Stuntåkning

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Hojlös än så länge...
Har en funderan om ni som stuntåker... har ni helförsäkrat eller kör ni bara och hoppas på det bästa.
Min undran ligger ju förstås i vem som höjer premierna hos fb. De som kör som idioter och klotar i trafiken eller de som wheelar och gör stoppies på en parkeringsplats och knäcker kåpor och liknande. Har inget emot stuntåkning missförstå mig inte, detta är en undran bara. :confused:

KillerB skrev:
Har en funderan om ni som stuntåker... har ni helförsäkrat eller kör ni bara och hoppas på det bästa.
Min undran ligger ju förstås i vem som höjer premierna hos fb. De som kör som idioter och klotar i trafiken eller de som wheelar och gör stoppies på en parkeringsplats och knäcker kåpor och liknande. Har inget emot stuntåkning missförstå mig inte, detta är en undran bara. :confused:

Klok fundering som tål att funderas på. Hoppas någon svarar också.

Själv så körde jag halv men varken som ett svin eller stuntade.

Dom som stuntar seriöst har väl oftas en speciel hoj till det,som oftast inte ens är påställd eller försäkrad.

Men annars så är ju den vanligaste olyckan en singel avåkning i kurva på 70 väg.

Sen får man ställa sig frågan hur många som egentligen aktivt stuntar ?

Sen har vi ju SM killarna(som antagligen leker mest) som köper komplett plast för 1500-2000 till sina hojar,för dom är det inte värt en självrisk på 5000:- varje gång man går omkull.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Dom som stuntar seriöst har väl oftas en speciel hoj till det,som oftast inte ens är påställd eller försäkrad.

Men annars så är ju den vanligaste olyckan en singel avåkning i kurva på 70 väg.

Sen får man ställa sig frågan hur många som egentligen aktivt stuntar ?

Sen har vi ju SM killarna(som antagligen leker mest) som köper komplett plast för 1500-2000 till sina hojar,för dom är det inte värt en självrisk på 5000:- varje gång man går omkull.

Lackade crashkåpor eller sponsrade originalkåpor?

Undrar lite över hur avåkningen skulle se ut om alla glidarmänniskor kört sporthoj istället jämfört med en stora gruppen som är 18-24.

I mitt fall när jag är 24 så har jag haft mc-kort i 8 år. Det är lite rutin bakom styret då. Finns ju 40 åringar som tar mc kort i den åldern och köper sig sporthoj men hamnar aldrig i den statistiken på grund av att föraren anses säkert som rutinerad redan trots avsaknad av körkort under längre tid.

Jag kör med trafikförsäkring på min stunthoj.

Har krashbur o dyligt på

(hojen är en koppar/svart R1000 -03 som har gått totalt 200 mil sedan ny)

Finns inget på hojen som e helt o fint :hihi :hihi :hihi

.../Yoshi

Rigge skrev:
Korkad fråga, hur ofta ser du en stuntåkare med fräsch hoj? :kocko

Noll-koll har en mkt snygg R1 -03 stunthoj

(tur att han känner en lackerare... den har liksom blivit omlackad ett par ggn detta år :va )

.../Yoshi

Grrrooov skrev:
Lackade crashkåpor eller sponsrade originalkåpor?

Undrar lite över hur avåkningen skulle se ut om alla glidarmänniskor kört sporthoj istället jämfört med en stora gruppen som är 18-24.

I mitt fall när jag är 24 så har jag haft mc-kort i 8 år. Det är lite rutin bakom styret då. Finns ju 40 åringar som tar mc kort i den åldern och köper sig sporthoj men hamnar aldrig i den statistiken på grund av att föraren anses säkert som rutinerad redan trots avsaknad av körkort under längre tid.

Förstår inte kåpfrågan :)
Jag syftar iaf på plast till Supermotarder.

Antagligen annorlunda,men frågan är hur mycket då dom inte är lika riskbenägna som 18-24 åringarna.

Vilket antagligen skulle göra att det inte skulle se så ofantligt annorlunda ut.

!!!!

Har ingen försäkring alls och läs vad rigge skriver!!!
Vi vistas heller inte i trafiken vänd dina funderingar till alla posörer som provar köra bana!!

KillerB skrev:

Rigge skrev:
Korkad fråga, hur ofta ser du en stuntåkare med fräsch hoj? :kocko
Nu var ju jag inte ute efter en kannonad av påhopp och diverse spydigheter. Det var en enkel fråga bara inget svårare än så. Men nu har jag ju fått ditt svar och det tackar jag för.

KillerB skrev:
Nu var ju jag inte ute efter en kannonad av påhopp och diverse spydigheter. Det var en enkel fråga bara inget svårare än så. Men nu har jag ju fått ditt svar och det tackar jag för.

Nu har jag hållt på med det förr och hade ungefär världens skabbigaste kåpor som jag köpt för 900kr med tank sammanlagt och lagat med buntband och ändå är det nån som ska börja klaga på stuntåkare (ta inte åt dig du frågade ju på ett helt ok sett egentligen) när det är ett par stycken med gathojar som vurpar på varje bandag och ingen undrar hur det går med dom hojarna.

KillerB skrev:
Min undran ligger ju förstås i vem som höjer premierna hos fb. De som kör som idioter och klotar i trafiken eller de som wheelar och gör stoppies på en parkeringsplats och knäcker kåpor och liknande. :confused:

Skulle själv gissa på att det som drar upp f.premien är väl alla kroppsskador på den som går omkull i shorts och bara händer etc. på väg till stranden eller dylikt. Iaf det jag skulle satsa mina få kronor på...

Benke skrev:
Skulle själv gissa på att det som drar upp f.premien är väl alla kroppsskador på den som går omkull i shorts och bara händer etc. på väg till stranden eller dylikt. Iaf det jag skulle satsa mina få kronor på...
Kan nog ligga mycket sanning i det du säger.

Sen stämmer det nog säkerligen också att en del killar och tjejer som lägger ner under en banåkning, kanske drar en fuling och "redigerar" olycksplatsen så att säga. Och därmed försöker få ut ersättning av f. bolaget...

Benke skrev:
Delvis ja, men den absolut största kostnaden är de som blir invalider i unga år och ska ha försörjning resten av livet.

sandstream skrev:
Delvis ja, men den absolut största kostnaden är de som blir invalider i unga år och ska ha försörjning resten av livet.
De och "livskonstnad" är jag ganska säker på kostar mest...
Dvs där olyckan gör folk till handikappade på ett eller annat sätt..
Eller där utgången är begravning.

Glömde att tråden handlade om något annat:P

Jag kör o stuntar och aldrig har försäkringen fått betala skador under stuntning, när försäkringen använts så har det varit pågrund av oljespill i rundell.

Mina tankar är att de som stuntar seriöst också vet om vad som gäller...
Dvs de e inte många som stuntar med sin sprillans nya gathoj.. (förutom o dra upp den lite på bakhjulet.. )
Och de kallar inte jag "stuntare"

KillerB skrev:

Du bad ju om det, med din märkliga fråga, så varför gnälla då?

TOKER skrev:
Har ingen försäkring alls och läs vad rigge skriver!!!
Vi vistas heller inte i trafiken vänd dina funderingar till alla posörer som provar köra bana!!

Om du kör utan trafikförsäkring, hur är du själv skyddad då(försäkringsmässigt)? Kanske räcker en olycksfallsförsäkring för dessa typer av olyckor? :3freak

Chronic skrev:
Du bad ju om det, med din märkliga fråga, så varför gnälla då?
Det som kanske är en märklig fråga för dig är det inte för någon annan.
Kostar inte så mycket att var trevlig :)

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!