Stum växellåda - Gissa vad som är fel!

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Idag tog min växellåda semester, helt stum går varken få i lägre eller högre växel. Maskinen i frågan handlar om en KTM 540 SMR -06 med 67 timmar...

Hände helt utan rassel eller förvarningar.

Har tömt oljan och alla filter. Oljan var väldigt fin, inget spån varken i oljan eller i oljefiltren/screen filtren, magnetpluggen var även ren...

Vad kan ha hänt? Borde det inte vara spån eller små delar om nu växellådan bara är skrot eller har en kuggtand gått av och satt sig mellan dreven?

Det här kan ju bli kul då jag aldrig demonterat motorn :3freak

Är det bara att klyva motorn och se glad ut när man skall montera alla delar igen!? Är det något man vågar ge sig på eller är det bara att lämna till verkstad...

Öppna och se hur det ser ut vid växelföraren, har du tur har något hoppat lös eller så är växeltjärnan sliten. Kan vara så att något krökts, brukar inte bli spån då, men det kan handla om skiftgafflarna, isf får du riva motorn.

Idag tog min växellåda semester, helt stum går varken få i lägre eller högre växel. Maskinen i frågan handlar om en KTM 540 SMR -06 med 67 timmar...

Hände helt utan rassel eller förvarningar.

Har tömt oljan och alla filter. Oljan var väldigt fin, inget spån varken i oljan eller i oljefiltren/screen filtren, magnetpluggen var även ren...

Vad kan ha hänt? Borde det inte vara spån eller små delar om nu växellådan bara är skrot eller har en kuggtand gått av och satt sig mellan dreven?

Det här kan ju bli kul då jag aldrig demonterat motorn :3freak

Är det bara att klyva motorn och se glad ut när man skall montera alla delar igen!? Är det något man vågar ge sig på eller är det bara att lämna till verkstad...

Nu gissar jag: Det är ett segment av ett drev som har gått av. Shift-gaffelspåret på 4ans växeldrev. Ligger och låser kulissrullen. Den ligger i botten av motorn. Så mellan drevens tänder sitter inget. Då hade det inte gått att snurra. Drevet kosta femhundra. Ser ut så här.

Motorn är inget speciellt. En enkel lättarbetad konstruktion. Du behöver en svänghjulsavdragare och en speciell avdragare till balansaxellagrena om du ska byta dom. Och en press med lite div mothåll är inte fel när nya lager ska på plats. Kamkedjepressverktyg är inte heller helt fel.

Bifogat

• Picture 002.jpg
    Picture 002.jpg
    71.8 KB · Visningar: 87
Nu gissar jag: Det är ett segment av ett drev som har gått av. Shift-gaffelspåret på 4ans växeldrev. Ligger och låser kulissrullen. Den ligger i botten av motorn. Så mellan drevens tänder sitter inget. Då hade det inte gått att snurra. Drevet kosta femhundra. Ser ut så här.

Motorn är inget speciellt. En enkel lättarbetad konstruktion. Du behöver en svänghjulsavdragare och en speciell avdragare till balansaxellagrena om du ska byta dom. Och en press med lite div mothåll är inte fel när nya lager ska på plats. Kamkedjepressverktyg är inte heller helt fel.

Jag skulle precis föreslå detsamma, så var det på en YZ250 jag hade tidigare. Inget metallspån i oljan men växelpetaren var helt stum.

/ Andreas

Skönt att man var ledig under dagen, så nu har jag pillat ur motorn ur ramen iallafall...

Svänghjulsavdragare ligger i verktygslådan tyvärr saknas avdragare till balansaxellagrena. Kamkedjepressverktyg kan jag få låna...

skall försöka att få tag i en verkstadshandbok, det är väl lika bra att byta ramlager så slipper man klyva motorn återigen efter 40 timmar.

RaceMe skrev:
Shift-gaffelspåret på 4ans växeldrev.

Är ganska säker på att jag körde på treansväxel men kan kulissrullen bli låst har också?

Nu nu skall jag försöka mig på motorn, får se hur det går :D

Tack för all hjälp till alla!

Glidhammare funkar fint till balansaxellagrena

Du skulle ha tagit bort höger motorkåpa först och inte kollat så det skitit sig vid kulissrullen

Jag är ledig imorn om du behöver meckhjälp.. äger en verkstadshandbok och kamkedjedelare oxå :banana

Du skulle ha tagit bort höger motorkåpa först och inte kollat så det skitit sig vid kulissrullen

Det är lika bara att byta ramlager, nu när motorn är ur. Men jag kollade runt under transkåpan, såg då inga fel...

Sweet, hjälp kan behövas! Kamkedjedelare jovisst plockade fram vinkelslipen för en timme sedan :D Hoppas att det finns klipps!

Nu kommer jag inte tyvärr ner till skåne först på torsdag, ev imorgon kväll, skall ta ur det sista i lägenheten.

Jag slår dig en signal imorgon...

ah just de du har flyttat ... jag är nog onåbar på torsdag, upptagen på fredag, lördag, söndag flyttar jag uhm..

Gjort något ännu? Vad hittade du för fel då?

Jag lämnade in motorn till Jonte Engdahls motorsport, så får han kolla igenom hela motorn. Insåg att jag behövde hjälp för att klyva motorn....

men vi får se vad det var!

Aha, annars kunde stannat till hos mig på vägen söderut. Jag har ju allt som behövs.

Då får vi läsa vad det var snart då.

Aha, annars kunde stannat till hos mig på vägen söderut. Jag har ju allt som behövs.

Då får vi läsa vad det var snart då.

Det var primärdrevet som hade gått sönder och delar lagt sig och låst kulissrullen...

Men snart har jag en helt ny motor, alla lager, kolv, ventiler är bytta :tummenupp

Det var primärdrevet som hade gått sönder och delar lagt sig och låst kulissrullen...

Men snart har jag en helt ny motor, alla lager, kolv, ventiler är bytta :tummenupp

Primärdrevet? :va

Inte något drev i växellådan då?

Växellådan såg ut som ny, enligt mekanikern.

Hmm, där ser man. Då hade du tur då. För primärdrevet finns det inte många delar på som man kan vara utan och motorn ändå fortsätter snurra. Undrar hur biten letade sig in till växellådan. :va

Bifogat

• primary sprocket ktm.JPG
    primary sprocket ktm.JPG
    25.8 KB · Visningar: 41
Last edited:
Hmm, där ser man. Då hade du tur då. För primärdrevet finns det inte många delar på som man kan vara utan och motorn ändå fortsätter snurra. Undrar hur biten letade sig in till växellådan. :va

haha, det kan man undra!

Vi syns vid Er bana, skall bara hitta någon ledig dag från arbetet, men jag kommer...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT