Stulna Hojar??

DevilRider

Ekis
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Svedala
Hoj
The Bimmer Killer
Tänkte höra, man ser ju nästan ett par hojar stulna i veckan här på SH, men hur kan det komma sig att det går så lätt??

Då tänkte jag mest på dom hojar som sedan folk säger sig ha sett lite varstans!

Hjälper det inte att ha immobilizer på sin hoj, som te.x H.I.S.S (Hondas system) samt att låsa den, kan ju tycka att idioter bör ju inte kunna stjäla den för att nöjeskörning då?

Visst man kommer ju inte undan dom som stannar med te.x lastbil och bara lastar in den, men dom Hojarna ser man iregel aldrig röken av ändå, antingen delas dom upp och säljs som delar (alla delar är ju inte stöldmärkta, eller så bryr sig väl inte köparen) eller så skickas dom ner till länder som inte har samma typ av fordonskontroller som vi har här!

Ni som blivit av med era hojar till "nöjestjuvar", hur har det gått till?`
eller kanske ska fråga dom som jobbar på verkstäder som har fått in stulna hojar, hur har tjuvarna gjort?? Vad brukar vara förstört?

Skulle vilja veta vad som inte fungerat (eller vad som fungerat för dom som sett att det förhindrat en stöld), Vad man kanske borde investera i för att förhindra skitet (eller iallfall försvåra det, kanske gör så man hinner upptäcka det)!
 

DevilRider

Ekis
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Svedala
Hoj
The Bimmer Killer
Bästa larmet --> Scorpio Alarm SR-i900
GPS-tracker --> NavEye TrackIT
Bästa kjedjan(oklippbar se film) --> Almax Series IV Immobiliser
Skivbromslås fram (larmat) --> Abus Granit Detecto X-Plus 8000
Golvankare --> Abus WBA 100 Granit

Liten hjälp på vägen.......

Det är synd att man bor i bostadrätt, annars hade jag nog testat det där golvankarat.. såg jävligt bra ut, men tror det blir ett jävla liv om jag sätter fast ett sånt i garaget eller på parkeringen..
Ett annat problem är att jag bor på 3e våningen, så tror inte jag hade hört om larmet gått..
Vet du om det finnt några lås som skicker ett sms/ringer till mobilen om det går igång?
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=211869&highlight=larm

Där är ett larm med larmdosa till..

För flera år sen så blev jag av med en R1a som gått 350 mil... Det va inne i stan mitt på ljusa dagen... Låg 30 m ifrån och solade, dock med buskar emellan. Den var låst med styrlås och skivbromslås. Jag gick fram och tillbaka hur många ggr som hellst och letade efter hojen. Trodde inte det var sant! Dom hade säkerligen stannat till med en skåpbil och lyft in den bara... Då önskade jag att jag hade haft larm på den!
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Köpte golvankare för min snöskoter nyss...Annars så tror jag att har man bra sivbromslås och kanske kedja och hojen i garaget som är larmat borde det räcka. En tjutande siren och vetskapen att man inte har obegränsat med tid på sig för att lyfta hojen på släp / kapa lås borde räcka. Jag tror att jag ska montera en kamer med nät / SD kort också.

Lås med larm i är ok, men de låter inte så mycket...man slipper att köra iväg med skivbromslåset i åtm. Det finns nog larm som skickar SMS..finns ju för bil så....
 

DevilRider

Ekis
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Svedala
Hoj
The Bimmer Killer
Bästa larmet --> Scorpio Alarm SR-i900
GPS-tracker --> NavEye TrackIT
Bästa kjedjan(oklippbar se film) --> Almax Series IV Immobiliser
Skivbromslås fram (larmat) --> Abus Granit Detecto X-Plus 8000
Golvankare --> Abus WBA 100 Granit

Liten hjälp på vägen.......

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=211869&highlight=larm

Där är ett larm med larmdosa till..

För flera år sen så blev jag av med en R1a som gått 350 mil... Det va inne i stan mitt på ljusa dagen... Låg 30 m ifrån och solade, dock med buskar emellan. Den var låst med styrlås och skivbromslås. Jag gick fram och tillbaka hur många ggr som hellst och letade efter hojen. Trodde inte det var sant! Dom hade säkerligen stannat till med en skåpbil och lyft in den bara... Då önskade jag att jag hade haft larm på den!

Det verkade vara en riktigt bra investering :tummenupp
Den va ju inte dyr, men vet du hur svår den är att installera??
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Det verkade vara en riktigt bra investering :tummenupp
Den va ju inte dyr, men vet du hur svår den är att installera??

Nej, jag vet inget om installation... Såg bara den tråden här om dan..

Själv har jag gått över till bmw som har både larm och immo på... Dessutom är hojen så jäkla stor så folk drar sig nog för att sno den... Minns hur jobbigt det va och gå och oroa sig för hojen hela tiden när man körde sporthoj..
Nu oroar jag mig inte ett dugg... :)
 

DevilRider

Ekis
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Svedala
Hoj
The Bimmer Killer
Nej, jag vet inget om installation... Såg bara den tråden här om dan..

Själv har jag gått över till bmw som har både larm och immo på... Dessutom är hojen så jäkla stor så folk drar sig nog för att sno den... Minns hur jobbigt det va och gå och oroa sig för hojen hela tiden när man körde sporthoj..
Nu oroar jag mig inte ett dugg... :)

Ja är inte direkt orolig för att min ska försvinna, bor på ett såntdär lungt områda där alla vet allt om alla... Med mycket äldre...
Mer orolig för ngt fyllesvin ska välta den, eller att någon förstör på annat viss, därför hade den larmet varit perfekt om de reagerar på sånt!

Men det hade varit förjävligt om den gjort det, kör rätt mycket och ofta så många vet ju var ja bor, alltså i "byn"...
Men har ju också lite av en fördel att min väger några kilo, man ska ju vara fler än två för att lyfta den!

(OT.. Din hoj är faktist rätt så cool, Man kan tappa dom eller Köra på rådjur utan att det blir ett märke!, men dom klarar inte att vurpa i 70 på ojämn traktorväg!)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top