Studentveckorna i Åre?

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Halloj!

Vilka kommer åka upp till Åre under studentveckorna?

Jag kommer va där 16-21 januari med 10 andra
från klassen för att åka bräda å festa :yoparty

Så här känner ni igen mig (fast förmodligen med
halsduk över mun å näsa).
n600293413_165937_734.jpg

Tja,
Jag är sugen på Åre om man får med sig lite folk, för en som är hert rookie på området när/var hittar man info/priser till de veckorna?

Vi bokade direkt via skistar, vart till och med billigare än den resan som några på skolan hade ordnat och då bor vi dessutom i åre by till skillnad från dem som bor i tegefjäll eller vad det nu var :D. Kommer inte ihåg exakt vilka veckor det är men vi betalar 2095 (+ städavgift) sön-tors för en 6 bäddars stuga/lägenhet (har bokat två lägenheter som ligger i samma hus) :tummenupp

Last edited:
Jag har varit i Åre två år i rad nu, första året Tegefjäll och andra året i Åre centrum. Mycket trevligare och bo i centrum, speciellt när det finns billigare lägenheter där än i Tegefjäll!

Detta året blir det dock Val Thorens!
http://www.studentresan.se/
:tummenupp

Jag hoppas det med! :yoparty
Verkar ju finnas bra mycket offpist också, är främst det jag har saknat när jag vart uppe i fjällen tidigare år. Har dock inte vart i åre sen jag var liten. Oftast står det massa träd överallt, lyckades hitta en svart avstängd backe med lössnö i förut det var galet kul! Senast i lofsdalen så kunde man hoppa över ett staket med hjälp av en snövall, var ganska stenigt på andra sidan men en del snö ändå så att man kunde hoppa på stenarna askul :D
Åker du bräda eller skidor förresten?

Det här låter helt klart intressant, ska kollas upp :)
Gör det! Vi syns på afterskin :tummenupp

Last edited:
Verkar ju finnas bra mycket offpist också, är främst det jag har saknat när jag vart uppe i fjällen tidigare år. Har dock inte vart i åre sen jag var liten. Oftast står det massa träd överallt, lyckades hitta en svart avstängd backe med lössnö i förut det var galet kul! Senast i lofsdalen så kunde man hoppa över ett staket med hjälp av en snövall, var ganska stenigt på andra sidan men en del snö ändå så att man kunde hoppa på stenarna askul :D
Åker du bräda eller skidor förresten?
Jo, det är offpisten och de lite längre brantare backarna jag är ute efter där borta! Om man nu vågar sig ut i offpisten utan lavinsändare och så vidare, men vi får se :yoparty. Jag åker skidor för tillfället, men jag hade en period med bräda i 5-6 år innan jag bytte tillbaka till skidor. Dock är det ju alltid kul och byta färdmedel med någon snowboardåkare :tummenupp

Att du har varit i Åre 2 år i rad (sorry är lite antiåre efter ha bott 2.5 mil utanför åre i ca 10 års tid)
Ingen fara :krama

Jo, det är offpisten och de lite längre brantare backarna jag är ute efter där borta! Om man nu vågar sig ut i offpisten utan lavinsändare och så vidare, men vi får se :yoparty. Jag åker skidor för tillfället, men jag hade en period med bräda i 5-6 år innan jag bytte tillbaka till skidor. Dock är det ju alltid kul och byta färdmedel med någon snowboardåkare :tummenupp

Jo en lavinsändare är nog smart... men man behöver ju inte ge sig iväg allt för långt heller. Jag åkte skidor förut, har provat skidor över nån dag sådär på senare tid men tycker att det är så knepigt att komma upp på kanterna :rolleyes:... tillsammans med resten av befolkningen som sladdar sönder backarna. Så jag bytte tillbaka till bräda igen :D. Annars är skidor skönt när det blir lite knixigare eller brantare. Jag föredrar egentligen röd/blå backar då kan man åka stora sköna svängar utan att få upp en sån fart att men behöver oroa sig för skicket på kallingarna efter en dag i backen. Svarta backar är ofta för isiga då fel personer får för sig att de ska åka i de "häftigaste" backarna :gnissla. Ska blir kul att se hur det är i åre, var som sagt länge sen jag var där :)

Vad kostar det om man inte är student?
När Campus anordnade sitt Skiweek i Åre behövde man ju inte ens va student, och det gick att bo prisvärt och bra.

..Jag åkte skidor förut, har provat skidor över nån dag sådär på senare tid men tycker att det är så knepigt att komma upp på kanterna :rolleyes:... tillsammans med resten av befolkningen som sladdar sönder backarna. Så jag bytte tillbaka till bräda igen :D. Annars är skidor skönt när det blir lite knixigare eller brantare. Jag föredrar egentligen röd/blå backar då kan man åka stora sköna svängar utan att få upp en sån fart att men behöver oroa sig för skicket på kallingarna efter en dag i backen. Svarta backar är ofta för isiga då fel personer får för sig att de ska åka i de "häftigaste" backarna :gnissla. Ska blir kul att se hur det är i åre, var som sagt länge sen jag var där :)

Haha, okej. det är ju carvingen som är så jävla kul när man kan ligga och trycka allt vad man har samtidigt som röven nästan är nere i backen och nuddar :D Och naturligtvis ska dom "modiga" åkarna vara i dom branta backarna och ploga :gnissla Det är därför man ser till och vara först i backen!:yoparty

Vad kostar det om man inte är student?
När Campus anordnade sitt Skiweek i Åre behövde man ju inte ens va student, och det gick att bo prisvärt och bra.

Behöver inte va student nu heller... tror jag iaf. Vi har iallafall inte behövt bevisa att vi är studenter så vitt jag vet. Så vill man åka ändå så är ju det fritt fram men det lär ju va proppfullt med studenter överallt, vilket kanske inte barnfamiljerna uppskattar så de väljer att åka andra veckor = det här blir studentveckor med skidåka på dan och partaj på kvällen/natten :fyllisar

Haha, okej. det är ju carvingen som är så jävla kul när man kan ligga och trycka allt vad man har samtidigt som röven nästan är nere i backen och nuddar :D Och naturligtvis ska dom "modiga" åkarna vara i dom branta backarna och ploga :gnissla Det är därför man ser till och vara först i backen!:yoparty

Jo det skulle vara kul att få kläm på det så att man kan variera lite.
Exakt, först upp i liften å leta puder :yoparty

Last edited:
Är inte åka till studentveckorna i Åre lite som att åka till Gotland under Stockholmsveckan?

Är inte åka till studentveckorna i Åre lite som att åka till Gotland under Stockholmsveckan?
Fast stockholmsveckan är väl mer för dem med pengar (och de som försöker se ut så/vill ragga upp nån med välfylld plånbok)... här är det några veckor för dem utan pengar :D

ps. har personligen aldrig varit på Gotland under stockholmsveckan, kommer knappt ihåg sist jag var där öht ds.

Mja, det vore kul. Men åre brukar vara så dyrt och snorfullt med folk :gnissla Fick psykiska men sist jag var där. Jag åker till skidbacken för att åka skidor, inte köa och dricka öl.

Hemavan är okej, men det kan vara groteska köer där också.

Tärna är fett najs. Visserligen inte världens största anläggning, men lite folk (eftersom alla turister åker till hemavan :hihi).
Personligen föredrar jag tärna.

Mja, det vore kul. Men åre brukar vara så dyrt och snorfullt med folk :gnissla Fick psykiska men sist jag var där. Jag åker till skidbacken för att åka skidor, inte köa och dricka öl.

Hemavan är okej, men det kan vara groteska köer där också.

Tärna är fett najs. Visserligen inte världens största anläggning, men lite folk (eftersom alla turister åker till hemavan :hihi).
Personligen föredrar jag tärna.

För oss kommer det bli ca 2300 totalt för boende, resa och liftkort.
Åker sön till tors, åker förmodligen upp lördag natt. Det tycker inte jag är dyrt. Lagar man middag hemma och tar med sig lunch till backen blir det riktigt billigt.
Annars har jag vart en del i vemdalen, där tycker iaf jag att de har många schyssta backar. Det tråkiga är att det är en så liten ort. Men då jag inte bara vill åka snowboard utan ser fram emot en helhetslösning med både snowboardåka och partaj så är Åre klart bättre :yoparty
Åker man inte på sport/höstlov så är det inte så farligt mycket folk heller ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT