Studentkorridor, lund.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Tjenare!

Är väl ingetligen lite fel forum, men OT delen finns ju till sånna här frågor. Dessutom har väl rätt många studerat i lund så här finns kanske nån som har svar på frågorna.

Det är så att jag planerar att läsa en utbildning (kvalificerad yrkesutbildning) och jag bor rätt långt från den, så tänkte hittar man ett billigt boende i närheten slipper man köra bil varje morgon/kväll.

Det jag tittat på är studentkorridorer pga deras extremt bra hyra, bidraget för studier är ju inte allt för mycket. Men vad jag förstått måste man läsa på universitet för att få bo i dom? Stämmer detta? Finns det inga privatägda korridorer/studentrum? Kan man hyra ett rum i en korridor i 2a hand utan att plugga på universitet?

Kanske nån som vatt i samma sitvation just i Lund? Hur löste ni det?

Finns kanske nått bra forum just för sånna här frågor nån kan tipsa om också?

tror studenterna vid unicersitet får förtur på korridorsrummen.
Men det är oftast billigare att hitta nån hyresrätt istället.
Studentlägenheterna är ju sjukt överprisade

Dumt att flytta till Lund om du bor i Kävlinge och ska läsa i Lund. Det tar 10 minuter med tåget och det kostar inte ens en tusing i månaden att resa om du ska ha hela Skåne på kortet, Kävlinge - Lund tror jag går på 495 kr.
Att bo i Lund är svindyrt + moms så du sparar fort ihop de pengarna även inklusive skånekortet. Bäst är ju givetvis att bo hemma hos mor och far... ;)

tror studenterna vid unicersitet får förtur på korridorsrummen.
Men det är oftast billigare att hitta nån hyresrätt istället.
Studentlägenheterna är ju sjukt överprisade

En 1a, minsta möjliga i lund går att finna för runt 3700;-. Studenkorridor för typ 2500;-. Blir rätt stor skillnad i längden om man vill försöka hålla nere lån mm.

Men ja så som du beskriver stämmer, att dom som studerar på universitetet får förtur. Undrar om det finns korridorsrum som är privatägda, så dom inte behöver antagningsbesked från just universitetet utan även från andra utbildningar.

Dumt att flytta till Lund om du bor i Kävlinge och ska läsa i Lund. Det tar 10 minuter med tåget och det kostar inte ens en tusing i månaden att resa om du ska ha hela Skåne på kortet, Kävlinge - Lund tror jag går på 495 kr.
Att bo i Lund är svindyrt + moms så du sparar fort ihop de pengarna även inklusive skånekortet. Bäst är ju givetvis att bo hemma hos mor och far... ;)

Jag bor inte i Kävlinge. Lite fel skrivigt av mig där. Bor ute på landet.

Edit: Den stora frågan är mest om nån vet om det finns privatägda studentkorridorer. Jag hittar inget på nätet men hört att det ska finnas.:va

Last edited:
Jag bor inte i Kävlinge. Bor ute på landet. Som det är just nu får jag först ta bil/mc till tåget, sen åka tåg till Lund. Vilket faktiskt blir rätt drygt, fick göra så större delen av hela gymnasietiden. Inte heller det mest ekonomiska. Flyttar man till Lund behöver man ju inte ens bil.

Edit: Den stora frågan är mest om nån vet om det finns privatägda studentkorridorer. Jag hittar inget på nätet men hört att det ska finnas.:va

Jaha, du bor på landet du. :tungan

Jag skulle fortfarande rekommendera att du inte flyttar in till Lund. När jag började plugga (en tur som höll i två veckor :hihi) så var det mer än hälften av alla som började som inte hade lägenhet nånstans. Många bodde i släktingars vardagsrum, andra hos totala främlingar för de fick inga lägenheter eller rum i Lund. Detta var på en hög universitetsutbildning och dessa hade då förtur till studentrummen. Hjälpte det? Inte direkt.

Jag skulle fortfarande råda dig att skaffa dig nåt utanför, Kävlinge, Sandby, Dalby, Hjärup, Åkarp, Staffanstorp, däromkring och sen åka tåg/buss till skolan. Du sparar snabbt in pengarna som bara boendet i Lund kostar. Bosätt dig längs stambanan! ;)

Jag har en bekant som bor norr om Helsingborg och pluggar på Tekniska Högskolan, hon pendlar varje dag och tycker inte att det är några problem. Visst, hon spenderar 1,5 timme om dagen i restid men då använder hon den tiden till att plugga istället och har mycket fritid när hon är hemma.

En 1a, minsta möjliga i lund går att finna för runt 3700;-. Studenkorridor för typ 2500;-. Blir rätt stor skillnad i längden om man vill försöka hålla nere lån mm.
Men i studentkorridor så får du även dela kök med ett dussin andra muppar som konstant knycker din mjölk och vägrar inse att köket kanske måste städas oftare än en gång per år.

Bor i korridor i Lund. Funkar klockrent. Inga problem med städning etc. Största bostadsägare är AFB, någon form av stiftelse eller ngt i den stilen. Du måste vara student vid LU.
Ang. privata alternativ har jag inte hört ngt om. Finns ett gäng "kollektiv" där du kan hyra rum. Ett annat alt. är att hyra ett rum av en lägenhet (kolla bopoolen.se eller blocket). Billigt som korridor.
Egentligen får man inte hyra ut korridorsrum i 2:a hand (AFB). Finns folk som gör det, blir man påkommen blir man utkastad ur deras kösystem och kan inte ställa sig i den på ett år). Är du berädd att flytta mycket kan du lätt hitta någon som hyr ut korridorsrum kortare tid. Hmm.. Var nog allt. Kom med mer frågor.

Jag bodde tidigare i en etta för 1600 per månad.
Förvisso bara 18 kvm och en liten kokvrå.
Men eget badrum med egen dusch.
Den låg mellan polhem och stadsparken så typ 3 min in till stan.

Finns ju ett hav av kollektivbostäder me för studenterna.
Överprisade

Bor i korridor i Lund. Funkar klockrent. Inga problem med städning etc. Största bostadsägare är AFB, någon form av stiftelse eller ngt i den stilen. Du måste vara student vid LU.
Ang. privata alternativ har jag inte hört ngt om. Finns ett gäng "kollektiv" där du kan hyra rum. Ett annat alt. är att hyra ett rum av en lägenhet (kolla bopoolen.se eller blocket). Billigt som korridor.
Egentligen får man inte hyra ut korridorsrum i 2:a hand (AFB). Finns folk som gör det, blir man påkommen blir man utkastad ur deras kösystem och kan inte ställa sig i den på ett år). Är du berädd att flytta mycket kan du lätt hitta någon som hyr ut korridorsrum kortare tid. Hmm.. Var nog allt. Kom med mer frågor.

Hur fungerar sånna kollektiv? Är det som en korridor fast privat? Så man får sitt rum sen delar man kök osv?

Jag bodde tidigare i en etta för 1600 per månad.
Förvisso bara 18 kvm och en liten kokvrå.
Men eget badrum med egen dusch.
Den låg mellan polhem och stadsparken så typ 3 min in till stan.

Finns ju ett hav av kollektivbostäder me för studenterna.
Överprisade

1600 i månaden för en etta så centralt? :va :va

Har aldrig ens sett en så låg månadshyra i lund.

Hur fungerar sånna kollektiv? Är det som en korridor fast privat? Så man får sitt rum sen delar man kök osv?

Finns nog lika många kollektiv som det finns versioner på hur det funkar... Vissa från att hyra ett rum och få tillgång till kök och andra som visserligen är typ samma men med mer "Tillsammans"-känsla över.

Haft fler kompisar som bodde första tiden hos folk som hade ett rum över och helt enkelt hyrde ut det. Allt från någon gammal tant till ett gäng studenter som gått tillsammans om en lägenhet. Leta runt på blocket och bopoolen.com och läs annonserna för rum uthyres och bilda dig en egenuppfattning och förhoppningsvis hitta något som verkar funka för dig.

Ett till tips är Akelius (www.akelius.se), en privat hyresvärd som inte tillämpar kösystem för sina lägenheter. Man får göra en intresseanmälan för den lägenhet man är intresserad av på deras hemsida och med lite tur får man sticka och kolla. För det mesta finns inget ledigt på deras hemsida men om man kollar regelbundet och är snabb så går det. Bor själv i en av deras ettor och betalar 2400 kr/månad för 26kvm, kokvrå och nyrenoverat badrum.

Billiga alternativ finns även i Lund, gäller bara att hitta dem;)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph