

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Hej!

Jag är 29 år och bor i Finland

Har drömt i över 5 år om känslan att klamra mig fast på en kraftigt accelererande turbo mc

Detta projekt har pågått i några år redan (tar tid och pengar) men nu börjar pusselbitarna sakta falla på plats.

Hojen som turbokonverteras är en Suzuki GSXR 1000 k3
Jag kommer att använda mig av de kreativa och ovärderliga erfarenheter Ni här på sporthoj har givit mig


Grunkor som är inhandlade:

-Power commander 5
-Gm 3bar map sensor
-Volvos gröna spridare
-Mitsu td04 19t
-Turbosmart wastegate 38mm
-Cirkulations pump (vattenkylt plenum)
-MLS topp packning + 2mm skuren distans

Bilder brukar ju uppskattas


Jag började med att bygga en mc lyft

Lyft.jpg

Ett efterlängtat paket :)

Paket.jpg

Sedan var det dags att testa fram lämplig plats åt turbon

inpassning.jpg

Har snålats av turbo Anderssons fina grenrör så jag ritade upp liknande flänsar som sedan skars ut

Rita.jpg

Påbörjat grenrör och ny investerade ac/dc tig svetsen!

grenis och tig.jpg

Putsa putsa..

polera grenrör.jpg
 
Last edited:
Spännande ! Men nått har blivit fel med de bifogade filerna. Tänk på att det väl nästan bara är .jpg .png och .pdf filer som funkar. Och att bilder inte har för hög upplösning. 1024 x 768 räcker långt.
Minska ner bilder, det kan du göra i tex Windows Paint.
Och att filer inte är för stora, du kommer långt med max 0,5 MB.
 
Styrbjörn alltså? Försvann inte det namnet på 70-talet?

Jag vill absolut inte sabba ditt inlägg, se det som en liten minibumb :hej
 
Tack för infon om bilderna, nu blev det medsamma mycket bättre!


Färdigt svetsat, planing återstår

Grenrör 2.jpg

Nu har vi hunnit ifatt tiden, började riva nu för 2 veckor sedan (kört på somrarna)

Demontering.jpg

demontering2.jpg

Tillverkat specialverktyg

verktyg.jpg

Motorn slank ur smidigt

demontering3.jpg

Kunde inte hålla mig, måste få se hur det kommer bli :yoparty

Test.jpg

Tillverkat motor ställning och börjat mäta upp original lobe center på kammarna

motorfäste.jpg



Är lite orolig om jag får plats med framhjul :) men det är ett senare problem..

Ha det gött
 
Skit i framhjulet, I MED MER MOS BARA!!!!!!!!1!














(ja, jag har petat i mig lite bira)
 
Styrbjörn,
Jag skriver det medan jag fortfarande har det i minnet.
Se till att koppla sensorjorden från pc5an till sensorerna som du använder att styra PC5an med. TPS + Map sensor.
På min gsxr1000 k2 hade jag problem med fladdriga signaler på grund av detta.
Sensorjorden har jag för mig är svartvit och dragen i samma hölje som jordkabeln som du sätter på batteriets minuspol.
 
Den huvudlösa maskinen : )

Hej på er!


Lossade toppen och blev genast fylld av glädje när jag såg dom fina cylinderloppen.
Började sen fila bort vassa kanter på aluminium distansen (laser skuren)
Original packning uppmättes till 0,7mm (om det är original)
Sprättade upp cometic mls packningen och använde mig av 3 delar samt distansen så det blev 2.7mm
Nu finns det rum för all luft :)

Monterade sedan toppen


Block.jpg


Topp.jpg


Packning.jpg







Tack för tipset ZX9xpress!

Min svaga sida är el.. Det där med TPS jorden skulle jag ha missat :tummenupp


MVH
 
Verktygs tillverkning

Rätade ut stången i svarven :confused:

Pressverktyg2.jpg

Rörstump

Pressverktyg1.jpg

Lite utrymmesbrist, men domkraft som domkraft. F*n vad den satt! trodde att drevet skulle spricka när jag började lägga kraft på den

press.jpg

Med några slag ovanpå pressen så

Insugskam.jpg




Otroligt vad en garagedomkraft kan göra!

Mvh
 
Söndagsmek

Nu har jag pressat om och mätt klart för idag :) IN: 108 grader AV:105,5 grader
Imorgon ska jag med färska ögon kontrollmäta så det faktiskt stämmer.

Min fina far hjälpte mig med uträkning av momentskaftet då inte skalan räckte till

Fyllde mäskdunken med vatten

köksvåg.jpg

10nm

moment.jpg

Kamaxelhållarna är nu åtdragna


Hur tjock distans har ni gjort vid kamkedjespännaren?
Räcker 3mm + lite packningsmaterial?

Mvh Rattnalle
 
Hur gör du med den inbyggda wastegaten i turbon när du kör en extern? Jag har med framgång använt den inbyggda, dock portad. Fint grenrör du byggt må jag säga också! :tummenupp
 
Mina 2 förra aggregat så spärrade jag dom i stängt läge bara, funkar bra.
 
Jag tänkte bygga ett fäste på avgasröret som jag sen bara skruvar fast luckan med, precis som Peterr sa :)
Om mitt grenrör flödar för dåligt så kan jag ju alltid porta original wastegate.

Hur är det med avgasreningen? räcker det med att plugga hålen i toppen med varsin rundstång och täckplåt på ventilkåpan?
 
Jag tänkte bygga ett fäste på avgasröret som jag sen bara skruvar fast luckan med, precis som Peterr sa :)
Om mitt grenrör flödar för dåligt så kan jag ju alltid porta original wastegate.

Hur är det med avgasreningen? räcker det med att plugga hålen i toppen med varsin rundstång och täckplåt på ventilkåpan?

Jag svetsade igen locken, bytte inte ens styrstiften mot solida ting men ska snida till några i år så går det inte upp lika mycket värme där i toppen antar jag.
 
Toppdistansen är gjord av aluminium, hårdhet vet jag ej.

Blir nog solida stift och någon form av ny täckplåt då :tummenupp
 
Toppdistansen är gjord av aluminium, hårdhet vet jag ej.

Blir nog solida stift och någon form av ny täckplåt då :tummenupp

Är de någon som testat ut alu spacer för jag tror inte de funkar den smälter!!
Jag gjorde 1,5mm aluminuimspacers till min arctic cat thundercat 1000cc topp och de smälte in några mm runt hela borret ,,funkade inte alls med andra ord. Nu va de en tvåtaktare men jag tror en 4 takts turbo blir minst lika varm. De flesta aluminumlegeringar smälter redan vid 660c!!

Jag skulle gjort spacern av plåt om de inte finns någon alulegering som tål högre värme för jag tror de blir över 660c inne i förbränningsrummet!!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top