Stypt hoj ostrypt???

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Som alla vet, ströp jag min hoj för att kunna köra upp. Detta gjorde att hojen pissade olja. Så när jag fått kortet åkte jag direkt iväg för att ta av den anorektiska ljuddämparen för en öhlinsdämpare med "lite" mer ljud (man vill ju höras :crash ). Men fick höra av en mc-lärare att då räknas den inte som strypt längre och jag kan då bli tagen för olovlig körning.... Stämmer detta???? Vi ska till Danmark imorrn på långtur o man vill ju inte behöva släpa med sig olja....HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP.......

öhlinsdämpare med "lite" mer ljud ??? :D

Klart det är olovlig körning om du tar bort strypningen, men satt verkligen strypningen bara i själva ljuddämparen ???

om 2 år får du köra med hur mycke effekt du vill :crash

Nä, strypningen satt inte i dämparen, men tydligen måste allt vara orginal, för att strypningen ska gälla. Detta enligt mc-läraren....
Stämmer detta verkligen?????

Silwer skrev:
är det en jäkligt gnisslig stötdämpare du vill ha?:-))
Öhlins tillverkar stötdämpare:-)

HAHAHA!!! Du har så rätt så!!! :fakta Skrev fel. Det är en Sebring jag satt på..... (för lite kaffe nu på morgonen)

Last edited:
exiteme skrev:
Nä, strypningen satt inte i dämparen, men tydligen måste allt vara orginal, för att strypningen ska gälla. Detta enligt mc-läraren....
Stämmer detta verkligen?????

Det kan inte stämma, strypningen måste ju gälla oavsett vilken dämpare du har. Jag hade min hoj strypt i typ en månad, men sen tröttnade jag. Så jag kan nog åka fast för olovlig körning men det är nog lugnt för din del.

Borde du inte oroa dig mer för att hojen pissar olja inför semestern? Låter inte alls bra

SkorvKalle skrev:
öhlinsdämpare med "lite" mer ljud ??? :D

Klart det är olovlig körning om du tar bort strypningen, men satt verkligen strypningen bara i själva ljuddämparen ???

om 2 år får du köra med hur mycke effekt du vill :crash

Jag tror att strypningen sitter i förknasaren med....

ChaosX skrev:
Jag tror att strypningen sitter i förknasaren med....

då borde de ju vara lugnt att ha kvar Sebring-dämparen... de ger väl inte nån mer effekt (lite lite möjligtvis) men sålänge det inte blir mer effekt kan det väl inte vara olagligt ? :eek:

SkorvKalle skrev:
då borde de ju vara lugnt att ha kvar Sebring-dämparen... de ger väl inte nån mer effekt (lite lite möjligtvis) men sålänge det inte blir mer effekt kan det väl inte vara olagligt ? :eek:
Den ger lite mer.. Men det viktigaste är kan andas nu utan Brikanyl... :)

Tyvärr måste allt vara orginal för att strypningen ska gälla. Annars kan du få höra när farbror blå stoppar dig att du har modifierat motorcykeln. Detta resulterar i böter = :(

Men chansen att snuten stannar dig (om du inte gör något olagligt :rolleyes: ) och märker att du har modifierat motorcykeln är minimal. Och det som händer då är att han ger dig körförbud tills du har fräsha papper på att den är strypt.

Nejvbie skrev:
Tyvärr måste allt vara orginal för att strypningen ska gälla. Annars kan du få höra när farbror blå stoppar dig att du har modifierat motorcykeln. Detta resulterar i böter = :(

Men chansen att snuten stannar dig (om du inte gör något olagligt :rolleyes: ) och märker att du har modifierat motorcykeln är minimal. Och det som händer då är att han ger dig körförbud tills du har fräsha papper på att den är strypt.

Pappren på att hojen e strypt är en månad gamla.
Ringde dit där hojen var strypt. De sa att den fortfarande räknas som strypt....*suck*

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara mera olagligt mer annat rör på en strypt hoj än en ostrypt. Gör väl sällan mer än 5-6 hkr på en 120 hästarsmodell.
Blev det exakt så många kw i cykeln som du får ha? (osäker om den klarar 0,16 kw/kg på 25 kw) Kan ju alltid bänka och kolla igen, med sebringblåset. Fortfarande olagligt men det är ju åtminstonde inte olovlig körning. Böter kan man ta men indraget kort suger i mitt tycke

Det står på regbeviset var strypningen ska sitta. Givetvis kan annat trim göra att den strypta maxeffekten ökar men sådant kollar inte polisen upp... Du kan utan problem åka utan strypning på en offroadare.

Pålle skrev:
Det står på regbeviset var strypningen ska sitta. Givetvis kan annat trim göra att den strypta maxeffekten ökar men sådant kollar inte polisen upp... Du kan utan problem åka utan strypning på en offroadare.

Hojen är strypt i förgasaren...
Får bänka den o kolla. Men tills dess kör jag så det ryker...hehehe...

Teoretiskt sett så har får du mer kilowatt om du bytar slipon.

Men hade jag varit som dig så hade jag bytat ljuddämparen o tagit bort strypningen...
Om du nu inte vill de så gör en egen strypning som gör att du inte kan gasa fult det mår alla bättre av..

AleX skrev:
Teoretiskt sett så har får du mer kilowatt om du bytar slipon.

Men hade jag varit som dig så hade jag bytat ljuddämparen o tagit bort strypningen...
Om du nu inte vill de så gör en egen strypning som gör att du inte kan gasa fult det mår alla bättre av..

Njaee...vill inte ta bort strypningen. Vill INTE bli av med kortet....

exiteme skrev:
Njaee...vill inte ta bort strypningen. Vill INTE bli av med kortet....

men saken e den att om du gör en liten bricka som gör att viern inte kan dras till full gas så får du en strypning som inte är godkänd men om polisen ska kolla så märker de att den e strypt o det mår mcn Mycket bättre av

risken för att de ska kolla de ( så länge den e försäkrad som fulleffekt ) e mer eller mindre lika me noll.. men de e ditt val.. :fakta

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back