Stulen hoj, Tycker synd om killen..

• Thread starter Thread starter Hudik
  • Start date Start date
Ja jag är säker.
Att lämna nycklarna i ditt fordon är inte riktigt samma sak, dock tror jag att du kan få någon slags påföljd om du lämnar nyckeln i tändningen på ditt fordon och något händer.

Men i de fall där en säljare av ett fordon har räckt över nyckeln frivilligt till en "köpare" blir det garanterat noll kronor i ersättning.

Man blir så förbannad...
Att systemet skall vara så snevridet!

Kan man inte då säga att man hade hojen ute på gården med nycklarna i?:)
Dock begår man ju då själv bedrägeri = upp till 10 år fängelse.

Det är därför man skall säga, du har 10 min på dig att testa hojen, därefter ringer jag polisen & säger att jag blev rånad på hojen under knivhot.

DÅ får man ut på försäkringen

Man blir så förbannad...
Att systemet skall vara så snevridet!

Kan man inte då säga att man hade hojen ute på gården med nycklarna i?:)
Dock begår man ju då själv bedrägeri = upp till 10 år fängelse.

Kan bli svårt att få igenom det om man gått ut i tidningen med att hojen blivit stulen efter provkörning...

En kille med halstatuering borde få lämna pant. Fel av säljaren. Och synd om han.

Det är därför man skall säga, du har 10 min på dig att testa hojen, därefter ringer jag polisen & säger att jag blev rånad på hojen under knivhot.

DÅ får man ut på försäkringen

Jepp, man får väl göra det med gott samvete. :)
Och det är väl ord mot ord, ifall han tycker att han skall återlämna den.

Kan bli svårt att få igenom det om man gått ut i tidningen med att hojen blivit stulen efter provkörning...

nå såklart i detta fall men ifall det händer en själv.

Ja jag är säker.
Att lämna nycklarna i ditt fordon är inte riktigt samma sak, dock tror jag att du kan få någon slags påföljd om du lämnar nyckeln i tändningen på ditt fordon och något händer.

Men i de fall där en säljare av ett fordon har räckt över nyckeln frivilligt till en "köpare" blir det garanterat noll kronor i ersättning.

Nepp. det blir ingen påföljd. Du har laglig rätt att lämna dina nycklar precis vart du vill. Däremot blir försäkringsbolagen lite griniga. För bilar brukar dom kräva en betydligt högre självrisk då du inte gjort det du kan för att förhindra att den stjäls. Rimligtvis borde dom göra detsamma för hojar men det är kanske så att det är ett större problem med försäkringsbedrägerier för hojar så dom kanske vägrar totalt då. Dom har ju rätt att vägra ersättning om man inte uppfyllt reglerna i försäkringen.

Handpenning (20% av summan) + KK vid provkörning.
Detta för bådas säkerhet.
Det visar säjaren att man är en seriös köpare
o det viskar köparen att man är en seriös säljare.

Detta speciellt viktigt om det rör sig om lite mer pengar.

Dock skitråkigt för säljaren som inte kommer att få en krona då detta klassas som olovligt brukande iom att säljaren frivilligt räckte över nycklarna.
Hurra för svenska rättsväsendet ..... not

är de bara jag som kräver körkortet i handen (utöver pengar) när dem kör ? Vist ska han sno spelar de ingen roll men de kan va svårt att förfalska ett körkort idag. Skulle dem bli stoppade utan kortet kan de säga sanning och då skulle farbror blå förmodligen förstå!

Hojen upphittad i morse. Utan kåpor och tank... Startar inte....

Stämmer bra, det är olagligt att lämna ett fordon med nycklarna i.

Han som snott hojjen har ju tagit den UTAN LOV, har gör ju nåt OLAGLIGT.

Ja, men han stjäl inte hojen. Han får låna den av dig och kommer sedan inte tillbaka som ni kommit överens om. Detta är försäkringsbolagens syn på saken, och det räknar jag kallt med att de har prejudikat på så då är det även rättens syn på saken.

Om jag parkerar min bil,lämnar nycklarna i, för att gå in i butiken i 5min, kommer ut och bilen är borta. Är det inte nån som STULIT den då?

Antagligen. Men då har du inte räckt över nycklarna.

Dock har du varit så ovarsam att du förmodligen kan glömma att få något på försäkringen ändå genom diverse aktsamhetsklausuler.

eller om nån GTA'ar den, springer fram vid ett rödljus och kör in en pistol genom rutan, då ger man dem bilen och nycklarna till den, skulle inte det vara stöld?

Nej, då är det rån.

Last edited:
Hur gör ni om personen i fråga saknar körkort, kanske ska ta körkort men vill ha köpt en hoj innan ?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph