Strypt på pappret, betalar för ostrypt.

Ikonik

Trafiklärarkandidat
Gick med
15 Jul 2005
Hoj
...ingen än.
Sitter och kikar runt på försäkring till en ev. första hoj som verkar bli
en Yamaha FZR 600. Pratade nyss med Folksam om pris och fick reda på
att dom räknar ut det på ostrypt effekt. Inte helt otippat men inga bekymmer.

Men nu till frågan, hojen är ostrypt i motor men strypt på pappret men jag
kommer betala försäkring för en ostrypt cykel. Håller på att ta kort för tung
så jag får köra hojen. Men kan Harry H & FB bli skogstokiga på mig om effekten
inte stämmer på regbeviset om jag välter ( :tomten ) och ändå betalar för ostrypt hoj. Tösen på Folksam visste inte utan tyckte att jag skulle ringa VV.

Hänger ni med? :tummenupp

Bör jag då reg.besiktiga den för att få full effekt på pappret eller är detta onödigt? Och vad kostar det isåfall.

Kumho skrev:
2199116 Sitter och kikar runt på försäkring till en ev. första hoj som verkar bli

inte stämmer på regbeviset om jag välter ( :tomten ) och ändå betalar för ostrypt hoj. Tösen på Folksam visste inte utan tyckte att jag skulle ringa VV.

Bör jag då reg.besiktiga den för att få full effekt på pappret eller är detta onödigt? Och vad kostar det isåfall.
rätt så viktigt o reg bes. det är väl runt en tusing har jag för mig

Har du obegränsat kort och får betala ostrypt försäkring så är det väl inte så mycket att fundera på? ;)

Eftersom FB alltid har som vana att gå på ursprungseffekten så vad är ditt problem? Du betalar för ostrypt hoj och vad skulle harry haffa säga om det?

Ricken skrev:
2199123 rätt så viktigt o reg bes. det är väl runt en tusing har jag för mig

Från www.bilprovningen.se

Registreringsbesiktning, tidigare registrerat fordon – mindre enstaka ändring.
Motorcykel ---- 380

Registreringsbesiktning, tidigare registrerat fordon övriga ändringar, inkl vägning.
Motorcykel ---- 850

Vad dom sen räknar strypt-ostrypt som vet jag icke.

Det kan bli en del problem.

Ursprungsreglerna säger att om man klotar en hoj och hittas i ett dike någonstans, och det sedan kommer fram att hojen var en mellanklassare men gick som tung, och föraren bara har mellankort, blir sheriffen ledsen i ögat och man får med stor sannolikhet en olovlig körning på sitt samvete. Kommer detta även till FB´s vetskap så kan de vägra betalning.

Tror det är därför de numera försäkrar på fulleffekt, dels för att det är så ruskigt vanligt att folk åker runt med bortplockade strypningar, eller så är det för att de förenklar för FB när de kollar försäkringsklasser på sina listor. Tror inte listorna är så djupgående att de visar offertförslag för strypt resp. ostrypt variant av samma hojmodell.

Men har du tungt kort ser jag inget problem, men för att helt ha ditt på det torra så tycker jag du ska fulleffektsregistrera den så snart du kan...

Har hört historier där strypta hojar som betalat för fulleffekt ÄNDÅ blivit vägrade ersättning när strypningarna inte satt där.

Mr Edholm skrev:
2199197 Det kan bli en del problem.

Ursprungsreglerna säger att om man klotar en hoj och hittas i ett dike någonstans, och det sedan kommer fram att hojen var en mellanklassare men gick som tung, och föraren bara har mellankort, blir sheriffen ledsen i ögat och man får med stor sannolikhet en olovlig körning på sitt samvete. Kommer detta även till FB´s vetskap så kan de vägra betalning.

Tror det är därför de numera försäkrar på fulleffekt, dels för att det är så ruskigt vanligt att folk åker runt med bortplockade strypningar, eller så är det för att de förenklar för FB när de kollar försäkringsklasser på sina listor. Tror inte listorna är så djupgående att de visar offertförslag för strypt resp. ostrypt variant av samma hojmodell.

Men har du tungt kort ser jag inget problem, men för att helt ha ditt på det torra så tycker jag du ska fulleffektsregistrera den så snart du kan...

Har hört historier där strypta hojar som betalat för fulleffekt ÄNDÅ blivit vägrade ersättning när strypningarna inte satt där.

När ni pratar om ersättning, menar ni att FB inte vill betala typ helförsäkring, eller vill dom inte ens betala skador på andras fordom eller personskador??

Nästan alla kör ju med "strypta" hojar som bara är strypta på pappret, för att dom inte har blivit 21 än osv.. det är verkligen lurigt isf! tycker att om man betalar för full effekt borde iaf trafikförsäkringen gälla!

Kumho skrev:
2199116 Sitter och kikar runt på försäkring till en ev. första hoj som verkar bli

Jag är inte helt säker, men jag har hört nåt om att om du kör med hojen som är nedstrypt i pappren men inte i verkligheten, så framför du ett felregistrerat fordon. Det var så iaf när jag bara hade mellanklass kort och hade en nedstrypt hoj. Då var det som så att om jag blev tagen av polisen med ostrypt hoj, så körde jag ett felreggat fordon, som jag dessutom inte hade körkort för, och då blev det grov olovlig körning. Jag kan tänka mig att även i ditt fall framför du ett felregistrerat fordon. Jag hade nog kollat upp det lite mer nogrannare. Alltid surt om det blir böter.

jag har klotat en nerreggad hoj och det va inga problem alls FB ifrågasatte aldrig effekten och folksam kan gå efter mellan effekt tills man har kk för tung.. då åker du upp i ursprungs effekten igen.. sa iaf tjejen på folksam till mig.. min första hoj va importerad och strypt i samband med det och då existerade inte ngn ursprungs effekt=billig

Last edited:
fredde__79 skrev:
2199255 Jag är inte helt säker, men jag har hört nåt om att om du kör med hojen som är nedstrypt i pappren men inte i verkligheten, så framför du ett felregistrerat fordon. Det var så iaf när jag bara hade mellanklass kort och hade en nedstrypt hoj. Då var det som så att om jag blev tagen av polisen med ostrypt hoj, så körde jag ett felreggat fordon, som jag dessutom inte hade körkort för, och då blev det grov olovlig körning. Jag kan tänka mig att även i ditt fall framför du ett felregistrerat fordon. Jag hade nog kollat upp det lite mer nogrannare. Alltid surt om det blir böter.
Det var just detta jag var fundersam på. Men jag ska höra mig runt lite.
Inget skoj med böter om jag kan undvika det.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park