Sturmgolphbestühr.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Yepp. Golphen lever rövare med mig, än en gång.

Har inte haft några som helst problem med startbarhet eller dyl. nu på sista. Igår råkade Jossan släppa upp kopplingen i uppförsbacke med växel i. Kärringstopp. När jag skulle köra iväg från platsen var bilen helt stendöd. ELler inte helt död, men ingen gnista alls.

Förfarade att kamremmen gått av, efter lite konsultation med diverse kunnigt folk. Efter kontroll idag visar det sig att kamremmen är rätt fin, spänd och mysig, och torde inte alls vara boven i dramat.

Letade vidare i motorrummet efter något annat som kan tänkas ställa till'et, men hittar inget konstigt mer än en jordkabel, ~5mm bred till fördelardosan (själva skyddshuset på fördelaren) som är av. Denna lille gynnaren kan väl knappast vara upphovet tll mitt startproblem?

Som sagt, problemet uppdagades efter ett kärringstopp. Har inte haft några som helst startproblemsymtom innan, startmotorn går runt fint, batteriet gav ~13, 13,5V (inte just nu eftersom jag försökt starta lite granna) och inget annat verkar till synes vara knas.

Tändstiften var/är ok, inte übersnygga, men helt ok.

Så, wattefuckkandevara?

:mad:

Edit: Det enda positiva med gamla bilar att man kan stå på sidobalken med hela foten, hänga över motorn och skruva loss luftburken. No can do på en P28, s.a.s.

Last edited:
Lossade du fördelarlocket och tittade så inget var trasigt där???
Japp, hade loss locket, och där fanns ju själva rotorn som satt fint på axeln. I locket fanns inget löst eller annat som såg trasigt ut.

Ska man kunna vrida runt rotorn med handkraft? Försökte utläsa om den satt i rätt riktigt enl. Haynesboken, men lyckades inte hitta någon referens. Jag satte sedan tillbaka den likt den satt innan.

ÄDit: Enda symtomet jag har haft är när bilen precis startats, så har den gått på lite lägre varv än vanligt (650rpm idle, typ), lampor, fläkt och liknande har gått på "lägre effekt", än när man varvat upp bilen till ~2500rpm. Efter denna operation har idle varit runt 750 rpm och "full" effekt på lampor, fläkt, etc...

Last edited:
Japp, hade loss locket, och där fanns ju själva rotorn som satt fint på axeln. I locket fanns inget löst eller annat som såg trasigt ut.

Ska man kunna vrida runt rotorn med handkraft? Försökte utläsa om den satt i rätt riktigt enl. Haynesboken, men lyckades inte hitta någon referens. Jag satte sedan tillbaka den likt den satt innan.

Om du är Hulken så kan du vrida runt rotorn med handkraft!!! Annars INTE...

Rotorn ska sitta fast i fördelaren, samt att den passar bara på ett sätt iom att det finns en styrnig som ser till att den hamnar rätt!

Vid ett hårt motorstopp kan styrningen till rotorn gå av, vilket gör att hela tändföljden förändras...

Om du är Hulken så kan du vrida runt rotorn med handkraft!!! Annars INTE...

Rotorn ska sitta fast i fördelaren, samt att den passar bara på ett sätt iom att det finns en styrnig som ser till att den hamnar rätt!

Vid ett hårt motorstopp kan styrningen till rotorn gå av, vilket gör att hela tändföljden förändras...
Så hela löcket och rotorn är en enhet? Rotorn satt kvar på axeln, och jag hade locket i handen. Men de ska väl inte sitta ihop? Är jag helt lost nu?

Rotorn roterar väl i locket och ger kontakt med locket/tändkablarna mha magnetfält?

Last edited:
Så hela löcket och rotorn är en enhet? Rotorn satt kvar på axeln, och jag hade locket i handen. Problem solved, kanske?

Funkar inte den mha magnet, på nåt vis?

Öhh...:va

Rotor är en del, som trycks fast på fördelarens axel.
Fördelarlocket är en del som monteras över fördelare/rotot.

Fördelaraxeln drivs av kamremmen, därför kan du inte snurra på rotorn.

KUNDE DU SNURRA PÅ ROTORN??????

Öhh...:va

Rotor är en del, som trycks fast på fördelarens axel.
Fördelarlocket är en del som monteras över fördelare/rotot.

Fördelaraxeln drivs av kamremmen, därför kan du inte snurra på rotorn.

KUNDE DU SNURRA PÅ ROTORN??????
Ja, det var ju det jag menar. Rotorn och fördelarlocket "sitter ju inte ihop", uppfattade det som att du antydde att de skulle göra det.

Skit samma, nej, jag kunde inte snurra på rotorn.

:tungan

Hade liknande problem på min gala saab 9000.
Det som såg ut att vara ett kärringstopp ut i rondellen vid polishuset i mölndal berodde vid lite forskning att även det var tändningsproblem.

Man lurar sig lätt på fördelaren, för den kan "se fin ut" och sen är den kass ändå.

Jag hade gnista ibland, men inte någon tillstymelse till start, fick bytt hela tändsystemet, och sist rotor+lock.
Och det var självklart det billigaste som var sönder när jag lagt ut onödigt massa pengar :(

Bilen finns inte mer, men den skrotades med fräscht tändsystem :tummenupp

Tack som fan för hjälpen Pysch! Jag får rodda vidare på tändspolespåret!

:tummenupp :Bugar

:hihi

Sanning :fakta

Edit: Helvete va dyrt det var med tändspole/modul... :gnissla

:öl

tacka vet jag min nissan sunny, den började går på tre burkar när jag som mest behövde den. Dock hade jag min macgyverutrustning (eltejp) med mig. Det var bara att tejpa ena tändkabeln där det slog gnistor mellan kabeln och toppen. Sen körde jag 1500 problemfria mil till :)

Dock hade jag min macgyverutrustning (eltejp) med mig. Det var bara att tejpa ena tändkabeln där det slog gnistor mellan kabeln och toppen. Sen körde jag 1500 problemfria mil till :)

I lumpen fick vi improvisera och tillverka egna delar.
Det blev en rotor tillverkad av ett bockat plattjärn, en bit slang och ett par buntband, samt att vi fick tillverka en egen förgasare till en gammal 240 av ett rör!

Funka finfint, så ekvationen vaför orginaldelar är så kinkiga när dem blir slitna går inte ihop.

I lumpen fick vi improvisera och tillverka egna delar.
Det blev en rotor tillverkad av ett bockat plattjärn, en bit slang och ett par buntband, samt att vi fick tillverka en egen förgasare till en gammal 240 av ett rör!

Funka finfint, så ekvationen vaför orginaldelar är så kinkiga när dem blir slitna går inte ihop.

det var inte dåligt det. Det skulle jag inte klara av iallafall :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT