Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
håller inte med på punkt 1 ... ett körkort bevisar knappast att du kan hantera en hoj
men antar att i detta fall så saknades körvana från något tyngre än moppe eller nått .... är man inte van med 100+ hästar så ska man ta det jäääävligt lungt , det gör knappast en tjyv
Nja, körkortet bevisar att du har klarat vissa prov, det gör inte per automatik att du förstår hur du ska hantera ditt fordon eller tolka, och agera rätt i, dom situationer du hamnar i.Nej men ett kk gör att du vet hur man INTE ska bete sig i trafiken och ger en grundläggande kunskapsbas både teoretiskt och praktisk att stå på.
håller inte med på punkt 1 ... ett körkort bevisar knappast att du kan hantera en hoj
men antar att i detta fall så saknades körvana från något tyngre än moppe eller nått .... är man inte van med 100+ hästar så ska man ta det jäääävligt lungt , det gör knappast en tjyv
Nja, körkortet bevisar att du har klarat vissa prov, det gör inte per automatik att du förstår hur du ska hantera ditt fordon eller tolka, och agera rätt i, dom situationer du hamnar i.
Jag kan läsa en bok på franska, och kanske tom klara ett prov, om jag känner igen vissa ord och har lite tur. Men jag förstår fortfarande inte ett smack av vad jag har läst!
Hmm, Är inte redo att hålla med här riktigt.
Ponera att vi har 2 personer 1 har ett a-kort och den andra har aldrig kört mc innan.
Vem har mest know how?
Sedan kan det vara så att person 2 i ett annat fall inte har ett a-kort men kört bana hela sitt liv och är proffs.
Men en sådan person kör inte ihjäl sig i första bästa kurva heller.
Jag säger inte att bara för att man har ett a-kort är man en säker och duktig förare långt ifrån. Men man kan anta att en som har körkort iallafall har dom GRUNDLÄGGANDE kunskaperna för att framför sitt fordon på ett säkert och korrekt vis.
Men bomba satan på slingerbulten o.s.v är inget som lärs ut på trafikskolan det är ju det vi har smc kurserna för![]()
När du har "körkortet" bärgat så är du berättigad att framföra fordonet, sen anser jag att körning, körning och åter körning lägger kunskaper och erfarenheter i bagaget. Och smc kurser går in på saker som trafikskolan knappt "snuddar" på i utbildningen och som hjälper dig bli en ännu säkrare förare.
Bomba satan slingerbulten så finns potatis och lame, inget som skall förknippas med smc. Skära kurvor fel är inget smc lär utvi pysslar med säker framförande av mc:n
Visst, man kan anta, och förutsätta att folk har det, men tittar man på statistiken så ger verkligheten en helt annan bild. Alla vet att is är halt, precis som snömodd, och dom flesta som kör bil på vintern är inte blinda, lik förbannat måste man gå ut i media och varna för halka, lik förbannat kör folk av vägen, för att dom blev överraskade över att det var halt?!Hmm, Är inte redo att hålla med här riktigt.
Ponera att vi har 2 personer 1 har ett a-kort och den andra har aldrig kört mc innan.
Vem har mest know how?
Sedan kan det vara så att person 2 i ett annat fall inte har ett a-kort men kört bana hela sitt liv och är proffs.
Men en sådan person kör inte ihjäl sig i första bästa kurva heller.
Jag säger inte att bara för att man har ett a-kort är man en säker och duktig förare långt ifrån. Men man kan anta att en som har körkort iallafall har dom GRUNDLÄGGANDE kunskaperna för att framför sitt fordon på ett säkert och korrekt vis.
Men bomba satan på slingerbulten o.s.v är inget som lärs ut på trafikskolan det är ju det vi har smc kurserna för![]()
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |