Student+Hoj=?

Aldrig funderat på att försäkra hojen på en förälder? Är mycket billigare har jag hört...

Sånt gör man INTE för då är man en skenförsäkrare och får brinna i helvetet samt får inte ut något vid eventuell skada.

chrilla skrev:
Aldrig funderat på att försäkra hojen på en förälder? Är mycket billigare har jag hört...

Nicke skrev:
Sånt gör man INTE för då är man en skenförsäkrare och får brinna i helvetet samt får inte ut något vid eventuell skada.

Ja just det, det var så det var... Glömde kanske :rolleyes:

Nej men allvarligt: extraknäck är nödvändigt, finansierar både en hoj ställd på mig själv och ett intensivt cykelintresse. Funkar bra...

KarlJohan skrev:
Öhh... Rika föräldrar. :tummenupp

:gnissla
he he det är väl så egentligen... vi försöker bara alla mörka och verka duktiga själva...
hade inte fixat det utan lite "buffert" från föräldrarna ibland :)

Jag pluggar och;

* Bor mitt i stan i en 2a med en polare, hyra + el/hyresgästföringen/hemförsäkring = 3000 kr
* Betalar försäkring på bilen = 500 kr
* Betalar försäkring på hojen = 500 kr
* Övriga räkningar (telefon, mobil, bredband...) = 1000 - 1300 kr
* Mat = 2000 kr

Pluggar heltid och jobbar 8-10 timmar i veckan extra, fullt CSNlån. Mycket av mina pengar går till soppa till bilen och hojen. Man har ju inte mycket pengar över, men leva såhär går ju.

Pluggar heltid på distans.
Försöker låta bli att låna,men blev så illa tvungen nu när jag kvaddade foten(¤/¤%/(%/ f-kassan!)
Annars jobbar jag som tidningsbud 7nätter/vecka+bidragsdelen från CSN.
Blir väl strax över 7000kr/mån.
Sen har jag en gammal hink till hoj som kostar ngr tior/mån.i försäkring + en gammal Toyota som kostar mer än hojen!Men den åker iväg till våren tror jag.
Är ju knapert till och från men har man inga hemska krav så går det utmärkt att åka hoj och ha lite över för annat kul om man inte måste ha det senaste!

RacerX skrev:
he he det är väl så egentligen... vi försöker bara alla mörka och verka duktiga själva...
hade inte fixat det utan lite "buffert" från föräldrarna ibland :)

Jobba som en liten iller under vintern!!! sen löser resten sig... ang. försäkring? Så länge man bara har Halv alt. trafik försäkring så drabbar det ingen än, än själv om man klotar får inte ut ngt iaf? Om man nu funderar på att låta en förälder äga den? right! mm :tummenupp Då är det okej.. det har jag läst. :banana

Gott att se att det finns folk som kan leva på kombinationen av hoj och vara student. :tummenupp

Trodde att jag skulle få ge upp hoppet :gnissla att kunna uppleva denna euroforiska känsla :banana av att köra hon under de 4 år som jag kommer att studera... :7peta

Dweezil skrev:
Gott att se att det finns folk som kan leva på kombinationen av hoj och vara student. :tummenupp

Trodde att jag skulle få ge upp hoppet :gnissla att kunna uppleva denna euroforiska känsla :banana av att köra hon under de 4 år som jag kommer att studera... :7peta

Det går, det gäller bara att prioritera!

Jag körde sporthoj när jag gick på gymnasiet, gick alldeles utmärkt.

Studerar heltid.
Har bil, mc och snöskoter. I höst kommer jag vara ägare till ytterligare 2 hojar som givetvis betalas fullt ut av mej själv. Jobbar när jag känner för det men mestadels lever jag på CSN och det funkar fint, har nästan alltid pengar över.

Man väljer helt enkelt sina utgifter.
Mina studentkamrater som klagar över det "låga" studiemedlet är samma personer som aldrig kollar jämförpris när de handlar mat eller kläder...

Har 6900:- i månaden och då har man ingen hoj. Så ÄR det.

1500:- mat
3000:- hyra
1000:- böcker
1000:- bredband, mobil, fast telefon, el, hemförs.
500:- månadskort

Då har du 600:- över till att bli sjuk, bärs, kläder, träna, osv.osv.

Om man däremot jobbar på sidan av så är det ju en annan sak. Då kan man ju ha säkert 40 olika hojar bara man tjänar tillräckligt bra...

Edit: Sen har ju vissa mammor som pröjsar lite då och då + att dom springer med mat till ungarna titt som tätt, eller att dom åker till morsan och käkar, men dit är det 40mil så ingen gratismat här inte.. :(

Last edited:
Jösses, det är många som prioriterar bort resor, sprit och annat. Vaffan, det är inte så jävla knapert om man har en billig hoj och lagar fult...

Jag har vart på två skidresor iår, försäkrar hojen på mig själv, betalar allt själv, dricker alldeles för mycket... Visserligen köper jag inte kläder allt för ofta, men det går ju inte direkt någon jättenöd på mig..

Det är som sagt väldigt beroende på vad för typ av hoj man köper. Nöjer man sig inte med lite äldre junk (som f.ö fungerar och är riktigt billigt, kul och ballt) så medför ju det en hel del kostnader, men då ska man inte gnälla enl. mig. Man MÅSTE ju inte ha det nyaste, fetaste och ballaste...

För övrigt så är havregrynsgröt sjukt gott och ofantligt billigt...

:banana

juha01 skrev:
Har 6900:- i månaden och då har man ingen hoj. Så ÄR det.
Skämtar du? Det är bara att prioritera ifall man nu verkligen har intresset.

hållundan skrev:
Inga problem alls... Har en stabil CSNinkomst på ca 6900, äger en Kawa ZX-6r från 1995 som kostar 5100 halv/helår. Det som är lite kärvt nu är att få pengar till de delar som krävs, men det går allt om man vill...
OT: Schyst att du fick en så pass billig försäkring på Kawan! Inte många som har den turen, vad jag har förstått.

trafikzon 3-7.

Trafikförsäkring kostar 4500kr/år
Halvförsäkring kostar 5500kr/år
Helförsäkring kostar 10000kr/år

för en CBR929RR -00 i umeå

priserna jag skrev var om man väljer att köra honda med hondaförsäkring hos if.se

Jag är själv student och det går jättebra eftersom man jobbar på sommaren och betalar då försäkringen på sommaren, så då behöver man inte bry sig om försäkringen resten av året.

Och tid att köra har man ju verkligen när man är student! Jag kör varje dag. :)

everwinter skrev:
trafikzon 3-7.

Trafikförsäkring kostar 4500kr/år
Halvförsäkring kostar 5500kr/år
Helförsäkring kostar 10000kr/år

för en CBR929RR -00 i umeå
Jag har uppenbarligen bosatt mig i fel zon (Kista, Sthlm) :tungan
Halv/helår kostar ca 9500:- för en SV650S -99.

Well om jag kommer in (vilket jag hoppas) och får den lgh som jag sökt

Så ligger vi på:

2493 Hyra
176 Försäkring hoj
159 Bredband

Okänt (50) hemförsäk.
Okänt (1000-1500?) mat
Okänt kläder.....ähh skiter i vi :tummenupp
Okänt böcker

något som jag har glömt?

Edit: hemförsäk. 50 Thk mb

Last edited: