Studera, a-kassa, osv...??? HJÄLP!!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag är en vanlig metallare som betalar sin medlemsavgift troget.. Nu ska jag ta tjänstledigt och börja studera till sjuksköterska, och vill därmed sluta punga ut pengar till metall eftersom jag kommer ändå inte tillhöra deras fack så småningom.

Problem: Om man fantiserar nu att efter ett par år så skiter sig skolgången och jag går tillbaka till mitt jobb som jag är tjänstledig ifrån. Efter ett par dagar så får jag kicken av någon anledning, kommer jag att vara berättigad till a-kassa då????? :confused:

Medlemsavgiften hos metall är typ hundra spänn i månaden om man pluggar, men det måste väl finnas nåt billigare sätt, tex bara betala nån slags a-kasse avgift??
Isåfall, är detta krångligt??

Har liksom ingen kunskap om detta eftersom jag har haft turen att ha jobb och aldrig varit arbetslös, men man vill ju inte hamna utanför systemet bara för att man börjar plugga..

Kan f.ö tala om att jag pratat med min avdelning inom Metall, men dom gör ju vad som helst för att skrämma upp en med att hela världen kommer att kollapsa om jag går ur...

Komigen nu ni som kan om ämnet!!! (Skrämmande att man måste fråga om sådant på ett motorcykelforum när ens fack inte sköter sig.)

Du kan väl alltid välja att bara vara med i A-kassan? Sen kommer nog facket göra allt i sin makt för att krångla till ditt utträde men det är bara att stå på dig. Jag har aldrig varit med i facket utan enbart i A-kassan.

Jag tror att det kan vara svårt att få ersättning från metall-akassan om du pluggat i ett par år. Men det finns alltid statlig A-Kassa - Alfa Kassan!
Alfa kassa (A-kassa) kan vem som helst, typ, få.. även fast man inte betalat in nån avgift eller jobbat senaste tiden. Har flera polare som fått det efter kicken från jobbet och inte betalt akasseavgift och en som jobbat o festat på Gran Canariatyp ett halvår. han som jobbat men inte betalt får typ 6000 efter skatt per månad och hon som vart på Gran Canaria får typ 2 eller 3000 tror jag.
//B

Du har fått lite svar, nu ska du få några till.

Om du blir arbetslös kan du plugga halvfart med bibehållen a-kassa.
Alfakassans ersättningsnivå är lägre än reguljär a-kassa.
Det går aldeles utmärkt att gå ur facket och behålla a-kassan.
Det kan ta upp till och med 6 månader att lyckas gå ur facket.

Lycka till med plugget.

gladh

gladh skrev:
Du har fått lite svar, nu ska du få några till.

Om du blir arbetslös kan du plugga halvfart med bibehållen a-kassa.
Alfakassans ersättningsnivå är lägre än reguljär a-kassa.
Det går aldeles utmärkt att gå ur facket och behålla a-kassan.
Det kan ta upp till och med 6 månader att lyckas gå ur facket.

Lycka till med plugget.

gladh

Tack för alla svar!

Räknas det som att jobba när man studerar på högskola på heltid?? Det finns ju nåt grundkrav om att man ska ha betalat a-kesseavgiften i ett år + att man har jobbat i minst 6mån.

Vad det gäller gå ur facket. Kan man inte göra det via den lokala fackklubben??? Dom skiter fullständigt i om jag är med eller inte....

Vart betalar man bara a-kassa isåfall, och hur går man tillväga?

Jag är bara med i A-kassan (SIF). Jag gick ur facket när jag bytte från metall till sif. När jag sa till att jag bara ville vara med i a-kassan blev de skitsnea och jag kan bara betala avgiften en gång per år. Jag föreslår att du byter från metall till ett studerandeförbund. Du får ju med dig dina a-kassedagar från metall så det är ju no problemo, även om du behöver byta tillbaka. Studerandeförbund borde dessutom vara billigare.

När det gäller CSN är det bra att tänka på att du inte får tjäna för mycket pengar. 49125 per kalenderhalvår är det som gäller vid heltidsstudier. Börjar själv plugga om 4 veckor och det är en del att tänka på. Om du är under 29 kan du ju söka bostadsbidrag på försäkringskassan oxå.

Lycka till med studierna!

juha01 skrev:
Tack för alla svar!

Räknas det som att jobba när man studerar på högskola på heltid?? Det finns ju nåt grundkrav om att man ska ha betalat a-kesseavgiften i ett år + att man har jobbat i minst 6mån.

Vad det gäller gå ur facket. Kan man inte göra det via den lokala fackklubben??? Dom skiter fullständigt i om jag är med eller inte....

Vart betalar man bara a-kassa isåfall, och hur går man tillväga?

http://www.samorg.org/SO-info/Broschyrer/BrattveSv0403.pdf
Bra information om vad som gäller
http://www.samorg.org/
Länk till A-kassornas samrabetsorganisation

Kontakta den A-kassa som du nu är ansluten till för information om du skall förflytta dit medlemsskap till någon annan kassa.
Vad gällde Alfa-kassan som jag skrev innan, så tror jag att jag hade fel angående att de betalar ut lägre ersättning. Det verkar mest bero på om du är knegare eller nybakad student.

Gå ur kan du säkert göra via den lokala klubben annars så går man bara ett pinnhål uppåt och försöker gå ur igen.

Att plugga räknas inte som att jobba. Däremot så har du ju redan uppfyllt kraven om du 4redan varit medlem i ett år samt under detta år arbetat i minst 6 mån. Även om du skulle börja plugga så blir du inte av med den rättigheten så länge som du betalar in a-kasse avgiften.
Du kommer inte att få ut a-kassa under sommarlovet.

gladh

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...