Styrändan smalare än gasreglaget

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag köpte clipons som visade sig ha lite mindre diameter än originalstyrändarna. Det går alltså inte att skruva fast gasreglaget ordentligt. Det är ingen stor skillnad, en halv millimeter kanske. Jag har löst det tillfälligt med silvertejp men det sitter inte ordentligt. Det känns lite otrevligt att hela handtaget följer med när man ger full gas. Hur löser man detta? Jag har blivit rekomenderad att linda smärgelduk runt cliponet. Kan det va nåt? Fler förslag?

Bingo skrev:
2100183 Jag köpte clipons som visade sig ha lite mindre diameter än originalstyrändarna. Det går alltså inte att skruva fast gasreglaget ordentligt. Det är ingen stor skillnad, en halv millimeter kanske. Jag har löst det tillfälligt med silvertejp men det sitter inte ordentligt. Det känns lite otrevligt att hela handtaget följer med när man ger full gas. Hur löser man detta? Jag har blivit rekomenderad att linda smärgelduk runt cliponet. Kan det va nåt? Fler förslag?

Men det sitter väl en spets på gasmojängen in mot styret hindrar den att vrida sig, så e det på dom hojar jag har haft senaste 10 åren.

Freppa skrev:
2100466 Jag löste det på samma sätt: Silvertejp. Det sitter.
Det sitter inte. Jag vet. Att hela gasreglaget vrider på sig när man gasar kan man leva med. Men riktigt otrevligt blir det när det börjar röra sig i sidled. Sitt nu tyst i tråden och läs alla goda råd som snart kommer. Sen följer du dem. Ok?

Edit: har du (kvar) låstappen?

2ono skrev:
2100485 Men det sitter väl en spets på gasmojängen in mot styret hindrar den att vrida sig, så e det på dom hojar jag har haft senaste 10 åren.
Ja du... Den välrenomerade verkstad som fixade gaffelfjädrarna och bytte till cliponsen i samma veva muttrade något om att borra ett litet hål i styrhalvan av den anledningen. Men när jag frågade varför gasreglaget satt lite löst och om de borrat hålet så blev de först lite svävande på målet för att sedan bestämma sig för att det bara är på vänster styrhalva det sitter en sån låstapp. Sitter ivf ingen på mitt gasreglage... Längre.

På min, fantastiska, hoj sitter den som berget med en silvertejp runt för att göra den tjockare. Men jag kanske har tur.

Ang. låstappen: Nope, eftersom det funkade för mig så behövdes det aldrig fixas en lösning till det.

Ett annat sätt är kanske att inse att clipon-styret inte passade och skaffa rätt modell. Men det är klart man kan ju ha betalat en del och inte vill ha gjort det förgäves.

gunnar_gt750 skrev:
2101065 Ett annat sätt är kanske att inse att clipon-styret inte passade och skaffa rätt modell. Men det är klart man kan ju ha betalat en del och inte vill ha gjort det förgäves.
22mm är standad dom senaste 400åren förutom i warsawa och torpsund

Freppa skrev:
2100983 På min, fantastiska, hoj sitter den som berget med en silvertejp runt för att göra den tjockare. Men jag kanske har tur.
Det sitter tills man börjar köra. Silvertejpen ger efter efter ett tag, den sas delaminerar (tejpens ytskikt rör sig relativt väven under) och hela skiten rör sig mer och mer. Jag kan garantera dig att det inte kommer att hålla ett helt ERF. Det tog bara ca 15 min körning för mig innan jag kände att det inte satt stumt. Efter några timmars körning rörde det sig även i sidled, dvs satt helt löst, och då var det bara att linda om.

@gunnar_gt750: det är rätt grejer.

Bingo skrev:
2100183 Jag köpte clipons som visade sig ha lite mindre diameter än originalstyrändarna. Det går alltså inte att skruva fast gasreglaget ordentligt. Det är ingen stor skillnad, en halv millimeter kanske. Jag har löst det tillfälligt med silvertejp men det sitter inte ordentligt. Det känns lite otrevligt att hela handtaget följer med när man ger full gas. Hur löser man detta? Jag har blivit rekomenderad att linda smärgelduk runt cliponet. Kan det va nåt? Fler förslag?
Hej
Jag tror på vad du säger men även jag tycker att det låter märkligt ty de två diametrar på styren som existerar är mig veterligen 22 mm på nippon och europeisk hojar samt 1" (dvs 25.4 mm) på HD samt HD-kopior från nippon. Vill man montera ett 22mm:s styre i ett par 1" styröverfall samt med 1" handtag så använder man normalt mellanlägg. Dessa säljs tex av Duells (Mc-varuhuset mm). Men i ditt fall verkar det ju som att du fått ett styre på 21mm någonting..? Mycket märkligt. Smärgel runt styret fungerar. Men är det bara lite så kan du ju istället limma fast smärglet på en planskiva och plana bort material från dina handtagshalvor för att få dem att klämma bättre. Men det förutsätter ju att det inte är mer som ska bort som ska bort än att de fortfarande funkar bra på ett riktigt 22mm:s styre. Det är ju dumt att skräddarsy dina handtag efter detta bastardstyre menar jag. Om du har ekonomi skulle jag nog skaffa ett nytt styre.

Tycker jag.

Mvh
Jörgen

Jörgen Karlsson skrev:
2102161 Hej
Jag tror på vad du säger men även jag tycker att det låter märkligt ty de två diametrar på styren som existerar är mig veterligen 22 mm på nippon och europeisk hojar samt 1" (dvs 25.4 mm) på HD samt HD-kopior från nippon. Vill man montera ett 22mm:s styre i ett par 1" styröverfall samt med 1" handtag så använder man normalt mellanlägg. Dessa säljs tex av Duells (Mc-varuhuset mm). Men i ditt fall verkar det ju som att du fått ett styre på 21mm någonting..? Mycket märkligt. Smärgel runt styret fungerar. Men är det bara lite så kan du ju istället limma fast smärglet på en planskiva och plana bort material från dina handtagshalvor för att få dem att klämma bättre. Men det förutsätter ju att det inte är mer som ska bort som ska bort än att de fortfarande funkar bra på ett riktigt 22mm:s styre. Det är ju dumt att skräddarsy dina handtag efter detta bastardstyre menar jag. Om du har ekonomi skulle jag nog skaffa ett nytt styre.

Tycker jag.

Mvh
Jörgen
Alltså, det är inget extra-låg budget, nåt jag hittat på skroten eller så. Det är dessa: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=106978 De är till rätt modell och allt, så det borde ju vara rätt. Jag är uppenbarligen inte den ende som har problemet så den enda förklaringen, om det är fel dimension på styrändarna, skulle då vara att de har tillverkats i fel dimension :va

Får ta och testa med extrapinnarna jag fick med.

Bingo skrev:
2102345 Alltså, det är inget extra-låg budget, nåt jag hittat på skroten eller så. Det är dessa: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=106978 De är till rätt modell och allt, så det borde ju vara rätt. Jag är uppenbarligen inte den ende som har problemet så den enda förklaringen, om det är fel dimension på styrändarna, skulle då vara att de har tillverkats i fel dimension :va

Får ta och testa med extrapinnarna jag fick med.
Ok
Kan inte hjälpa dig mer. Jag skulle reklamera om de var till min hoj. De räcker ju med att de skickar erforderligt antal nya extrapinnar med korrekt diameter.
Lycka till
/J

Mätte upp mina clipon var 22,1mm mot orginal 22,2mm så den skillnaden är ju marginell

Köpa tunn koppar(dyrt) eller aluminium på rulle och linda om...

Synn att du inte bodde i gbg då hade jag kunant fixa lite koppar spill.

2ono skrev:
2105456 Mätte upp mina clipon var 22,1mm mot orginal 22,2mm så den skillnaden är ju marginell
Sitter gasreglaget som det ska på din?

Muggen skrev:
2105514 Köpa tunn koppar(dyrt) eller aluminium på rulle och linda om...

Synn att du inte bodde i gbg då hade jag kunant fixa lite koppar spill.
Du menar någon sorts tunn plåt? Var köper man sånt? Skroten, VVS-varuhus?

Synd man inte bor i GBG... :argpådato

Bingo skrev:
2106642 Sitter gasreglaget som det ska på din?

Inga problem, som sagt låspiggen i reglaget som går in i styret finns där av EN anledning att hindra att hela reglaget rör sig där du gasar detta är ditt problem om den saknas. Vilket är farligt åxå med tanke på att bromshandtaget kan ta stopp.

Alla andra reglage sitter perfekt så för liten diameter är det inte

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!