Strypt processor.

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Jag har Windows Vista på en ca 2 år gammal laptop, prestandan har blivit helt kass nu.

I Resursövervakaren kan jag i processorns resursöversikt se på den blåa linjen att processorn stryps till 25% maximal frekvens i ca 45 sek och sedan 100% i ca 15 s. Varför och hur blir jag av med det?

I dem avancerade energiinställningarna ser jag att man kan strypa i procent hur hårt processorn ska få jobba men där är jag inte i närheten av några 25% utan har satt att den ska få jobba till 100% jämt....

En polare trodde att det kunde ha dragits in för mycket damm så att processorn blir varm o därför stryps.

Tips o idéer??

Damm är ju inte helt omöjligt, hur ser det ut i bios med säkerhets/prestandainställningar? Är det alltid såhär, oavsett vad du gör, eller kan det vara något annat som begränsar också, tex disk eller minne?

Damm är ju inte helt omöjligt, hur ser det ut i bios med säkerhets/prestandainställningar? Är det alltid såhär, oavsett vad du gör, eller kan det vara något annat som begränsar också, tex disk eller minne?

Det var länge sen jag var nån haj på datorer, hur man kollar prestanda- och säkerhetsgrejer i BIOS har jag ingen aning om. I´m a point and click-kinda guy!

Men jag satte damsugaren mot gallren och försökte få ut nått damm o det verkade funka, nu stryps den inte till 25% längre (ok, bara en liten stund när jag satt o spela men inte mer)!

Annars har det varit 45 s på 25% och 15 s på 100% över tiden.

Ska köpa en sådan tryckluft på burk o se om det går att få rent ännu mer!

Det var länge sen jag var nån haj på datorer, hur man kollar prestanda- och säkerhetsgrejer i BIOS har jag ingen aning om. I´m a point and click-kinda guy!

Men jag satte damsugaren mot gallren och försökte få ut nått damm o det verkade funka, nu stryps den inte till 25% längre (ok, bara en liten stund när jag satt o spela men inte mer)!

Annars har det varit 45 s på 25% och 15 s på 100% över tiden.

Ska köpa en sådan tryckluft på burk o se om det går att få rent ännu mer!
Ajaj, farligt med dammsugare i datorer, det kan bli vansinnigt statiskt, och då är den ganska död, datorn :( Då är tryckluft mycket bättre :tummenupp

Har du haft datakörkort i mer än 2 år? Eller var du 21 fyllda när du tog ditt datakörkort? Man får inte köra ostrypt annars :mattias

Ja, damm kan ställa till det. Har du nån tempmätare så att du kan se processortempen om den blir för varm?

Ajaj, farligt med dammsugare i datorer, det kan bli vansinnigt statiskt, och då är den ganska död, datorn :( Då är tryckluft mycket bättre :tummenupp

Visste jag inte tack för tipset!!
Ska köpa sådan tryckluft på burk så fort som möjligt!

Har du haft datakörkort i mer än 2 år? Eller var du 21 fyllda när du tog ditt datakörkort? Man får inte köra ostrypt annars :mattias

Ja, damm kan ställa till det. Har du nån tempmätare så att du kan se processortempen om den blir för varm?

jag vet inte vad som räknas till för varm men Fanspeed säger att jag ligger på 85 grader C såhär när jag bara surfar o skriver lite arbete.
Högt eller inte, you tell me :)

Last edited:
Kanske en dummies-fråga, men jag vet ju inte...

Hur kan det spela nån roll åt vilket håll luften strömmar?

(Också problem med seg laptop som rusar fläkten ofta och hårt.)

Last edited:

Borde väl vara bättre att suga ut dammet än att trycka in det, men som Hoztic skrev så är det lite risky att sätta dammsugarmunstycket mot laptopen för en damsugare blir lätt "laddad" så det kan blixtra till.

Visste jag inte tack för tipset!!
Ska köpa sådan tryckluft på burk så fort som möjligt!

jag vet inte vad som räknas till för varm men Fanspeed säger att jag ligger på 85 grader C såhär när jag bara surfar o skriver lite arbete.
Högt eller inte, you tell me :)

85 grader?!?!

Plocka sönder datorn och blås rent ordentligt.

Är inte hållet utan dammsugaren i sig som är det farliga. Datorernas inre gillar inte statisk elektricitet :)

Borde väl vara bättre att suga ut dammet än att trycka in det, men som Hoztic skrev så är det lite risky att sätta dammsugarmunstycket mot laptopen för en damsugare blir lätt "laddad" så det kan blixtra till.

Är inte hållet utan dammsugaren i sig som är det farliga. Datorernas inre gillar inte statisk elektricitet :)

Oki, då har jag lärt mig nåt nytt idag.
Tackar grabbs! :tummenupp

Är inte damsugaren i sig som är potentiellt farlig, utan det faktum att du suger upp partiklar, som, när dom gnids mot röret/slangen kan generera en statisk laddning, pyttekrätserna i en dator gillar inte mycket spänning förrän dom bränner av, kan röra sig om så lite som 50V eller lägre.
En synlig ljusbåge ligger väl runt 10000V eller där i kring.

85 grader är ruggigt mycket, speciellt för att vara obelastad, som sagt tidigare, nog läge att plcoka isär skiten och göra rent ordentligt, och se till att alla kylfläktar snurrar som de ska

85 grader?!?!

Plocka sönder datorn och blås rent ordentligt.

85 grader är ruggigt mycket, speciellt för att vara obelastad, som sagt tidigare, nog läge att plcoka isär skiten och göra rent ordentligt, och se till att alla kylfläktar snurrar som de ska

Nu står den på 79 grader, trycker jag in min flashiga "Silent mode"-knapp som stryper fläkthastighet och max processorbelastning till 25% droppar temperaturen ögonblickligen 10 grader och trycker jag igen för normal mode hoppar den upp 10 grader ögonblickligen. Så jag vet inte om Fanspeed är det bästa programmet för att kolla min processortemperatur direkt...

Jag har bara en kylfläkt, över (vad jag tror är) grafikprocessorn och vanliga processorn ligger som en utplattad mässingsstav som är dragen in till där fläkten är. Värmen transporteras alltså via dessa 2 mässingstavar och kyls sen av luften som fläkten suger in.

Får helt enkelt blåsa bort lite mer damm imorgon med kompressor!

gör du det, damm är en dators största fiende. men 80 grader låter ju lite fel, vid 50 går ju gränsen för vad man kan ta på/hålla handen emot utan att bränna sig, dvs. att din dator ska va en bra bit över dit känns svårt, dock inte omöjligt. lyckade själv få upp mitt grafikkort i härliga 93 grader efter fläktpajj, och det grafikkortet var ju ganska rökt efter det.

gör du det, damm är en dators största fiende. men 80 grader låter ju lite fel, vid 50 går ju gränsen för vad man kan ta på/hålla handen emot utan att bränna sig, dvs. att din dator ska va en bra bit över dit känns svårt, dock inte omöjligt. lyckade själv få upp mitt grafikkort i härliga 93 grader efter fläktpajj, och det grafikkortet var ju ganska rökt efter det.

Har du nått tips hur man kan kolla processortemp på annat sätt än via Fanspeed?

När jag plockade bort skyddet under idag pillade jag lite på dem mässingsbitarna och dem la man inte fingret på i många sekunder innan man brände sig! Inte så att man kan tända en cigg på dem men definitivt varmare än fisljummen! Om nått hamnar i vägen för utblåset blir det för varmt för att ta i, ingen risk att itt kaffe kallnar helt enkelt :)

Temperaturer har jag alltid tyckt varit bäst att kontrollera i bios eftersom då behandlar inget program i operativsystemet de värde som anges från sensorerna. Självklart kan bios även ge fel uppgifter då sensorer kan vara sönder/dåliga men man slipper iaf den risken att ett installerat program (speedfan, everest etc) synkar uppgifterna fel från bios.

Bränner du dig på komponenter lär datorn gå helt för varmt.

För att nå bios följ anvisningarna vid uppstart av datorn, väl i bios ser du menyer där det ganska logiskt brukar gå att klicka sig fram till temperaturerna. Ändra inget i bios utan du vet vad du gör.

Borde väl vara bättre att suga ut dammet än att trycka in det,

Brukar sitta ett metallgaller vid utsuget, innanför det sätter det sig ett täcke med damm, du kan damsuga i veckor utan att få ut det täcket.

Öppna och gör rent innifrån alternativt tryckluft! :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...