Stulen BMW K1200S upphittad! Falskskyltad!

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Har hittat denna BMW K1200S, den är falskskyltad. Enl chassi nr är den stulen.

Den finns på Konvojgatan 5 i Hammarby sjöstad!
Korrekt reg är WWM464.

Någon som känner ägaren som kan komma och hämta/låsa den?

Ringer polisen nu. Kan vänta på platsen ett tag till. Men vet aldrig hur lång tid dom tar.. Har 34min kötid dit... LOL!


Hoppas aset inte kommer bara!


//Björn


- Allt löst, polisen kom efter 2.5h timme och motorcykeln blev bärgad.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Ska man inte ringa 112 vid pågående brott???

Det stämmer, dock är jag osäker på att en upphittad stulen motorcykel räknas som "pågående brott", är väl mer om du ser någon bli misshandlad, ser någon bryta sig in i ett hus, eller ser någon stjäla en motorcykel.
Men det är så jag tolkar det och jag tror inte de på 112 skulle bli arga om man ringer för en sådan sak, speciellt inte när TS nu "vaktar" hojen med risk för konfrontation
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Tjuven kom! Jävla as! Med hjälm och allt på, vi lyckades stoppa han från att ta mc'n men han kom undan. Fick bild på hans kläder/m hjälm men ej ansiktet.

Lyckas ej ladda upp här
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bra jobbat!

Larmtjänst är det av försäkringsbolagen samägda deckarföretaget som arbetar förebyggande och undersökande.

Dom är helt rätt instans i ett sådant läge. http://www.larmtjanst.se/

Lämna tips dygnet runt om stöldgods och försäkringsbedrägeri på 020 325 325 eller maila tipsa@larmtjanst.se.

Telefonnumret är bemannat dygnet runt, och när man har så konkreta och påtagliga indikationer som TS presenterar här så är det bara att ringa: dom hugger direkt!

...dessutom vet dom hur man får ut riktiga polisen när det är skarpt läge.


På Larmtjänst hittar man en hög densitet med exPoliser som jobbar med det dom gillar och är bra på.



Björnkram till dig, TS för engagemang och skarp blick


020-325325 är lätt att komma ihåg, och ger svar av initierad personal på sekunder.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bra agerat, men....
(följande är väl snarare tänkt som något man bör ha i bakhuvudet när man agerar och inte någon variant kritik på TS agerande)

I dagens värld vet man ju inte vem man möter eller hur långt en dylik konfrontation kan gå.
Det finns på tok för många varianter av idioter och för många vapen i omlopp för att det alltid skall löpa som det är tänkt.

Vad skall man göra när man ser en stulen hoj?
-Ring polisen (vill inte de hjälpa fortsätt med nästa)
Är det ett pågående brott, den står med motorn igång utanför banken & han är därinne med hjälmen på, så brukar de behaga dyka upp snabbt.
-Ring ägaren (privatperson eller FB) Ägaren går oftast att få reda på genom Transportstyrelsens app & sms, samt leta på Eniro.se/hitta.se
-Ring larmtjänst.

Vad har du rätt att göra ifall det dyker upp en person som skall köra iväg med hojen?
Inte mycket...
För det första du kan inte gripa och kvarhålla honom ifall du inte sett stölden ske.
Att han startar och kör iväg med en stöldanmäld hoj är inte gripbart. För envarsgripande krävs bar gärning. Det är det inte såtillvida du inte ser gärningen.
Han kan ju ha köpt den, han kanske har fått tillbaka den, osv.
Du kan inte gripa honom om du inte ser att han bryter upp låset på någon annans hoj.
Du kan inte gripa han ifall han bryter upp låset på sin egen hoj heller. Det är inte olagligt.

Griper du någon felaktigt så gör du dig skyldig till olaga frihetsberövande. Det är ett allvarligt brott och bra mycket värre än stöld.
Så det gäller att tänka efter före.

Så vad kan jag göra då?
Du kan konfrontera honom, men då är risken att det blir en situation som kan spåra ur om han inte accepterar det du säger.
Han kan dra kniv, han kan dra skjutvapen, han kan misshandla dig. Är han kriminell så vill han inte åka fast och du står i vägen för hans frihet. Folk blir desperata och agerat ogenomtänkt.
Du kanske inte kan hantera situationen och spårar ur själv, vem vet när instinkterna tar över.

Men vad ska man göra då?
Lås hojen är mitt svar.
Ta ditt eget lås och knipsa på det på hojen.
Det du gör dig till skyldig då är maximalt Egenmäktigt förfarande
Där finns förvisso fängelse i straffskalan, men i vanligaste fall döms folk till böter.
Och är fallet ett där du låser fast en stulen motorcykel tills polis anlänt och kunnat klargöra ägandet så har jag svårt att se att du skulle bli fälld.
Ännu bättre ifall du fått tag i ägaren/försäkringsbolaget och fått deras tillåtelse att låsa fordonet.

När du väl låst hojen så kan du välja att stå kvar eller inte. Står du kvar och han dyker upp så skadar det inte att ha polisen i telefon i andra ändan och säga det högt till personen som tänker ta hojen."Jag har polisen i telefon och de har en patrull på väg hit för att kolla på hojen. Du kanske borde stå kvar...."
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Framförallt skall det inte vara så förbannat enkelt att glida runt i stulna fjädrar!
Den aktuella hojen är nu ute på sin ANDRA SOMMAR sedan den blev stulen.

Det är sjukt, sjukt, sjukt att ingen brytt sig förrän nu.

Myndigheterna vojar sig över dödsolyckor på MC, och SMC pekar på det stora antalet av körkortslösa, oreggade och stulna hojar bland de som kör ihjäl sig.

...och sedan händer ingenting. Absolut inget mer - än att Trafikverket går ut med vrickade listor på åtgärder mot oss som äger vår hoj, har rätt behörighet och verkligen anstränger oss att överleva - en säsong i taget.

Polisen svarar inte ens när man ringer - det är en fars värre än Göteborgs Hamn!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det här är Sverige. Folk har åkt dit när de kört för fort och släppt fram en ambulans. Så låser du någon annans hoj och snuten kommer kan nog det mesta hända. Om det visar sig att du gjort fel.
Och ditt råd för hur folk skall agera i situationen är...?

Självklart kan man ha maximal otur och råka på polisen från helvetet som bara skall rädda den där yrkeskriminelle han absolut vill släppa fri :lol
Men oddsen är ganska små för det och brottet du gör dig skyldig till är ändå i sammanhanget det lägsta och bästa om det nu mot all förmodan skulle gå den vägen.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Vad synd att jag läser först nu. Jag hade kunnat vara där på några minuter för att hjälpa till att bevaka eller hålla kvar tjuven.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Punktera däcken...
Skadegörelse.
Man skulle ju kunna släppa ut luften, men det tar tid och då är låsa den snabbare. Samma effekt liksom fast man riskerar inte att hen åker iväg okontrollerat.
Dessutom, om det konstigt nog skulle framkomma att allt ändå är ok och man har fel så är ett lås enklare att åtgärda än sönderskurna däck eller utsläppt luft för den delen.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Finns inte snabbkomandot kvar när man ringer 11414? Förut kunde man trycka 0a tror jag det var direkt när man får svar då koppldes man direkt till närmaste lkc. Då slapp man telefonkön.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Skadegörelse.
Man skulle ju kunna släppa ut luften, men det tar tid och då är låsa den snabbare.

2000021927


Tar inte många sekunder att skruva ur insatserna i ventilerna
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top