Stuntare på RR tävlingar

Kul med ett avbrott mellan bålgetingarna som snurrar runt.
typ Matti och Masen , jag har inte sett Swedie, är underhållande en stund.

R2 skrev:
borde denna tråd va i racingforumet? också...
Bra synpunkter, trådar som dessa kan dock ligga här, inte säkert att målgruppen tittar på RR sektionen, likväl som att vissa inte läser i stuntsektionen.

RR förarna är licencierade och har klubbar/Svemo som ankare, men stuntare har mig veterligen ingen organisation, hade dom haft det så kunde dom skapa större inflytande och ha tyngre argument för att få tillgång till träning/uppvisnings områden.

Jag kan inte stunta men älskar ändå att se på dom som verkligen kan och behärskar detta, RR är min grej (även om jag är kass på det åxå) nästan allt på 2 hjul med motor är skoj.

KickAss - trovärdighet??? Har du varit på en tävling så du ska uttala dej överhuvudtaget??

Swedie - jag ärinte negativ, bara realistisk. Det finns inte publik, det finns inte tid.

GSX11000R - Jag och Swedie brukar inte vara så försiktiga och jag har allt bäddat för lite käft emellanåt :p

När vi har en klass mindre på schemat kan möjligheten för stuntshow finnas. Folk måste äta, skita och dricka kaffe så fyller vi lunchen också så får de ju slopa ett race. Pauserna som folk envisas med att prata om existerar inte! 15 min mellan racen förekommer ju bara om det ska bärgas nåt krångligt.

Get real - vi har BikeWeek med all underhållning man kan tänka sig och folk åker hem när tävlingarna börjar.

På den här sajten jobbar vi mot fel sorts knuttar - vi skulle haft tag på motsvarande forum bland riktiga knuttar som är MOTORINTRESSERADE, kunniga och körkåta. Det är, enligt mej, en skrattretande låg procent bland sporthojsknuttar som uppfyller de kriterierna vilket gör dem till fel målgrupp i de här sammanhangen.

Chrille skrev:

På den här sajten jobbar vi mot fel sorts knuttar - vi skulle haft tag på motsvarande forum bland riktiga knuttar som är MOTORINTRESSERADE, kunniga och körkåta. Det är, enligt mej, en skrattretande låg procent bland sporthojsknuttar som uppfyller de kriterierna vilket gör dem till fel målgrupp i de här sammanhangen.

Nu jäklar flejmar du Chrille, att påstå att dom flesta på SH inte är motorintresserade, kunninga och körkåta? visst helt klart så uppfyller nog dom flesta inte alla dessa tre punkter, men köra vill väl alla, om man sedan är kunnig eller intresserad av motorer spelar väl ingen roll.

Faktum kvarstår att om inte Svensk motorsport tar nya grepp så lär vi aldrig få en publikökning, vad som behövs är att Svemo tittar lite på hur man roddar motorevenemang i tex USA, en fet show är aldrig fel.

Motorsport va ganska stort i Sverige innan vi fick tv & internet,
Idag kan man sitta hemma i mysiga soffan och titta på kabel tv eller snöa in framför datorn, hur får vi ut soffsittarna till banorna då, jo genom att erbjuda något som inte kan upplevas hemma i soffan.

Silwer skrev:
vad kör de kunniga motorintresserade för hojar då?

De som jag upplever som "riktigt intresserade"(när jag nu sitter och dömer till höger och vänster) är ofta de som väljer hoj med ett större syfte än att spänna på stan. Det resonemanget skulle i så fall sortera in plastraketspiloter och Harley-knuttar i de lägre kasterna medan övriga känns fan så mycket mer uppriktiga i sitt intresse.

Detta är ju bara min uppfattning baserat på vad jag sett och hört de senaste åren, men det känns iaf befogat.

Last edited:
GSXR1100R skrev:
Nu jäklar flejmar du Chrille, att påstå att dom flesta på SH inte är motorintresserade, kunninga och körkåta? ...

Kunnig är inte ett 'krav'. Fel ordval av mig.

I övrigt är sporthojsknuttar, enligt mig, ofta(INTE ALLTID) samma typ av folk som köper pitbull med annat än hundintresse som anledning, köper Merca för att grannen har BMW eller går till beachen för att visa resultatet av årets gymmande trots att är rädda för vatten.

Nu är inte alla pitbullägare, Mercaförare eller gymfjantar på stranden ute efter någon typ av bekräftelse än det egna egot inte orkar med att klara sig utan men en skrämmande hög del..

Kan bara tala för mig själv, men jag tror att en stuntshow måste bli välregisserad och självständig för att bli intressant. De två tillfällen jag sett något som liknat det som diskuterats var Sune Anderssons uppträdanden på dragracetävlingar i Västerås och Linköping. Det är säkert skitkul att stunta själv, men dödligt tråkigt att titta på, speciellt som pausunderhållning. Efter tre-fyra repor fram och tillbaka fanns inte mycket att tillägga. :5sure

visst jag tror du har rätt till viss del, jag vet massor av folk som tycker att sporthojar ser så häftiga ut och imponerar på polarna, så de har skaffat en och kört en eller 2 säsonger för att sedan lägga ner det helt inte sällan efter en dråplig klantolycka.

Silwer skrev:
visst jag tror du har rätt till viss del, jag vet massor av folk som tycker att sporthojar ser så häftiga ut och imponerar på polarna, så de har skaffat en och kört en eller 2 säsonger för att sedan lägga ner det helt inte sällan efter en dråplig klantolycka.

Exakt! Och när hojen ställs undan så är det ofta med orden "Annars kommer jag köra ihjäl mig...." för det är en helt ok ursäkt som godtas av alla.

Hårdare med dom som säger "Jag tycker inte att det är tillräckligt kul hlt enkelt."

Jag tycker inte att det är en dum idé med lite showande för publiken. Men givetvis ska det vara klass på stuntåkaren, eller vad som nu hittas på för något.

Chrille, bara för att du är lika värdelös på att köra på bakhjulet som jag innebär det inte att man inte är motorintresserad för att man kan. Och jag ser hellre en wheelieshow/stoppies/stunts på en race-tävling, än på sveavägen.
Det ÄR fett att se krattan dunka +200 meter på framhjulet...
Lunchpausen brukar finnas med, och då brukar det vara både gridshow och annat på en del tävlingar iaf.

Silwer skrev:

Så har vi dom med riktigt lite intresse som säljer gathojen och köper en banhoj och skruttar runt på så dom bara behöver åka på helgerna, sen tror dom att dom är övermänniskor och kan sitta och berätta för alla andra vad som är rätt och fel och hur dålig människa man är som åker i trafiken.

Jaja, jag skojar, men ibland undrar man ju....

Rigge skrev:
Så har vi dom med riktigt lite intresse som säljer gathojen och köper en banhoj och skruttar runt på så dom bara behöver åka på helgerna, sen tror dom att dom är övermänniskor och kan sitta och berätta för alla andra vad som är rätt och fel och hur dålig människa man är som åker i trafiken.

Jaja, jag skojar, men ibland undrar man ju....

Missförstånd.
Jag påstår inget annat än att jag kommer med MINA åsikter. Diskussioner utvecklar alla som har argument nog att delta.

Hur ofta uttalar vi rejsputtar oss om landsvägsåka egentligen?

Det finns olika sorters MC intresse. Själv har jag alltid varit på 2 hjul, och MC kändes helt rätt för mig att börja ha som huvudintresse. Gått 5 år nu och är fortfarande helt nervös när man ska gränsla hojen för å ut å träna, glida eller vad som helst.

RR-förare verkar tycka lite mer om sig själva och har lite mer moral å försöka lära ut.

oFFkeFF skrev:
.....

Chrille, bara för att du är lika värdelös på att köra på bakhjulet som jag innebär det inte att man inte är motorintresserad för att man kan. ....

Det har jag aldrig sagt heller. De jag inriktar mej på, om man ska generalisera mera, är ägarna till sliponmeniövrigorginalsåattandrahandsvärdetinteminskar-trimmade R-hojar som rullar 200mil per år.

Chrille skrev:
Det har jag aldrig sagt heller. De jag inriktar mej på, om man ska generalisera mera, är ägarna till sliponmeniövrigorginalsåattandrahandsvärdetinteminskar-trimmade R-hojar som rullar 200mil per år.

Du pratar posers alltså.. Men du, de är inte helt ovanliga i rr-depåerna heller..
Jag tycker fortfarande att jippon, som dessutom har med motorer att göra är intressanta på en racingtävling.
Stuntåkning, eller varför inte ett gäng trialåkare? Hellre det än ett hopp-slott iaf...

Rigge skrev:
Så har vi dom med riktigt lite intresse som säljer gathojen och köper en banhoj och skruttar runt på så dom bara behöver åka på helgerna, sen tror dom att dom är övermänniskor och kan sitta och berätta för alla andra vad som är rätt och fel och hur dålig människa man är som åker i trafiken...
Nä, men såna finns det väl inga här :confused:

:D

Det är lite svårt att se var stuntshowerna skull hålla till. Läktarna är ofta lite dumt placerade på RR-banorna. Annars kan det väl inte vara fel med lite MC-relaterad pausunderhållning. Vill man inte se kan man göra det man skulle gjort om det inte varit någon show.

Swedie skrev:
....

RR-förare verkar tycka lite mer om sig själva och har lite mer moral å försöka lära ut.

Lägg inte min attityd som rättesnöre för hela Sveriges RR-förare.

Jag har sagt det förut och säger det igen:
Frågar du mig så tycker jag naturligtvis ALLTID rätt!

Jag har en åsikt och naturligtvis har jag den åsikt som jag anser vara den bästa tillgängliga. Det som ofta utlöser problem på den här sajten är att folk tror att diskutera går ut på att säga till folk attt hålla käften.
Att tvunget få sista ordet är för små barn och att kräva att de man diskuterar med ska hålla käften för att "så här ere serru.." imponerar inte på någon.

Jag hade varit lika diskussionssugen om jag körde R1'a till kiosken ....om det var fint väder.....och inte blåste för mycket.
" Jo! Nä! Jo! Nä! Jo! Nä! Jo! Nä! Jo! Nä!..."

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...