Stulen XS400 i Tumba

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Min Yamaha XS400 -82 med registreringsnummer -(borttaget) har blivit stulen. Den stod parkerad i Segersjö, Tumba. Jag parkerade motorcykeln när jag kom hem ca 00.30 natten mellan igår och idag. Upptäckte stölden ca 12:00 idag, 7/9 2014.

Jag hade byggt om hojen med clip-on-styren samt nedflyttad framlykta och instrument. Det blev riktigt bra stuk på den, trots små åtgärder.

Tyvärr har jag inte någon bild efter ombyggnaden, utan bara en bild efter att den gått genom besiktningen i våras, helt original.
LKT288.jpg

Stuket på mitt bygge var ganska likt detta, som var min inspirationskälla. Fast min var i stort sett original akter om styrkronan.
inspiration_beskuren.jpg

Bilden är tagen ifrån denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=WYsuItEOlPc
(Min gick bättre i motorn =) Den gick jättebra, faktiskt.)

Jag älskade verkligen den här motorcykeln.

Säg till ifall ni sett något, eller känner till något om stölden.

Vet inte om det är relaterat, men motorcykeln blev utsatt för stöldförsök tidigare i sommar, när den stod parkerad utanför Hydet MC, i Bovallens industriområde, på kvällen efter Hydet Hillclimb. Den gången hade tjuvarna upptäckts på bar gärning, släppt hojen på marken, och sprungit. Hojen hade ledits tillbaka till vakten, där jag kunde hämta den med mindre skador.

Last edited:
Surt. Har Segersjö blivit otryggt nu för tiden?

Bodde tidigare på Segersjövägen 3 och hade Banditen parkerad utanför porten varje sommar.
Det var aldrig någon som petade på den trots att jag vid minst två tillfällen glömde nyckeln i tändningslåset över natten...

Surt. Har Segersjö blivit otryggt nu för tiden?

Bodde tidigare på Segersjövägen 3 och hade Banditen parkerad utanför porten varje sommar.
Det var aldrig någon som petade på den trots att jag vid minst två tillfällen glömde nyckeln i tändningslåset över natten...

Jag minns den Banditen. Såg den ibland, och gick förbi en gång när du (antar jag) parkerade.

Det verkar tyvärr som att hojarna står otrygga i Segersjö nuförtiden. För nästan precis ett år sedan stals min förra motorcykel, en Suzuki GSXR 600 -01, på samma plats som XS400:an. På platsen stod istället en moppe, en Piaggio Ciao. Så det var ju rätt snopet. Några dagar senare fick jag ett samtal en tidig morgon från en okänd, som berättade att hojen synts i ett buskage i Västberga, där en sk. pundare brukade hålla till. Jag åkte dit innan jobbet och letade, men hittade den inte, förrän jag var tvungen att åka till jobbet. Senare på dagen hittades den av polisen på en parkering i Västberga. Hojen blev inlöst. Morgonen efter att polisen tagit hojen var mopeden inte kvar på min parkering...

Den gången blev jag mest paff, och tyckte hela historien var absurd/full av humor.

Men den här gången är jag arg. Jag vill ha tillbaka min motorcykel.

Last edited:
Fick ett samtal av polisen idag. De hade hittat den. Tjuvkopplad, tom tank, bucklor i tanken och repor. Antagligen knäckt styrlås, har inte kollat det än.

Tanken var nästan tom när hojen stals, kanske var tack vare det som den hittades så pass snabbt. Tjuven hade inte fått upp tanklåset, utan istället orsakat skador på tanken.

Kul att den återfunnits men trist med bucklor, var hittade de hojen?

Den stod i Högdalen, utanför en port till ett flervåningshus. Polisen gav mig adressen, och sa att jag kunde åka och hämta den, vilket jag gjorde.

Vet inte om tjuven bodde där, eller om polisen tagit tjuven. Kanske har hojen lämnats på adressen av tjuven, och någon som kikat närmare på hojen har ringt polisen efter att ha sett sladdarna som spretade ut under tändningslåset. Jag är iaf glad att tjuven inte slagit en mejsel genom tändningslåset.

Tjuven har "mekat" en del med den. Clip-on styrena har fått en rakare vinkel, vilket gjorde att jag fick ont i handlederna när jag körde hem den. Bränsletanken hade flyttats ur sitt normala fäste, till att ligga ovanpå fästena i framkant. Antagligen för att få en vinkel som möjliggjorde att använda de absolut sista dropparna bensin. Startknappen är sabbad, är bara ett hål där den suttit. Tomgångsvarvtalet är sänkt.

Känns inte kul alls att någon har grejat så mycket med min hoj. Det är sånt jag tänker på när jag kör nu, istället för att bara njuta som jag gjort hittills. Hoppas att jag kan glömma det mesta om jag ställer tillbaka styret o.s.v.

Back