Sturup ok för RR nu eller?

Zoidberg skrev:
2642940 Den där banan är skitrolig på en liten cykel, ...lika rolig som den är värdelös med en 1000cc. Gissar att den inte blir populär bland STCC-grabbarna, om det nu skulle bli körning där i år. Hoppas &så slippa köra Endurance där, såvida man inte skaffar tillgång till en 600.
Stora cyklar tuggar däcken på SRW och visst får man baxa lite med en 1000cc på SRW men banan är rolig, flyttar man lite armco så kan det funka.

Den optimala hojen på SRW är nog en 250R.

Däckslitaget kan bli en avgörande faktor om man kör ERF på SRW.

http://www.sturupraceway.com/The Track.aspx

http://rejsa.nu/bana_info.asp?sturup
 
Last edited:
oFFkeFF skrev:
2644106 De är optimala på de flesta banorna ;)
Ja på knixiga banor är en 250R optimal, men på Mantorp/A-Torp så råkkar feta tusenkubikare fetast.

Jag har svarvat runt med min GSX1100R (250 kg) på SRW och visst fan går det men det är baxigt och krävande, det är som att dansa balett med 30 kg hantlar i händerna.
 
GSXR1100R skrev:
2644085 Stora cyklar tuggar däcken på SRW och visst får man baxa lite med en 1000cc på SRW men banan är rolig, flyttar man lite armco så kan det funka.

Den optimala hojen på SRW är en Ducati 748.

Däckslitaget kan bli en avgörande faktor om man kör ERF på SRW.

http://www.sturupraceway.com/The Track.aspx

http://rejsa.nu/bana_info.asp?sturup

Håller med dig fullständigt..., innebär det att du också kommer att skaffa dig en till nästa säsong...:D
 
Last edited:
att köra på sturup eller i trafiken känns ungefär lika säkert,skitbana säkerhetsmässigt och jag tror inte ett dugg på att ni måste anpassa farten annars åker ni i räcket som ett säkerhetsargument.det sa de när jag körde där.vad sägs om att anpassa räckena efter den verkliga hastigheten på banan istället.
 
GSXR1100R skrev:
2644113
Jag har svarvat runt med min GSX1100R (250 kg) på SRW och visst fan går det men det är baxigt och krävande, det är som att dansa balett med 30 kg hantlar i händerna.
...som att spela innebandy i en garderob tycker jag att det känns.
 
Zoidberg skrev:
2644407 ...som att spela innebandy i en garderob tycker jag att det känns.
Hursomhelst så gillar jag tekniska banor och SRW är verkligen en rolig bana att köra på, flyttar man på lite armco så blir den ännu roligare att köra på.

Anderstorp ska enligt rykten ändra på armco sektionen i karusellen och det är ett steg i rätt riktning.

Mantorp har en del svettiga partier med armco men av någon anledning så hör man inte så mycket om det.

Efter jag hade kört på Brno så tyckte jag att samtliga svenska banor säkerhetsmässigt borde förbättras men sådant kostar naturligtvis massor av pengar.
 
Får man fråga vad armco är? Betongvägg eller?
 
Zee skrev:
2644463 Får man fråga vad armco är? Betongvägg eller?
pic_barrier_armco_a.jpg
 
Zee skrev:
2644566 Ah. Tänkcs. Då förstår jag att det anses vara osäkert att köra hoj där.

Fortsätt.
De räcken som finns på banor brukar ju vara "hela" dvs det är ju inga springor under som det på bilden och de som finns utmed vanliga vägar.
 
Om det blir ERF på SRW så blir det Sportproduction sprint lopp oxå.:gnissla

Har kört med aprillian där och visst går det att köra fort, körde fortare än med 954an men det känns inte säkrare för det!!

Nu vet jag inte hur det blir med nya ombyggnaden men med tanke på hur skumpig och osäker den varit i år så vill inte jag tävla där.

Helt ok att träna dock.:)
 
samuel w skrev:
2644573 De räcken som finns på banor brukar ju vara "hela" dvs det är ju inga springor under som det på bilden och de som finns utmed vanliga vägar.

Förstår det. Blir ju rena slice n'dice om man kasar in i armco med hojen i släptåg. Det säkraste bårde väl vara låånga avåkningszoner med staplade bildäck/höbalar och en solid vägg på slutet. Fast det kostar väl flis.

Men det skulle varit jäkligt kul om det gör SRW säker så att man kan banåka där (jag har inte kört på SRW). Då har man både Knudan och SRW att hoja på i sommar. :) Annars är väl Falkenberg nästa om man vill variera sig, vilket är helt okay även om det är 2 timmars motorväg upp dit. :näsblod Men Falken är rolig.
 
*Superlight* skrev:
2642740 Vad jag har hört så ska den vara godkänd för Endurance tävling med mc nästa år, efter det att de har gjort de ändringar som påpekades vid förra besiktningen...

Kan en bana vara godkänd för ERF men inte för sprintrace? Har man tjockare vaddering innanför skinnstället i ERF eller kör man så sakta att man inte kör av....
:confused:
 
magnus_moss skrev:
2644607 Kan en bana vara godkänd för ERF men inte för sprintrace? Har man tjockare vaddering innanför skinnstället i ERF eller kör man så sakta att man inte kör av....
:confused:

Skulle komma en ny banbesiktningsmall, eller var det skulle heta, till nästa år. Skulle vara tre steg på den. A, B, C eller om det hette 1, 2, 3. ERF skulle ligga på samma banbesiktning/säkerhetsnivå som för klubbrace. En nivå under dom kraven som ställdes för tex SM-tävlingar. Den lägsta gruppen var att banan bara var godkänd för träning av SVEMO.
 
Axxexs skrev:
2644621 Skulle komma en ny banbesiktningsmall, eller var det skulle heta, till nästa år. Skulle vara tre steg på den. A, B, C eller om det hette 1, 2, 3. ERF skulle ligga på samma banbesiktning/säkerhetsnivå som för klubbrace. En nivå under dom kraven som ställdes för tex SM-tävlingar. Den lägsta gruppen var att banan bara var godkänd för träning av SVEMO.
Låter som ett dåligt skämt :3freak
Skadar man sig mindre allvarligt på träningar :va
 
Axxexs skrev:
2644621 Skulle komma en ny banbesiktningsmall, eller var det skulle heta, till nästa år. Skulle vara tre steg på den. A, B, C eller om det hette 1, 2, 3. ERF skulle ligga på samma banbesiktning/säkerhetsnivå som för klubbrace. En nivå under dom kraven som ställdes för tex SM-tävlingar. Den lägsta gruppen var att banan bara var godkänd för träning av SVEMO.

Allvar?????? Du brukar ju alltid säga läsvärda saker här på forumet.... men detta luktar ju nästan aprilskämt! Det klotas ju aldrig så friskt som när gatboysena har omnsdagsåkning på Falken. Men som sagt, dom har kanske kuddar innanför skinnstället.
Vem har kommit på denna gradering?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top