Stulen mc har sett den flera gånger idag

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Om någon polisanmäler "medlemmen" och gör detta korrekt, så kan IP-nummer lämnas ut till matvaruhusmördaren (till polisen). Professionellt detektivarbete kommer leda till att alla får sin beskärda del av rättsväsendets piska och rätt man får tillbaka sin hoj.
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Ta till vana att ha en kamera med dig så kanske du kan få några bra bilder på honom. Vet inte riktigt vad man ska göra med bilderna med kan säkert vara bra att ha.
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Dessutom kan man heller inte rulla iväg med sin stulna hoj om man ser den parkerad utanför ett snabbköp, då gör man sig skyldig till ett brott.
Det måste såklart gå igenom rättssystemet.

Vad är det för brott man gör sig skyldig till?

Man är ju en ensam ägare av hojen och var den än står så bör man ha sin fulla rätt att bara sätta sig på den, starta o köra iväg (???)
 

GILBERT

Apotekarn
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
EX:XT 600-00, ZX6R-98, ZX9R-00, Nuvarande Ducce 750 Sport. Sexy Edition.
Finns en lag som hindrar en från att bara plocka tillbaka det som är ditt eget......glöm inte det..

Tror det heter självtäckt eller något dylikt...
 
Last edited:

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Finns en lag som hindrar en från att bara plocka tillbaka det som är ditt eget......glöm inte det..

Tror det heter självtäckt eller något dylikt...

Nu vet jag inte utan spekulerar lite,

om nu inte "god tro" finns längre som vissa konstaterat tidigare i tråden, då kan alltså den "nya" ägaren inte ha köpt den i god tro.

Alltså, om du nu får syn på din båge låt säga utanför Coop för att göra det hela lite roligare,... så sätter du dig och kör iväg på din hoj, vad skall tjyven som snodde den av dig innan göra då? Gå till polisen och säga att någon snott hans hoj som han själv nyligen snott?

Inga kvitton eller ägarbevis har ju skiftats, och det torde ju vara svårt för den "nya" ägaren att bevisa att han äger den.

Eller har jag nu bara otur när jag tänker. :va
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Vad är det för brott man gör sig skyldig till?

Man är ju en ensam ägare av hojen och var den än står så bör man ha sin fulla rätt att bara sätta sig på den, starta o köra iväg (???)

Tvärr är det inte så enkelt.

Finns en lag som hindrar en från att bara plocka tillbaka det som är ditt eget......glöm inte det..

Tror det heter självtäckt eller något dylikt...

Stämmer, men jag vet inte brottsrubriceringen. Kanske egenmäktigt förfarande eller nått. Det är iaf rättsväsendets uppgift att reda ut situationen.
 

GILBERT

Apotekarn
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
EX:XT 600-00, ZX6R-98, ZX9R-00, Nuvarande Ducce 750 Sport. Sexy Edition.
Nu vet jag inte utan spekulerar lite,

om nu inte "god tro" finns längre som vissa konstaterat tidigare i tråden, då kan alltså den "nya" ägaren inte ha köpt den i god tro.

Alltså, om du nu får syn på din båge låt säga utanför Coop för att göra det hela lite roligare,... så sätter du dig och kör iväg på din hoj, vad skall tjyven som snodde den av dig innan göra då? Gå till polisen och säga att någon snott hans hoj som han själv nyligen snott?

Inga kvitton eller ägarbevis har ju skiftats, och det torde ju vara svårt för den "nya" ägaren att bevisa att han äger den.

Eller har jag nu bara otur när jag tänker. :va

Jag vet att det låter fucked up men Ja han kan anmäla dig. Du åker dit för detta: Du VET att ett brott begåtts men vad väljer du att göra? Ringa bängen eller ta lagen i egna händer. Du väljer det sistnämnda och torskar för det...

Mycket klurigt.

Tvärr är det inte så enkelt.



Stämmer, men jag vet inte brottsrubriceringen. Kanske egenmäktigt förfarande eller nått. Det är iaf rättsväsendets uppgift att reda ut situationen.

Man kan åka på egenmäktigt förfarande........men att just "sno" tillbaka sitt eget finns det en annan lag som reglerar. Skall kolla upp det. Men jag tror han sa självtäckt. Killen som berättade det hade fått det straffet.

Ganska sjukt att man fan inte ska få ta tillbaka det som är ens eget. Jag hade gått med på det om snuten hade kommit efter 1 min om man ringde men annars är ju den lagen bara åt helvete. Funkade kanske på 1920-talet....
 
Last edited:

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Hittar man sin hoj så tar man tillbaka den! Man kan sen köra till snuten ,parkera utanför och gå in och säga att man hittat sin stulna hoj precis utanför polishuset. Otur om man får snuthäng på väg dit bara.
 

MC60

SDK Socio#2449
Gick med
18 Nov 2008
Ort
Gbg
Hoj
Diavel red carbon
Var ute o körde på hisingen en sväng idag o skulle hälsa på en kompis och tror jag såg hojen men är inte säker i så fall var det uppe i länsmansgården
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Var ute o körde på hisingen en sväng idag o skulle hälsa på en kompis och tror jag såg hojen men är inte säker i så fall var det uppe i länsmansgården

Kan någon kontakta ägaren och be om exakt beskrivning av hojen så kan du kanske åka dit och sätta ett lås på den så länge. Ring 114 14 och tipsa också!
 

MC60

SDK Socio#2449
Gick med
18 Nov 2008
Ort
Gbg
Hoj
Diavel red carbon
Kan någon kontakta ägaren och be om exakt beskrivning av hojen så kan du kanske åka dit och sätta ett lås på den så länge. Ring 114 14 och tipsa också!

Den stod inte still utan det var en som körde hojen o det passade in på tidigare beskrivningar här i forumet
 

SMC

__________
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 690 SMC
Jag tror jag såg hojen här på hisingen idag, men lägg upp en bild på hojen så man är säker på att det är rätt hoj.
 

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Solna
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
Har tyvärr vart med om lite besvär med stulna saker. Både bil, cykel (med trampor:va ) och mc.

Som sagt, det finns något som heter köp i god tro. Men när det exempelvis gäller en motorcykel, bil, "trampcykel" eller något annat med någon form av identifiering typ chassi nr, produktions nr mm så är "god tro" enbart en teoretisk term. Det ställs nästan osanolika krav på en köpare av begagnade artiklar att efteforska ursprung. Man kanske ska lägga till att detta bara blir aktuellt vid eventuell "tvist". Åker du hem och köper en soffa hos familjen svensson för en rimlig peng så är det ju inte mycket att dividera om.

Men till saken, det finns brottsmål (som jag inte lyckats rota fram) där åtalad person för hälleri hänvisat till god tro och där man också kan tycka att personen i fråga nog skulle kunna har rätt. (rimligt pris, kunnat ange och idetifiera säljare mm)
Fast när man sen tittar närmare på det och det gäller fordon, hur svårt är det att kolla upp? Fordonsregistret, ringa tidigare ägare, 11414 kolla om stöldanmälan, ringa försäkringsbolag och ange regnummer för att fastställa fakta om fordon, fordonsbesiktningen. Som sagt, väldigt lätt att få fram uppgifter om ett fordon (eller båt). Och det där om att "stansa om" förstår nog dom flesta att det bara är en skröna. Det räcker ju inte precis att slipa bort ett nummer på ramen och skriva in ett nytt med spritpenna.

Coop_killer är uppenbart en jävla pajas. Bryr mig inte om ifall han kommer från soligaste afrika eller mörkaste norge. Han och med all säkerhet alla hans polare tillhör de lägre mindre önskvärda kategori som beklagligt nog tillåts att kallas medborgare. Jag tor han har försökt, jag upprepar FÖRSÖKT följa den här tråden, men han är troligtvis så fantastiskt puckad och skakig av "syra" abstinens att han fått ett sammanbrott av all informatio och text. Förhoppningsvis har han hamnat i stadiet skakande, dreglande amöba där han hör hemma.

Fan, få tillbaks hojen nån gång, sommarn är ju slut snart
 

cyberworld

Cyberworld
Gick med
18 May 2006
Ort
älvsbyn
Hoj
1999,yamaha,r1
bilden på min stulna hoj

alltså detta är innan den nya pipan är på som jag precis hade köpt + den nya iridium skärmen även nya blinkers som är infälda fram och väldigt korta bak blinkers och dom blinkar fort !!!!! jag har ägt denna hoj ca: ett halvår och dom nya grejjorna fick jag köra med en vecka innan den blev stulen TACK så jävla mycket ...men jag är väldigt tacksam för all hjälp och support här på forumet hoppas jag kan hjälpa er nån gång ..:) jag har inte sett hojen nu på ett tag eftersom jag inte är hemma för tillfället ..
 

Bifogat

  • stulen.jpg
    stulen.jpg
    51.9 KB · Visningar: 202
  • Foto0009.jpg
    Foto0009.jpg
    252.2 KB · Visningar: 192

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Södertälje
Hoj
YZF 600 -97
Visst, det är förbjudet att ta tillbaka sina egna, stulna saker. Men om man nu bara åker och hämtar hojen och sedan ringer snuten och tar tillbaka anmälan med någon motivering typ, "jag hade visst råkat parkera den på andra sidan huset, den var tydligen inte alls stulen som jag trodde. Förlåt."

Vad ska då den orättmätige "ägaren" göra? Ringa polisen? Knappast. Och med tanke på den oerhörda energi ordningsmakten visat så här långt lär de bara vara glada över möjligheten att allt "löst" sig.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..

mrblack

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
sk-ryd
Hoj
Triumph tiger 955i
Inte kul att få tillbaka hojen efter allt den varit med om, men va fan ska man göra? Hoppas det löser sig för dig.
 

Hård

Retro-sportis
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Borås
Hoj
YZF 600
Inte kul att få tillbaka hojen efter allt den varit med om, men va fan ska man göra? Hoppas det löser sig för dig.
Precis min tanke...
Nog för att jag hade haft svårt att hålla mig från att både hämta hem min hoj och sätta dit slynglarna - om det hade handlat om min hoj...
Men - vill man verkligen ha tillbaks sin gamla hoj när den rullat åtskilliga (bus-)mil, rattad av coola keps-pojkar på Hisingen?
Neeee... Jag hade nog inte det iaf.
Visst, köper man en begagnad hoj så har man inte en aning om vad den varit med om heller.
Men förhoppningsvis tar man lite bättre hand om den när man pungat ut en massa tusenlappar, än vad dessa gossar gör med sin "leksak".

Nää, jag röstar för att låta polisen fixa biffen. Gör de inte det, så får väl försäkringsbolaget göra sitt jobb.
...för den är stöldförsäkrad - eller?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top