Stulen KTM 690 Enduro R -11 med motardhjul

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Småglin som vill busåka - oftast inga kontakter som helst.

Jag hade iaf inte tvekat att gå ut och stoppa dem. De är ingenting. Håller ögonen öppna, bor i Bergsjön. Väldigt ofta man hör att någon har något osv.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Fan va gott det hade kännts att damma till en av de jävlarna med ett järnrör rätt i hjälmen.. :crash:smasha
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Järnrör...finns ju mycket mera - en 6-12kg pulversläckare hittar man ju lite varstans , vet inte många hjon som inte är satta ur stridbart skick..efter det dammolnet..ge först en första distans dos, sen lite närgången punkbehandling ..perfekt kravallvapen också - du skulle fått alla:hihi
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du har fel... "på bar gärning" har du som civil rätt till "envarsgripande" och att ta till våld vid gripandet. :fakta
Så länge det står i proportion med brottet som du griper personen för, skall väl tilläggas.

Snattar någon en godisbit så får inte du använda våld i form av t.ex. knytnävslag för att se till att han stannar kvar på plats.
Ifall du ser någon mörda en annan person får du bruka ganska grovt våld för att kvarhålla personen på plats.
Proportionalitetsprincipen.

Sen i detta fall skulle jag väl hellre hänvisa till nödvärnsrätten och dess första punkt. Man skulle nog kunna köra på den andra punkten med.

1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,

2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).
Sen, efter att jag avvärjt ett påbörjat brottsligt angrepp mot egendom, skulle jag göra ett envarsgrip.
Fast med tanke på att de var 4 stycken så finns det ju risk att det blir lite mera nödvärn... :tungan
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Så länge det står i proportion med brottet som du griper personen för, skall väl tilläggas.

Snattar någon en godisbit så får inte du använda våld i form av t.ex. knytnävslag för att se till att han stannar kvar på plats.
Ifall du ser någon mörda en annan person får du bruka ganska grovt våld för att kvarhålla personen på plats.
Proportionalitetsprincipen.

Sen i detta fall skulle jag väl hellre hänvisa till nödvärnsrätten och dess första punkt. Man skulle nog kunna köra på den andra punkten med.


Sen, efter att jag avvärjt ett påbörjat brottsligt angrepp mot egendom, skulle jag göra ett envarsgrip.
Fast med tanke på att de var 4 stycken så finns det ju risk att det blir lite mera nödvärn... :tungan

Sant! Bör tillägga att brottets straffskala skall innefatta fängelse....
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det där med att hoppa på dem osv.. Alltså, självklart skulle man bli för jävla lack, och det kanske inte är omöjligt att man gör nåt i rent raseri..

Men samtidigt.. ensam mot 4 , med all sannolikhet åtminstone kniv som beväpning, (särskilt om det är några av göteborgs pensionsräddare som är i farten) OM man lyckas få dem att "åka fast" så blir det på sin höjd ytterligare en prick i polisens redan milslånga register på dem. Och din hoj har förmodligen fått nån skada ändå om man välter den eller från låskapning/skruvmejsel i låset.

Så förutsatt att hojen är stöldförsäkrad så har man allt att förlora själv i form av en kniv i magen eller t om själv bli straffad om man råkar använda för mkt våld.. Så det är svårt att "vinna" i en sån där situation.

Trösten i det där läget är att komma ihåg att man själv som laglydig och arbetande medborgare kan sitta på ålderns höst och leva ganska gott på sina inarbetade och sparade pensionspengar medans de där får bo i nåt sunkigt jäkla område på socialbidrag en stor del av sitt vuxna liv.
 
Last edited:

majure

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
luleå
Hoj
Körkortslös..
Hade jag varit i din sits hade jag spanat på varenda gym i närheten efter de där mopparna. Benet på killen på hojjen ser rätt vältränat ut, luktar marklyft lång väg. O utanför gymmet borde mopparna sticka ut rätt väl.

Trist..
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Hur har det gått med stölden? Är hojen eller banditerna hittade?
Tyckte mig på lunchen i dag delvis känna igen både kläder och skor på ett gäng 4-5 killar som gick in i porten till Aniaragymnasiet, på Kyrkogatan 46 bredvid Cervera. Kan så klart ha fel också men ni som passerar i dom krokarna kan ju hålla ögonen öppna..
 
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Vallentuna
Hoj
en av varje sort.
Hörrudu raver, jag förstår dig och tycker det är fördjävligt att du blev av med hojen. Jag 185cm, 103kg,165kg i bänkpress, brunt bälte i karate och ju-jutsu, visserligen femtio år men!! Varit med om en hel del och jag hade också tvekat att gå in i den fighten. Det finns jävligt många superhjältar här på sporthoj som tror sig reagera på ett visst sätt och fixa vadsomhelst(snorungar eller wannabies) eller kanske bara töntar..:arsele.
 

Kneedrag

Guest
4 st och om en drar fram kniv!! Du gjorde rätt Ts. Tyvärr finns det inte mycket att göra i ett sådant läger utom att skrika att de är tjuvar här!! Och sen ta skydd om de skulle jaga dig.

Och ska jag vara ärlig är det nya "paraboler" som gjort det här. Kolla i områden Angered och Kortedala. Har sett förmodat stulna hojar utan regskyltar köras omkring ofta där.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Hörrudu raver, jag förstår dig och tycker det är fördjävligt att du blev av med hojen. Jag 185cm, 103kg,165kg i bänkpress, brunt bälte i karate och ju-jutsu, visserligen femtio år men!! Varit med om en hel del och jag hade också tvekat att gå in i den fighten. Det finns jävligt många superhjältar här på sporthoj som tror sig reagera på ett visst sätt och fixa vadsomhelst(snorungar eller wannabies) eller kanske bara töntar..:arsele.

Om du tvekar att gå in i den fighten så är det nog mer för att du bedömer risken stor att du åsamkar dom onödigt mycket skada, vilket i de flesta fall är god tanke. Fast om det hade gällt min hoj så vete f-n... :krama
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Att slåss med hjälm på är inte så lätt och bra som man kan tro. En hand under hakan så hade man styrt dom tillbaka till somalien. Synd att du inte hade någon vän nära dig med lite stake i sig. ni hade tillsammans kunnat lösa det hela på plats.
 

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
När detta hände mig mitt i natten så var min reaktion stoppa dom jävlarna även om det kostar mig livet. Jag sprang ut barfota i bara kallingarna. Dom tre sprang iväg efter att släppt hojen. Jag har vänt på vad jag skulle gjort annorlunda. Och idag är jag glad att jag gjorde som jag reagerade. För jag tänkte mig att beväpna mig med järnrör och gå runt huset och vänta in dräggen. Men jag vill inte tänka vidare på vad jag skulle gjort med tre lik och deras galna mammor terroriserandes resten av mitt liv. Det är trots allt bara en mc.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
rätta mig om jag har fel men då blir det snarare ts som åker dit för misshandel?

Ytterst tveksamt då det handlar om nödvärn.

Nödvärn brottsbalken 24:1 "Ta tillbaka egendom"
"Man får ta tillbaka egendom (tex stöldgods) när brottet sker och om gärningsmannen då med våld eller hot om våld försöker hindra återtagandet"


Det är något som samtliga som äger en hoj bör ha i åtanke tycker jag! :)
 
Last edited:

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Hörrudu raver, jag förstår dig och tycker det är fördjävligt att du blev av med hojen. Jag 185cm, 103kg,165kg i bänkpress, brunt bälte i karate och ju-jutsu, visserligen femtio år men!! Varit med om en hel del och jag hade också tvekat att gå in i den fighten. Det finns jävligt många superhjältar här på sporthoj som tror sig reagera på ett visst sätt och fixa vadsomhelst(snorungar eller wannabies) eller kanske bara töntar..:arsele.

Vafan har bänkpress med saken o göra? Iofs då kan du PUTTA bort dom till sitt hemland :arsele

Karate och JJ är dock legitimt :) Bra att ha med sig i bagaget. :tummenupp
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den ena scootern som syns bäst är av modell Kymco Xciting 250 (kan även vara 500).
Den är av modellen med backspeglarna på kåpan. Som det ser ut så är båda backspeglarna borta på denna.

View attachment 392501

Den 8/9 -13 så stals en Kymco Xciting 500 i Västra Götaland.
http://www.larmtjanst.se/Efterlysta-objekt/Motorcykel/632499
Regnr: XTJ736
Ramnr:RFBT7000061400279

En sådan drog förbi på Första Långgatan nu i veckan, utan nummerskylt. Bra fart förbi övergångsställen och korsningar - alltså "bra fart" om det hade varit en riktig hoj, men på en scooter så gick det anmärkningsvärt fort.
Scootern ifråga lät mer mustigt än jag hade väntat mig. 500 verkar rimligt.
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top