Stulna motorcyklar återfinns inte

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
"5/5 kl 09:50

INRIKES. Sex av tio stulna motorcyklar kommer aldrig till rätta.
Statusmärket Harley Davidson är värst utsatt, bara en av tio stulna HD återfinns.

Sveriges Motorcyklisters Centralorganisations (SMC) har sammanställt mc-stölderna och konstaterar och konstaterar att de förra året minskade med två procent jämfört med föregående år. De flesta stölderna sker i storstadsområdena men SMC varnar för att mc-stölderna ökar i de östra delarna av Sverige.
- Det finna anledning att misstänka att det är ligor från östra Europa som härjar längs östkusten. Stölderna har ökat med 50 procent i Östergötlands, Kalmar och Blekinge län, säger Stig Björk som ansvarar för försäkringsfrågor på SMC.

- Att Harley Davidson är eftertraktade och stöldbegärliga är ett mönster som vi känner igen sedan tidigare år. Det är också förhållandevis få HD-cyklar som kommer till rätta, säger Stig Björk.

Förra året stals 1 732 mc i Sverige. Sedan 1989 då 2 560 motorcyklar blev stulna har antalet stulna motorcyklar minskat med 32 procent trots att antalet motorcyklar i trafik mer än fördubblats under de senaste 14 åren.
- Även om mc-stölderna minskar något så är det fortfarande ett stor problem för mc-ägarna. Inte minst för att olycksstatistiken så tydligt visar att stulna motorcyklar ofta är inblandade i olyckor och varje stöld och olycka leder till högre försäkringspremier, säger Stig Björk. TT"

Var säljs dessa HD delar, är det mycket folk som handlar sånt hur som helst mao?

Fan en annan blir mistänksam för billiga motorer o ramar o annat som säljs rent allmänt.

Själv undrar jag vad som blir av de stulna hojarna. Om de "åker vidare" i öst eller om de säljs i lösa delar på Blocket alt. i lösa delar i öst. Jag skulle gärna vilja veta vad min förra hoj tog vägen för att få lite "sinnesro".
Där tro jag iofs att det var ett beställningsjobb av nån som behövde reservdelar. Varför snor man annars en gammal Blade-94 när det stod en ZX12 och en 929 bredvid?! :kocko

Hörde på radion idag att de misstänker att hojarna fraktas till öst......

Jag blir också misstänksam när jag köper beggagnade delar, försöker använda min instinkt, det finns inte mycket annat att göra, tyvärr. Det finns ju även massor av ärliga delar (framförallt till R1:an) som härstammar från kraschade, oförsäkrade cyklar eller raceombyggda diton.

UltraMarine skrev:
http://www2.blocket.se/view/2528055.htm?l=0&c=1&city=0

Ofta ser man annonser som ovan och ibland undrar man...

I just det där fallet är cykeln tyvärr inte värd nå mer än sådär, Vet många affärer som gjorts senaste månaden där -02or har sålts för under 80k i nyskick.

Däremot verkar alla vilja ha en lite smårepad -98ans R1a för runt 45k bara för att jag vill ha en sån.... :mad:

Blir nog en tysklandsimport tror jag, verkar inte finnas några här i landet...

Det positiva med en resa ner är ju att man får med sig lite öl också :fyllisar :hihi

Generellt sätt ska man nog passa sig för att offentligt misstänka annonsörer för att sälja stöldgods bara för att det är billigt utan att ha varit i kontakt med denne och har belägg för sin misstanke. Själv hade ni nog inte tyckt att det vore särskillt roligt att få sådant fokus vänt mot er som säljare.

Själv skulle jag aldrig medvetet köpa stöldgods. I tveksamma fall får man helt enkelt lita på sin instinkt som någon annan så fint framförde det. Vid minsta tveksamhet så låter man helt enkelt bli. Köper man stöldgods gynnar man helt enkelt den marknaden. Nu vet jag inte vilken moral merparten av köparna har. Vill gärna tro att den är hög, men misstänker att det är precis tvärt om. Tyvärr.

När det gäller stölder av bilar så läste jag för ett bra tag sedan att många av de stulna bilarna faktiskt aldrig lämnar Sverige. Tjuvarna (Stöldligorna) är så finurliga att de köper en krockad bil i Tyskland som de sedan importerar till Sverige. Väl i Sverige byter identitet mellan bilarna. Väldigt svårt att upptäcka. Tror att de har skärpt reglerna så att bilarna skrivs av helt och hållet på sistone i Tyskland för att försvåra detta tillvägagångssätt.

/Harm

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...