Styr musikuppspelningen från styret

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
Under längre resor så lyssnar jag gärna på musik från mobilen via Bluetooth till hjälmens headset.

Uppspelningen har jag styrt med en liten ”Bluetoothknapp” monterat på styret. Med den har jag kunnat starta och stoppa musiken, backa en låt eller gå framåt med en låt.

Styrningen har skett med en svenskutvecklad ”knapp”, Flic, men det har visat sig bli en ganska dyr lösning. Flic är för det första inte helt vattentät, för det andra så har jag tappat två Flic då den har plötsligt delats (delningen gör annars vid batteribyte) och trillat av cykeln. Efter att ha handlat tre Flic (en Flic kostar i dag drygt 400 kronor med frakt) så började jag leta efter en annan lösning.

Under de år som gått så har det skapats många liknande ”knappar” och den jag testade under större delen av den förra MC-säsongen köpte jag från banggood.com. Den leverades från ett lager inom EU och kostade då under 100 kronor inklusive frakt. Flera av de kinesiska handelshusen som t ex också aliexpress.com säljer liknade produkter och många av dem har också lager inom EU vilket innebär snabb leverans och inga extra importavgifter.

Bluetoothknapp på styret, LR.jpg

Den nya Bluetoothknappen har flera fördelar. Man behöver inte installera en app i telefonen och till skillnad från Flic kan man också styra volymen på uppspelningen. Inget säjs om vattentåligheten men den har fungerat och fungerar bra trots flera regnväder både under färd och vid parkering. Batteriet av knapptyp (CR2032) som följde med har fortfarande kapacitet kvar i år och den har inte visat någon tendens till att delas av sig självt under färd.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vilket headset har du använt?
Jag har ett Cardo Packtalk Bold som jag tycker är pyssligt att hantera med handskar och röststyrningen är ett skämt.
Skulle knappen fungera för mig?
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top