Studentveckorna i Åre?

Fakta om åre under student veckan (baserat på förra året):
-
Det är långt ifrån så mycket heta brudar som man tror.
Trots att du har student passet kommer du få stå i -20 och köa till ute ställerna.
Förra året=lite puder om man är turist. De lilla som fanns åktes upp på en kvart (ravinen är överskattad, åk till tegefjäll tar 5 min med bussen och du får mycket puder.)
Mycket köer även i backen.

+
Det är gött om ungdomar.
Sjukt bra uteliv.
Gratis saker och mat i backen.
Bräcke. (Parken)

Motsv Gotlands veckan är Sthlmarnas sportlov/påsk.
Bäst är det runt sportloven är när Norrland har, typ v10 o v11 då är det inte en kotte där. Bra snö o gött väder.

För oss kommer det bli ca 2300 totalt för boende, resa och liftkort.
Åker sön till tors, åker förmodligen upp lördag natt. Det tycker inte jag är dyrt. Lagar man middag hemma och tar med sig lunch till backen blir det riktigt billigt.
Annars har jag vart en del i vemdalen, där tycker iaf jag att de har många schyssta backar. Det tråkiga är att det är en så liten ort. Men då jag inte bara vill åka snowboard utan ser fram emot en helhetslösning med både snowboardåka och partaj så är Åre klart bättre :yoparty
Åker man inte på sport/höstlov så är det inte så farligt mycket folk heller ;)
Hur bokade ni för att det skulle bli så billigt?

Och f.ö: Vemdalen är en pytteliten kulle med värdelös åkning. Har aldrig blivit så besviken på en skidort...

Hur bokade ni för att det skulle bli så billigt?
Bokade bara via skistar som vanligt... gäller att välja rätt tid att åka :).
Vi har bokat för 16-21 januari. Bokade en 6 bäddars stuga i ett område som heter klockstapeln, tar väl kanske 10 min att gå till Åre torg och 15 till backen.
Liftkort för 4 dagar kostar 1265 och bil upp och ner blir ca 560kr per person :tummenupp

Jag har varit i Åre två år i rad nu, första året Tegefjäll och andra året i Åre centrum. Mycket trevligare och bo i centrum, speciellt när det finns billigare lägenheter där än i Tegefjäll!

Detta året blir det dock Val Thorens!
http://www.studentresan.se/
:tummenupp

Hoppas för er skull att ni åker under "svenskveckan" där! Ruggigt bra drag i afterskin och på krogarna! Åkningen var tyvärr ingen höjdare när jag var där för ca 3 år sedan pga snöstorm. Men vi fick en perfekt första dag med strålande sol och perfekta backar. Ett riktigt drömställe när det är bra väder. :yoparty

Hoppas för er skull att ni åker under "svenskveckan" där! Ruggigt bra drag i afterskin och på krogarna! Åkningen var tyvärr ingen höjdare när jag var där för ca 3 år sedan pga snöstorm. Men vi fick en perfekt första dag med strålande sol och perfekta backar. Ett riktigt drömställe när det är bra väder. :yoparty

Hmm, jag har ingen aning om någon "svenskvecka". Men det är ju mellan 9-16 januari, och om alla platser via den där arrangören bli fyllda blir det ju minst 182 stycken i alla fall :)

Tråkigt med väderstrul :gnissla. Har du några bra tips på vart man kan åka? Det vill säga långa och branta backar offpist/pist?:)

nackdelen att åka i januari är att högzon inte är igång.
iaf inte till 100%
jag drar upp vecka 6, lite av en mellanperiod. inga sportlov, "normala priser" på boende å högzon har öppnat (iaf ska den ha öppnat)

varför ska det ligga så långt bort bara. tar ju en evighet att åka dit.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT