hållundan
Emozione!
Yepp. Golphen lever rövare med mig, än en gång.
Har inte haft några som helst problem med startbarhet eller dyl. nu på sista. Igår råkade Jossan släppa upp kopplingen i uppförsbacke med växel i. Kärringstopp. När jag skulle köra iväg från platsen var bilen helt stendöd. ELler inte helt död, men ingen gnista alls.
Förfarade att kamremmen gått av, efter lite konsultation med diverse kunnigt folk. Efter kontroll idag visar det sig att kamremmen är rätt fin, spänd och mysig, och torde inte alls vara boven i dramat.
Letade vidare i motorrummet efter något annat som kan tänkas ställa till'et, men hittar inget konstigt mer än en jordkabel, ~5mm bred till fördelardosan (själva skyddshuset på fördelaren) som är av. Denna lille gynnaren kan väl knappast vara upphovet tll mitt startproblem?
Som sagt, problemet uppdagades efter ett kärringstopp. Har inte haft några som helst startproblemsymtom innan, startmotorn går runt fint, batteriet gav ~13, 13,5V (inte just nu eftersom jag försökt starta lite granna) och inget annat verkar till synes vara knas.
Tändstiften var/är ok, inte übersnygga, men helt ok.
Så, wattefuckkandevara?

Edit: Det enda positiva med gamla bilar att man kan stå på sidobalken med hela foten, hänga över motorn och skruva loss luftburken. No can do på en P28, s.a.s.
Har inte haft några som helst problem med startbarhet eller dyl. nu på sista. Igår råkade Jossan släppa upp kopplingen i uppförsbacke med växel i. Kärringstopp. När jag skulle köra iväg från platsen var bilen helt stendöd. ELler inte helt död, men ingen gnista alls.
Förfarade att kamremmen gått av, efter lite konsultation med diverse kunnigt folk. Efter kontroll idag visar det sig att kamremmen är rätt fin, spänd och mysig, och torde inte alls vara boven i dramat.
Letade vidare i motorrummet efter något annat som kan tänkas ställa till'et, men hittar inget konstigt mer än en jordkabel, ~5mm bred till fördelardosan (själva skyddshuset på fördelaren) som är av. Denna lille gynnaren kan väl knappast vara upphovet tll mitt startproblem?
Som sagt, problemet uppdagades efter ett kärringstopp. Har inte haft några som helst startproblemsymtom innan, startmotorn går runt fint, batteriet gav ~13, 13,5V (inte just nu eftersom jag försökt starta lite granna) och inget annat verkar till synes vara knas.
Tändstiften var/är ok, inte übersnygga, men helt ok.
Så, wattefuckkandevara?

Edit: Det enda positiva med gamla bilar att man kan stå på sidobalken med hela foten, hänga över motorn och skruva loss luftburken. No can do på en P28, s.a.s.
Last edited: