Styr åt höger efter gaffelrenovering

...är det inte viktigt att båda gafflarna jobbar från samma läge å har samma höjd till styrkronan?

Nej det är det inte. Du kan i princip ha fjäder i bara det ena gaffelbenet och hojen kommer ändå inte att dra snett.

Jag förutsätter att du gjort som Niklas skrev i första svaret på tråden! Annars, börja där!

Nåt är snett på din hoj och jag har väldigt svårt och tro att hjulen spårar rätt? Jag gissar på att bakhjulet sitter snett eftersom framhjulet sällan blir snett med mindre än att någonting verkligen är trasigt/snett/brutet.

Är styrlagret helt?

Är du det minsta osäker när du siktar att hjulen spårar så lägg en planka längs vardera sida på bakhjulet. Och låt en kompis hålla hojen upprätt med rakt styre. Då ser du sedan att framhjulet ligger mitt mellan plankorna.

Är gaffelbenen raka? Om hojen tex varit krockad så dom krökts bakåt skulle din hoj ha kunnat fungera bra tidigare men när sedan gaffeln servas så vrids benen från sitt ursprungliga läge och vips pekar gaffeln åt fel håll.

Nåt är snett på din hoj och jag har väldigt svårt och tro att hjulen spårar rätt? Jag gissar på att bakhjulet sitter snett eftersom framhjulet sällan blir snett med mindre än att någonting verkligen är trasigt/snett/brutet.

---

Är du det minsta osäker när du siktar att hjulen spårar så lägg en planka längs vardera sida på bakhjulet. Och låt en kompis hålla hojen upprätt med rakt styre. Då ser du sedan att framhjulet ligger mitt mellan plankorna.

.

+1 på denna!

Dra i mer luft i framhjulet och testa om det blir bättre/värre.....

Med risk för att bli skjuten, men det kan inte vara så att verkstad monterAt hjulet så att däcket hamnat mot rotationsriktningnen? Eller satt distanserna fel?
Det borde ju vara något som har med det du reppa att göra såvida dom inte backat på hojen med en bil!?

Alltså, felet/lösningen borde vara enkel? Leta efter det enkla! ;-)

(Edit:Stava/iPhone)

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla