Styra när man slangar?

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Har tränat och nött på bakhjulsåkandet och har nog kommit dit där jag är på balanspunkten, iaf då och då.

Hursomhelst så är det som sätter mest stopp för hur långt man kan köra är att jag inte kan styra.
Det slutar med att man måste gå ner för man är på väg ner i diket eller i motsatt fil.

Svänga åt motsatt håll man vill färdas har jag hört någon säga. Jag känner också att man kan röra på arslet litegranna men tycker inte jag får nån speciellt bra riktiningsförändring.

Så hur gör ni för att kunna styra när ni kör på bakhjulet. Ge mig tips tack :)

ps. har sökt men ej hittat något

sigges skrev:
2482847 Har tränat och nött på bakhjulsåkandet och har nog kommit dit där jag är på balanspunkten, iaf då och då.

Hursomhelst så är det som sätter mest stopp för hur långt man kan köra är att jag inte kan styra.
Det slutar med att man måste gå ner för man är på väg ner i diket eller i motsatt fil.

Svänga åt motsatt håll man vill färdas har jag hört någon säga. Jag känner också att man kan röra på arslet litegranna men tycker inte jag får nån speciellt bra riktiningsförändring.

Så hur gör ni för att kunna styra när ni kör på bakhjulet. Ge mig tips tack :)

ps. har sökt men ej hittat något

Svänga åt motsatt håll gör man lite iofs men haru riktigt balansläge ere bara å luta åt d håll du vill åka åt så svänger hojen... Men d under förutsättning att du ligger tillräckligt högt för annars så fåru bryta som faan för å komma dit du vill...

Plupp skrev:
2482892 Svänga åt motsatt håll gör man lite iofs men haru riktigt balansläge ere bara å luta åt d håll du vill åka åt så svänger hojen... Men d under förutsättning att du ligger tillräckligt högt för annars så fåru bryta som faan för å komma dit du vill...

Okok, jag får testa detta. Är inte så himla 100% på detta ännu så jag vågar inte riktigt hålla på och luta för mycket. Har precis börjat hitta balanspunkten

sigges skrev:
2482897 Okok, jag får testa detta. Är inte så himla 100% på detta ännu så jag vågar inte riktigt hålla på och luta för mycket. Har precis börjat hitta balanspunkten

Bara ut å träna... Näru blir mer komortabel me å ligga i balanslege så ere löjligt lätt på en motard. Lär dig å alltid ha en fot på bakbromsen som en liten försäkring att Om du skulle komma föör högt så kan du bromsa ner dig istället för å läga dig på rygg... E inge skönt kan ja lova om man har otur... :)

Plupp skrev:
2482931 Bara ut å träna... Näru blir mer komortabel me å ligga i balanslege så ere löjligt lätt på en motard. Lär dig å alltid ha en fot på bakbromsen som en liten försäkring att Om du skulle komma föör högt så kan du bromsa ner dig istället för å läga dig på rygg... E inge skönt kan ja lova om man har otur... :)

Jo jag brukar ha foten på bromsen, men ärligt talat, hinner man verkligen bromsa om man går för högt? Går så jäkla fort allting.
Kommer ihåg när jag började wheela och var halvhögt uppe och så gasade jag lite för mycket och då trodde jag jag skulle slå över. Det var nog bara balanspunkten eller så eftersom jag inte slog över, men jag han inte bromsa.

Det jag menar är, att om man ligger på balanspunkten och sen av nån anledning slår över. När man väl inser/känner att man slår över, är det inte för sent att bromsa då?

Förra fredagen åkte jag "slalom" på slangen men det slutade i en praktvurpa, det blev för tvära svängar till slut så att jag fick ett kast och ett mysigt styrstopp-styrstopp vobbel, ca 50m slajd för mig och 30 meter till för hojen :näsblod .. riktigt skön känsla när man svänger på bakhjulet iaf, lite som att flyga :)

Var f.ö krasch sm samma kväll i västerås 3 motardvurpor inom 15min.. och då var det inte banåkning heller.. 1 husa som slog runt vid en stoppie, strax därefter sopade jag gatan med ryggen å 5 min senare en husa som tappade framhjulet vid ett stoppieförsök.. :yoparty

Last edited:
Du har inte lust att mer ingående berätta hur du svänger på slangen? Hur man klotar behöver du inte förklara hur man gör, det klarar nog de flesta av ;)

Monobike skrev:
2483185 Förra fredagen åkte jag "slalom" på slangen men det slutade i en praktvurpa, det blev för tvära svängar till slut så att jag fick ett kast och ett mysigt styrstopp-styrstopp vobbel, ca 50m slajd för mig och 30 meter till för hojen :näsblod .. riktigt skön känsla när man svänger på bakhjulet iaf, lite som att flyga :)

Var f.ö krasch sm samma kväll i västerås 3 motardvurpor inom 15min.. och då var det inte banåkning heller.. 1 husa som slog runt vid en stoppie, strax därefter sopade jag gatan med ryggen å 5 min senare en husa som tappade framhjulet vid ett stoppieförsök.. :yoparty

Det är som plupp sa.
Ju högre man är på slangen desto lättare är det.
Testa att köra långsamt på tvåan med hjulet högt upp i luften..då räcker det bara att vicka lite på röven så börjar ju hojen svajja :)

Problemet jag gjorde mest i början var att försöka svänga med kroppen, hur mycket du än hänger så händer ingenting. Du måste luta med hojen, då går det fint. :tummenupp

Tack för era svar, ska prova svänga lite på 2an. Brukar komma upp lite högre på 2an och dessutom går det lite långsammare. Kan vara bra när man lär sig :)

sigges skrev:
2483209 Du har inte lust att mer ingående berätta hur du svänger på slangen? Hur man klotar behöver du inte förklara hur man gör, det klarar nog de flesta av ;)

Hmm.. sorry jag missade visst den biten hehe

Det är nog det svåraste att förklara för jag vet knappt hur jag gör själv :va det handlar en del om tajming och att flytta tyngdpunkten samt bryta lite med styret.

Men det viktigaste är att ligga högt, det underlättar en hel del om man åker stående med knä på sadel tekniken, känns då som man kan ta mycket skarpare svängar och man slipper åka nära vertikalt för att balanspunkten då ligger mycket lägre..

Last edited:
När man kommer upp högt så ser man ju inte över styret utan måste kika på sidan. Dålägger man ju tyngdpunkten lite på ena sidan då man måste flytta sig lite för att se. Tycker det kan vara lite bökigt att kompensera så det går rakt

Prova att trycka med fötterna.högersväng tryck med höger fot kan ju funka?:va

att man styr åt motsatt håll är väll bara en balansgrej som man automatiskt gör när man lyttar överkroppen åt de håll man vill svänga:va brukar lösa sig av sig själv när man fortsätter öva

doro skrev:
2490493 att man styr åt motsatt håll är väll bara en balansgrej som man automatiskt gör när man lyttar överkroppen åt de håll man vill svänga:va brukar lösa sig av sig själv när man fortsätter öva
Men om man tittar på höger sida om styret så lutar man ju sig automatiskt åt det hållet. Svårt att luta sig åt andra hållet då om man vill se något vid sidan om styret om du förstår?:va

sigges skrev:
2490537 Men om man tittar på höger sida om styret så lutar man ju sig automatiskt åt det hållet. Svårt att luta sig åt andra hållet då om man vill se något vid sidan om styret om du förstår?:va

Kör på kännsla:D :tummenupp

Monobike skrev:
2483185...till slut så att jag fick ett kast och ett mysigt styrstopp-styrstopp vobbel

Har fått sånt trevligt vobbel när jag satt ner framhjulet lite snett efter slangning ett par ggr. Nog inte så det har slagit i stoppen men knappast långt ifrån. Man brukar få trevliga hjärtklappningar efteråt iallafall :näsblod

peteR1000 skrev:
2491388 Har fått sånt trevligt vobbel när jag satt ner framhjulet lite snett efter slangning ett par ggr. Nog inte så det har slagit i stoppen men knappast långt ifrån. Man brukar få trevliga hjärtklappningar efteråt iallafall :näsblod

Japp.. man får ta efter andan lite efter en sån..

Men den här gången åkte framhjulet ner i backen väldigt snett, hojen hade ungefär 30 graders vinkel mot färdriktningen, så det blev typ pang pang i styret sen undrade man vars hojen tog vägen :rolleyes:

Det lättaste sättet å lära sig svänga på bakhjulet är å träna!

Men det handlar om balans å känsla! Försök inte å svänga med hjälp av å flytta rumpan åt det hållet du vill, det får motsatt effekt å man ser ut som en idiot! Ryck upp hojen så högt du vågar å håll jämn gas å styr emot, grejen me motstyrning i luften är inte själva styrutslaget utan att du flyttar överkroppen och därmed tyngdpunkten och vipps, det kommer å styra åt det hållet du önskar! Typ:tummenupp

Back