Skeva bromsskivor börjar kännas i 30 km/h, känns markant vid 50 och vid 100+ börjar hacken bli så täta att de flyter ihop.
Det hackar mest vid måttlig inbromsning, hacken försvann nästan helt när jag nöp hårt. Kan väl bero på de flytande skivorna kanske, eller på att det är mycket annat att tänka på när man bromsar hårt.
Titta på skivorna efter fläckar som verkar slitas onormalt hårt eller löst, rost som inte går bort till exempel. Är det flytande skivor, kolla även nitarna som håller ihop "skivan" och "navet" efter nitar som ser sneda ut.
Man kan ta bort ena oket och bara köra med det andra för att kolla vilken skiva som är skev. Pilla då in ett par glasspinnar mellan beläggen på det ok du tar bort, annars försvinner vitsen med broms. Tejpa oket vid gaffeln och kör försiktigt.
Om du måste byta en skiva: försök hitta en begagnad skiva om du är snål. Se dessutom till att få garanti på den, jag fick "pengarna tillbaka" när även den begagnade skivan blev skev och jag köpte en splirrans ny istället.