Stuttsar vid inbromsning?? Varför?

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Var och provkörde en nyare CBR..

När jag bromsade med frambromsen så studsade hela hojen..
Varför?
Beläggen såg schyssta ut ialla fall..

Inga läckande dämpare.

Kan skivorna vara skeva?

Vilken typ av studs? Du vet ju hur det känns med skeva bromsskivor, så troligen är det felinställd framgaffel, den bottnar kanske vid inbromsning.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Vilken typ av studs? Du vet ju hur det känns med skeva bromsskivor, så troligen är det felinställd framgaffel, den bottnar kanske vid inbromsning.

Stuttsar.. Typ hopp,hopp..
Vet inte hur det känns när skivorna är skeva på en hoj.. :rodnar
Är det som på bilen då eller?
Näe, bottnade gjorde den inte..

Min hoj gör likadant och studsar med framhjulet när jag bromsar riktigt hårt och det beror på att framgaffeln är för mjuk.
Den bottnar inte alls utan måste vara returen som är för snabb.

Var som sagt och provkörde en hoj som stuttsade som fan vid just inbromsning..

Nu säger ägaren att det beror på slitet framdäck..
Kan det vara så?

om returen på bakdämparen är för hård så studsar den iaf...

Hade för några år sedan ett slitet michelin framdäck och det kändes till och med i styret när man bara ledde hojen...

Hade själv stora bromsproblem med min CBR och det var skeva skivor, enligt någon på Mitonga är det ett fabrikationsfel. Den reagerade ungefär som du beskriver.

oscar skrev:
Det beror iaf inte på skeva skivor som någon kläckte ur sig!!!

...däremot när jag tänker på det så kom jag på att en kompis hade samma problem en gång, vilket visade sig vara ett ordentligt felbalanserat framhjul. Kan ju vara värt att kolla!

Hm, så är det på min cykel. Aluminumram, svinbra hoj.. hela skiten stutsar/vibrerar när jag bromsar med frambromsen..

Skeva bromsskivor börjar kännas i 30 km/h, känns markant vid 50 och vid 100+ börjar hacken bli så täta att de flyter ihop.

Det hackar mest vid måttlig inbromsning, hacken försvann nästan helt när jag nöp hårt. Kan väl bero på de flytande skivorna kanske, eller på att det är mycket annat att tänka på när man bromsar hårt.

Titta på skivorna efter fläckar som verkar slitas onormalt hårt eller löst, rost som inte går bort till exempel. Är det flytande skivor, kolla även nitarna som håller ihop "skivan" och "navet" efter nitar som ser sneda ut.

Man kan ta bort ena oket och bara köra med det andra för att kolla vilken skiva som är skev. Pilla då in ett par glasspinnar mellan beläggen på det ok du tar bort, annars försvinner vitsen med broms. Tejpa oket vid gaffeln och kör försiktigt.

Om du måste byta en skiva: försök hitta en begagnad skiva om du är snål. Se dessutom till att få garanti på den, jag fick "pengarna tillbaka" när även den begagnade skivan blev skev och jag köpte en splirrans ny istället.

R400 skrev:
Skeva bromsskivor börjar kännas i 30 km/h, känns markant vid 50 och vid 100+ börjar hacken bli så täta att de flyter ihop.

Det hackar mest vid måttlig inbromsning, hacken försvann nästan helt när jag nöp hårt. Kan väl bero på de flytande skivorna kanske, eller på att det är mycket annat att tänka på när man bromsar hårt.

Titta på skivorna efter fläckar som verkar slitas onormalt hårt eller löst, rost som inte går bort till exempel. Är det flytande skivor, kolla även nitarna som håller ihop "skivan" och "navet" efter nitar som ser sneda ut.

Man kan ta bort ena oket och bara köra med det andra för att kolla vilken skiva som är skev. Pilla då in ett par glasspinnar mellan beläggen på det ok du tar bort, annars försvinner vitsen med broms. Tejpa oket vid gaffeln och kör försiktigt.

Om du måste byta en skiva: försök hitta en begagnad skiva om du är snål. Se dessutom till att få garanti på den, jag fick "pengarna tillbaka" när även den begagnade skivan blev skev och jag köpte en splirrans ny istället.

När jag hade en skev skiva resulterade det i att kolvarna slogs in i oken, vilket gjorde att jag inte hade någon bromsverkan när det var dags! Kände absolut ingenting förutam att jag saknade bromsverkan!

oscar skrev:
När jag hade en skev skiva resulterade det i att kolvarna slogs in i oken, vilket gjorde att jag inte hade någon bromsverkan när det var dags! Kände absolut ingenting förutam att jag saknade bromsverkan!
'

I ditt fall nej men jag har själv varit med om ett antal mopeder med skeva bromsskivor, och det bör ju vara samma sak på motorcyklar, inte för att det med säkerhet är det i just detta fallet men det är ju iaf en möjlighet...

Jag är nyfiken på hur resonemanget är att ett hjul studsar för att skivan är skev!

Studs...

Jag tror absolut på däcket... Jag har själv upplevt samma sak vid hårdare inbromsningar.
Jag har kört med skeva skivor också, och det märks mer när man bromsar försiktigt i låga hastigheter. Går det fort och man bromsar hårt märks det ingenting, eller gjorde inte för mig i alla fall...

Jag har lite glapp i mitt styrlager och det gör att bågen studsar lite specielt vid hårda inbromsningar, kan också vara en anledning.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back