Stuka upp bakramen? GSXR1100 -86

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag tänkte jag skulle stuka upp bakramen på min hoj så jag slipper den där hängande rumpan. Ser nog mycket bättre ut med normalhöjd. Tänkte bara fråga om här är någon som gjort det på en 1100R 86:a förr, och hur det gjordes? Jag har inte skruvad bakram på min hoj, så det blir till att kapa lite, knäcka upp, böja till och svetsa ihop med förstärkningar på insidan. Jag är inte så sugen på att konvertera till skruvad bakram, utan jag vill kapa och svetsa. Ni som har gjort detta förr, gjorde ni som på den bifogade bilden? Jag har ritat lite i den... Där det är rött vill jag kapa. Jag tänkte kapa av en bit från de övre rören och snedfasa ändarna. De undre rören tänkte jag slitsa, dvs. såga ett V så att rören hänger ihop med någon millimeter längst ner, och sen böja upp. Kan det fungera tror ni, eller finns det något annat bättre sätt? Jag har ritat några centimeter ut på rören eftersom jag helst inte vill röra de ordinarie infästningarna i ramen. De får gärna lämnas orörda så det inte blir fel där. Tacksam för svar!

Bifogat

• Stukadbakram.jpg
    Stukadbakram.jpg
    95.8 KB · Visningar: 107
lahi skrev:
Jag tänkte jag skulle stuka upp bakramen på min hoj så jag slipper den där hängande rumpan. Ser nog mycket bättre ut med normalhöjd. Tänkte bara fråga om här är någon som gjort det på en 1100R 86:a förr, och hur det gjordes? Jag har inte skruvad bakram på min hoj, så det blir till att kapa lite, knäcka upp, böja till och svetsa ihop med förstärkningar på insidan. Jag är inte så sugen på att konvertera till skruvad bakram, utan jag vill kapa och svetsa. Ni som har gjort detta förr, gjorde ni som på den bifogade bilden? Jag har ritat lite i den... Där det är rött vill jag kapa. Jag tänkte kapa av en bit från de övre rören och snedfasa ändarna. De undre rören tänkte jag slitsa, dvs. såga ett V så att rören hänger ihop med någon millimeter längst ner, och sen böja upp. Kan det fungera tror ni, eller finns det något annat bättre sätt? Jag har ritat några centimeter ut på rören eftersom jag helst inte vill röra de ordinarie infästningarna i ramen. De får gärna lämnas orörda så det inte blir fel där. Tacksam för svar!

Skaffa dig en R 1000 eller 750 bakram svetsa fästen i huvudramen i stället

Det är väldigt mycke trevligare med skruvad bakram
+ att allt från r1000 passar sen

andersson turbo skrev:
Skaffa dig en R 1000 eller 750 bakram svetsa fästen i huvudramen i stället

Det är väldigt mycke trevligare med skruvad bakram
+ att allt från r1000 passar sen
Jo, det hade varit kanon att ha en sådan bakram, men tyvärr räcker inte pengarna till det just nu :( De kostar ju runt 2500:-. Pengar jag inte har så här efter julhandeln :rolleyes: Så det får bli uppstukad original så länge och R1000-bakramen får kanske bli till nästa vinter då!

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt