Stulen motorcykel och kör ihjäl sig

• Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date
Inte första och inte sista gången det händer, varken att hojar stjäls eller att buset kör ihjäl sig. Fast det enda han har gemensamt med oss riktiga hojåkare är att det någonstans finns anhöriga som gråter idag. Förhoppningsvis.

Karma?

Kanske ett av de få tillfällen när uttrycket " Jag skulle köra ihjäl mig DireCkT" gäller..

Last edited:
Så djävla onödigt kan tyckas bara, Hur djävla kasst ska man köra för att lyckas gå av på detta vis, Inte fan börjar man leka rossi dom första metrarna på en mc och inte heller skulle jag bus köra satan på en stulen cykel då det drar onödig uppmärksamhet till sig själv..

Måste vara en släng av karma och en stor portion idioti bakom..

Förmodligen någon av följande faktorer som orsakade dödsolyckan ex:

1)Korkort saknas

2)För hög hastighet

3)Påverkad av droger/alkohol

4) Bristfällig skyddutrustning.

5)Inte van att hantera fordonet

Och förmodligen så tror jag att alla 5 faktorer lyckades "checkas" in resan mot träfracken...

Med andra ord så blev hans död pga av en rad av mycket osmarta/felaktiga val här i livet.

Som Hoztic säger det är inte roligt för anhöriga och det är tragiskt när unga människor dör oavsett vad man gjort, och detta kan ha varit en hur trevlig, snäll, omtänksam person som fattade fel beslut..

Last edited:
håller inte med på punkt 1 ... ett körkort bevisar knappast att du kan hantera en hoj

men antar att i detta fall så saknades körvana från något tyngre än moppe eller nått .... är man inte van med 100+ hästar så ska man ta det jäääävligt lungt , det gör knappast en tjyv

håller inte med på punkt 1 ... ett körkort bevisar knappast att du kan hantera en hoj

men antar att i detta fall så saknades körvana från något tyngre än moppe eller nått .... är man inte van med 100+ hästar så ska man ta det jäääävligt lungt , det gör knappast en tjyv

Nej men ett kk gör att du vet hur man INTE ska bete sig i trafiken och ger en grundläggande kunskapsbas både teoretiskt och praktisk att stå på.

Och den stora viktiga frågan är, hur gick det för hojen och vad var det för märke/modell :va

Nej men ett kk gör att du vet hur man INTE ska bete sig i trafiken och ger en grundläggande kunskapsbas både teoretiskt och praktisk att stå på.
Nja, körkortet bevisar att du har klarat vissa prov, det gör inte per automatik att du förstår hur du ska hantera ditt fordon eller tolka, och agera rätt i, dom situationer du hamnar i.

Jag kan läsa en bok på franska, och kanske tom klara ett prov, om jag känner igen vissa ord och har lite tur. Men jag förstår fortfarande inte ett smack av vad jag har läst!

Nej det har du fullt rätt i MEN saknas körkort, har man något på vägen att göra då? Då är man förvissad till inhängat område om man inte har handledare och övningskör.

Och hade punkt 1 respekterats och efterlevts så hade personen trots allt levt idag.

hadde han haft körkort så kanske han lärt sig att det gör ont att köra i mötande körfält å fronta en bil :rolleyes:

kanske mitt första inlägg var lite klumpigt formulerat , självklart har han inget på allmän väg att göra , inte heller på inhängnat iom att hojjen i fråga var snodd .... läser man artikeln så hadde han inget på hojj å göra alls egentligen ....

Last edited:
Nja, körkortet bevisar att du har klarat vissa prov, det gör inte per automatik att du förstår hur du ska hantera ditt fordon eller tolka, och agera rätt i, dom situationer du hamnar i.

Jag kan läsa en bok på franska, och kanske tom klara ett prov, om jag känner igen vissa ord och har lite tur. Men jag förstår fortfarande inte ett smack av vad jag har läst!

Hmm, Är inte redo att hålla med här riktigt.

Ponera att vi har 2 personer 1 har ett a-kort och den andra har aldrig kört mc innan.
Vem har mest know how?

Sedan kan det vara så att person 2 i ett annat fall inte har ett a-kort men kört bana hela sitt liv och är proffs.
Men en sådan person kör inte ihjäl sig i första bästa kurva heller.

Jag säger inte att bara för att man har ett a-kort är man en säker och duktig förare långt ifrån. Men man kan anta att en som har körkort iallafall har dom GRUNDLÄGGANDE kunskaperna för att framför sitt fordon på ett säkert och korrekt vis.

Men bomba satan på slingerbulten o.s.v är inget som lärs ut på trafikskolan det är ju det vi har smc kurserna för:tuttar:tuttar

Ponera att vi har 2 personer 1 har ett a-kort och den andra har aldrig kört mc innan.
Vem har mest know how?

Sedan kan det vara så att person 2 i ett annat fall inte har ett a-kort men kört bana hela sitt liv och är proffs.

Jag säger inte att bara för att man har ett a-kort är man en säker och duktig förare långt ifrån. Men man kan anta att en som har körkort iallafall har dom GRUNDLÄGGANDE kunskaperna för att framför sitt fordon på ett säkert och korrekt vis.

Men bomba satan på slingerbulten o.s.v är inget som lärs ut på trafikskolan det är ju det vi har smc kurserna för:tuttar:tuttar

När du har "körkortet" bärgat så är du berättigad att framföra fordonet, sen anser jag att körning, körning och åter körning lägger kunskaper och erfarenheter i bagaget. Och smc kurser går in på saker som trafikskolan knappt "snuddar" på i utbildningen och som hjälper dig bli en ännu säkrare förare.
Bomba satan slingerbulten så finns potatis och lame, inget som skall förknippas med smc. Skära kurvor fel är inget smc lär ut:fakta vi pysslar med säker framförande av mc:n

Han borde ha skapat ett konto här på SH, då hade han blivit expert och aldrig klotat.

När du har "körkortet" bärgat så är du berättigad att framföra fordonet, sen anser jag att körning, körning och åter körning lägger kunskaper och erfarenheter i bagaget. Och smc kurser går in på saker som trafikskolan knappt "snuddar" på i utbildningen och som hjälper dig bli en ännu säkrare förare.
Bomba satan slingerbulten så finns potatis och lame, inget som skall förknippas med smc. Skära kurvor fel är inget smc lär ut:fakta vi pysslar med säker framförande av mc:n

Jag var högst ironisk när jag skrev biten om smc tycker det är en skitbra organisation och såfort mitt kära kk kommer tillbaka ska jag ta många kurser med dom:)

Hade token som körde ihjäl sig haft lite innanför pannbenet så hade han fortfarande levt så tragiskt bara när människor inte värdesätter sina egna liv mer än så.

KÖRKORTET....är bara ett godkännande att "öva" vidare på egen hand.
Och "öva" fortsätter man att göra hela livet, och erfarenheterna "sparar" man under resans gång.
Den viktigaste kunskapen förutom det uppenbara som är regelverket, är självklart riskbedömningen och hur man minimerar risker för sig själv, men även för sina "mottrafikanter".

OM någon tror att bara man klarat av första steget på stegen så kan man allt, då är den personen illa ute.
Och den som "handlett" personen har kapitalt misslyckats, tyvärr.

/KentW

Vem har mest know how?

Visst, man kan anta, och förutsätta att folk har det, men tittar man på statistiken så ger verkligheten en helt annan bild. Alla vet att is är halt, precis som snömodd, och dom flesta som kör bil på vintern är inte blinda, lik förbannat måste man gå ut i media och varna för halka, lik förbannat kör folk av vägen, för att dom blev överraskade över att det var halt?! :dummer :huvet :mad:

Sen kan du alltid hitta nån som inte har kort som överglänser någon som har kört hoj/bil/traktor i 20 år, och tvärs om. Men i slutändan är det ändå det som sitter mellan öronen som avgör om det händer en olycka eller inte, kort eller inte.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup