Stukad fot; läkning

Swedie skrev:
Jamen asså jag ska endast kunna växla hojen proppert under race Juh!!! Jag vill köra!!! Jag har bannimig inte lust o sitta o GLO på ett race! Jag ska delta!!!!

Så jag ska alltså linda "stenhårt" även nu när jag vilar!?!?!??!?!
Problemet är att du skulle lagt ett tryckbandage genast när det hände. Detta tar ner blödningen och gör att läketiden blir kortare. Nu kan du försöka med värme, bra cirkulation tar ner svullnad i efterhand. När du ska använda foten ska du inte linda den, tejp är mycket bättre. Kan hjälpa dej att tejpa foten på a-torp, det är viktigt att det blir rätt gjort så att du inte tappar cirkulationen.

Men vilket jäla oflyt du har med den där foten... kapa och skaffa protes. :D

Ta kontakt med en Naprapat eller Sjukgymnast för rehabilitering! De kan säkert lära dig tejpa också, så du klarar dig om Nr 18 inte är i närheten.

Rejsa på! :)

Äntligen ett område jag är expert inom...

Till nästa gång.
Steg 1, precis när det hänt
Lägg ett tryckbandage, inte så hårt att du stoppar blodet!
Upp med foten i högläge.
Kyl ned.
Nu är det inte möjligt att kunna göra det varje gång dårå...

Steg 2, första dagarna
Håll foten varm, massera mkt och rör på den så mycket du kan, dvs inte tills du skriker av smärta utan rör den åt olika håll och vinklar precis tills det börjar göra jävligt ont. Försök att inte belasta foten alls direkt efter, du känner själv när du kan ta i mer och mer. Tvinga dig inte att uthärda de första dagarna det gör det bara värre.
Svullnaden är det man först ska göra sig av med så att säga. Leder och senor har fått sig en törn och de går inte att snabbläka, det tar den tid det tar. Men har du fått bukt med svullnaden och smärtorna så kan du alltid tejpa och lägga på stödbandage när du behöver använda foten.

Steg 3, det långa loppet (typ två tre veckor efteråt)
Rehab, det tar tid att bygga upp styrkan i foten, balansbrädan är den absolut bästa metoden om du frågar mig. Slarva inte med det. Du kan alltid fortsätta med stödbandage vid behov men så länge du gör det kommer inte foten att stärkas. Därför är det bra att köra lite rehab träning under en tid efteråt, det går ändå ganska fort.

Men kom ihåg! Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen!
Det påståendet får du tolka som du vill :hihi

Lösningen på alla stukningsproblem och sånt fjant är COACHTEJP och stå ut med lite smärta. Spring till Stadium och köp eller nått sånt.

Har man lite bra teknik när man tejpar man kan stabilisera foten hyfsat i sidled så du fortfarande kan röra den upp/ner och därmed kan växla. Personligen tycker jag många korta tejpsnuttar är bättre än få lång, dvs gör lapptäckte med massa tejpsnuttar. Fixa nån som tejpar fotfan åt dig inför Anderstorp, sen är det bar' å' åk. :D

Tack Blackladder.

Konstigt nog sitter jag här nu utan smärtstillande och det gör inte speciellt ont längre. Jag kan även röra foten i rätt många håll utan smärta. Känner dock att vid ett visst läge så drar det i lederna på ovansidan av foten, nära "inre" hälen. Om du förstår vart jag menar. Jag kan stå på foten genom att stå på framdelen/tårna.

Jag har ingen direkt svullnad längre, den är typ borta. Sov genom natten utan att vakna upp, och även kände att foten kunde ligga hur som haver utan att jag brydde mig om 'smärta'.

Jag har suttit med foten i högläge och lindad ända sen jag kom hem (även när jag sover). Har även vickat på foten i så många lägen som möjligt utan egentlig paus. 2 dagar sedan kunde jag inte röra på nått sätt sidleds med foten... nu går det, men med lite ont precis vid "stukningsvinkeln" (hälen innåt).

Känns som det är på rätt väg.

Kommer nog fråga efter dig på Anderstorp då Nr:18! Kommer köra med foten toklindad.

Swedie skrev:
Tack Blackladder.

Konstigt nog sitter jag här nu utan smärtstillande och det gör inte speciellt ont längre. Jag kan även röra foten i rätt många håll utan smärta. Känner dock att vid ett visst läge så drar det i lederna på ovansidan av foten, nära "inre" hälen. Om du förstår vart jag menar. Jag kan stå på foten genom att stå på framdelen/tårna.

Jag har ingen direkt svullnad längre, den är typ borta. Sov genom natten utan att vakna upp, och även kände att foten kunde ligga hur som haver utan att jag brydde mig om 'smärta'.

Jag har suttit med foten i högläge och lindad ända sen jag kom hem (även när jag sover). Har även vickat på foten i så många lägen som möjligt utan egentlig paus. 2 dagar sedan kunde jag inte röra på nått sätt sidleds med foten... nu går det, men med lite ont precis vid "stukningsvinkeln" (hälen innåt).

Känns som det är på rätt väg.

Kommer nog fråga efter dig på Anderstorp då Nr:18! Kommer köra med foten toklindad.
Sedär va skönt. Se nu till att vinna på Anderstorp! Jag hejjar på dig :tummenupp

Vill göra en uppdatering!!

Tittade just på Gothica (en film) och ... lindade av lindan som jag hade runt foten. När filmen var klar, så var jag lite upp i varv då filmen i sig var rätt läskig. Så jag ville tända i taket, det gjorde jag oxå. Men upptäckte efteråt att jag gjorde det utan att använda kryckorna...

Vad hände just?

Swedie skrev:
Hum... ja, förra gången jag stukade foten illa så tog det ju ett år innan jag kunde springa nå vettigt...

Boll med ring? öh.. ok. Asså.. Suuuck! Banan i halsen va tråkigt.

Nör man stuckat foten så ska man börja träna den så fort som möjligt för att den ska bli bra snabbt. Tåhävningar, balansplatta och även stå och hålla balansen på den foten du har skadat. Man kan då även lägga en matta under, helst en mjuk så att man får anstränga musklerna runt fotleden lite extra.

Jag pajade min fot när jag spelade hockey och gick inte till läkaren eller sjuk gymnast förrän 4 månader efter skadan. :kocko
Plus att jag har en kompis som är friskvårdskonsult, satan vad han skällde på mig!!
Han sa det till mig att fotbolls spelare som skadar sina fötter börjar rehab träningen dagen efter skadan, enda sättet att bli bra fort!!!

Så ställ dig och gör tåhävningar, det kommer göra ont som satan men är det en stukning så är det bara bra.

Swedie skrev:
Vill göra en uppdatering!!

Tittade just på Gothica (en film) och ... lindade av lindan som jag hade runt foten. När filmen var klar, så var jag lite upp i varv då filmen i sig var rätt läskig. Så jag ville tända i taket, det gjorde jag oxå. Men upptäckte efteråt att jag gjorde det utan att använda kryckorna...

Vad hände just?

*suck*... hehe.. och det gick inte så bra ? :fatta! :död :7peta
/z

Nr:18 skrev:
Inom volleyboll rehabiliterar man en stukad fot på 3-5 dagar. Därefter Tränar man tejpad under 2-3 veckor, sedan kan man gå på max igen. Låg smärttröskel? :D

Håller med Nr 18

När stukade fötter dyker upp på innebandyplan blir det rehabad först redan på plan,sen lindad i 20 min och högläge med fossingen. Sen bort med lindan för att linda om hårt på nytt. Fossingen ska sedan vara lindad under natten och ligga högt.

Tejpad under 2-3 veckor och då kan man sedan träna igen, men tjepad i början.

Balansbollen är kanon men aptråkig

Växelvis värme och kyla är ett riktigt bra knep för att få er svullnaden!

Tänk på att en stukad fot alltid kommer att vara en stukad fot, hur frisk den än känns. Du kommer att skada ledbanden lättare och lättare för varje gång du stukar den.

Lägg ner lite extra tid på att träna upp muskulaturen runt om, detta minskar risken att skada sig igen...
Balansplatta, hopprep, och balansrullar är bra för att träna upp fotleden...

Lycka till på Anderstorp Sweeedie...

tack! Det går ju frammåt. Har loosat kryckorna nu. Det går att gå, och jag har inte ont. Dock känner jag att jag inte ska marchlöpa direkt....

Satt på hojen idag o försökte växla...gick inge bra. Så jag har höjt upp växelpinnen ett par snäpp. Borde göra livet lite enklare.

stukad fot???

:D jag tror våran kära swedie har gått och blivit "soft" på gammla dar, med en smärttröskel i höjd med anklarna.....desutom har han fula tånaglar :hihi :7peta

Lycka till med rehab och rr körandet! :tummenupp

Mawerick skrev:
:D jag tror våran kära swedie har gått och blivit "soft" på gammla dar, med en smärttröskel i höjd med anklarna.....desutom har han fula tånaglar :hihi :7peta

Lycka till med rehab och rr körandet! :tummenupp

Jag har tyvärr ingen fotfetish.. :p

Sen var det nån fest för ett tag sedan då jag fick båda stortåna i kläm.. Därav blodansamlingen under nageln.

Soft o soft... Skulle låtit dig ha smärtan som var i tisdags... du skulle nog inte knipit mu själv. :arsele

Har stukat mina fötter hej vilt (Spelat fotboll på elit nivå).

lägg på is och kyl ned foten för att få ner svullnaden.
Vila foten mycket 2-3 dagarna, rör på foten så den inte blir stel men absolut inga extrema trännings pass.

Borde gå över på en vecka men är det riktigt olyckligt kan det ta mer tid.

Swedie skrev:
Jag har tyvärr ingen fotfetish.. :p

Sen var det nån fest för ett tag sedan då jag fick båda stortåna i kläm.. Därav blodansamlingen under nageln.

Soft o soft... Skulle låtit dig ha smärtan som var i tisdags... du skulle nog inte knipit mu själv. :arsele
tur att du e en bra männska och tar det hela på rätt sätt :yoparty ....nästa gång ring mig så tar jag smärtan om du fixar haltandet! :lol

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing