strypte min yamaha rd350 idag!

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
undrar en sak om strypning eftersom jag strypte min rd idag!
stämmer det att 2 takt motorer rasar pga att det blir för varmt om dem är strypta?
inte för att jag ska ha kvar den speciellt länge men har en bror som har 125cc och då kanske man ska ta bort hans strypning också om det rasar tillslut!

/KESO

Ehh...nä, det är nog andra orsaker till att en tvåtakt rasar...varför skulle den gå varmare för att den är strypt? Generellt är det lite mer pyssel med en tvåtakt...kolvar, kolvringar är lika mkt normala slitdelar som däck och drivpkt. Olje/bränslemixen är också en faktor....dåligt inställda fuggar får inte bara hojen att gå som skit, den sotar igen något så grymt vilket kan resultera i havererad YPVS, glödtändning etc. Men allt det där vet du säkert redan, annars hade du väl inte köpt en RD.....

fazerfun skrev:
Ehh...nä, det är nog andra orsaker till att en tvåtakt rasar...varför skulle den gå varmare för att den är strypt? Generellt är det lite mer pyssel med en tvåtakt...kolvar, kolvringar är lika mkt normala slitdelar som däck och drivpkt. Olje/bränslemixen är också en faktor....dåligt inställda fuggar får inte bara hojen att gå som skit, den sotar igen något så grymt vilket kan resultera i havererad YPVS, glödtändning etc. Men allt det där vet du säkert redan, annars hade du väl inte köpt en RD.....

ajajajaj....
det sista har jag inte tänkt på. men du menar att det inte stämmer det jag hört? aja. ska ta bort strypningen ändå. varför ha YPVS om den inte kan nyttjas till 100%!? men men. om den börjar jäklas så ska det nog lösa sig med lite tålamod och tid. finns ju folk som kan rd bättre än alfabetet!:D

¨/KESO

Strypningar i insuget eller trottelstopp är väl inga problem, men det finns ju vissa som stryper på avgassidan, mha isvetsade brickor, och då kan det ju gå varmt.

kolla bestyckningen. Ofta får man gå ner i huvudmunstycke när man stryper på avgassidan men inte alltid dock. Olika från fall till fall. Kolla bestyckningen som sagt.

Det har hänt att RD 350-motorer har havererat pga. att YPVS-kopplingen mellan brukarna glappar upp sig så att den högra inte funkar. Då har man plötsligt en cylinder som går bra på höga varv och en som tvingas pressa ut avgaser genom ett för litet hål, och då kan det tydligen bli så varmt att nåt dyrt pajar. Jag strypte min RD med brickor i insuget utan andra modifikationer och det funkade hyfsat i alla fall.

roban_2002 skrev:
ajajajaj....
det sista har jag inte tänkt på. men du menar att det inte stämmer det jag hört? aja. ska ta bort strypningen ändå. varför ha YPVS om den inte kan nyttjas till 100%!? men men. om den börjar jäklas så ska det nog lösa sig med lite tålamod och tid. finns ju folk som kan rd bättre än alfabetet!:D

¨/KESO

Kolla RD-klubbens hemsida: www.rd.just.nu
där har du massor av tips

Strypte min Rd med brickor både i insug och utblås. Detta är mina funderingar, men detta kan aldrig vara bra. Normalt så får den en stor "portion" av bränsleblandning men efter man har strypt så blir den portionen mindre och eftersom det även smörjer och kyler (?) cylindern så blir det knepigt. På min så upptäckte jag att det blivit repor i cylindern troligtvis efter strypningen. Sen så var tändstiften bruna på ena halvan och annan färg på andra så förbränningen måste ha blivit oljämn på någe vis. Tror att trottelstopp är 100ggr smidigare.

trottelstopp.

ok! tack för alla råd och tips!
har strypning i trottel båda jag och bror.
med andra ord bör jag vara på den säkra sidan.?
hur som så sitter det bara tills kortet finns i handen:)
undrar en till sak! om man ska göra nya fästen i ramen för
hel kåpa(har helt utan nu) hur bör jag göra för att ramen skall vara lika stabil
efter som före ingreppet?

/KESO

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!