Strypt - Ostrypt

Mv Agusta

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Motala
Hoj
Triumph - 69
Hur mycket oftare behöver man byta kolv på en ostrypt tvåtaktare mot en strypt dito? Har hört allt ifrån att man inte behöver byta oftare alls till att man måste byta var 200:e mil. Någon som har erfarenhet av detta?
 
Mv Agusta skrev:
Hur mycket oftare behöver man byta kolv på en ostrypt tvåtaktare mot en strypt dito? Har hört allt ifrån att man inte behöver byta oftare alls till att man måste byta var 200:e mil. Någon som har erfarenhet av detta?

Att hojen är ostrypt lär väl resultera till att den belastas tyngre och grejorna slits fortare.

Byt kolv vid ca 1000 mil om allt går som det ska, så har det väl alltid vatt.
 
Javisst får du byta oftare! Men det har ju att göra med hur du kör också

Se på racingsnubbarna bara.. dom har rejält med pulver i sina hojar, och trotteln i topp mestadels.. dom byter innan 100mil
 
Padde skrev:
Att hojen är ostrypt lär väl resultera till att den belastas tyngre och grejorna slits fortare.

Byt kolv vid ca 1000 mil om allt går som det ska, så har det väl alltid vatt.


Så du menar att man inte behöver byta kolv oftare om man kör ostrypt? Ungefär hur ofta? Vid "normal" gasning då... (om det nu finns nåt som heter så här) :hihi
 
Last edited:
Om vi säger såhär: Ständig fullgas med strypt resp. ostrypt hoj så får du byta oftare på en ostrypt
 
Öhh alså nu när jag läser frågan igen.

"Hur mycket oftare behöver man byta kolv på en ostrypt tvåtaktare mot en strypt mito?"

Alså du snackar väl fortfarande om Miton? Eller varför jämnför du med Miton annars?

Är det är vanlig 2-takt´s 125cc gathoj du snackar om iaf som NSR, TZR och Mito byt vid 900-1000 mil om allt går bra.
 
Mv Agusta skrev:
Så du menar att man inte behöver byta kolv oftare om man kör ostrypt? (ursäkta att jag är lite trög ikväll. Är trött och bakis) :död

Jo det kommer du behöva. Helt klart!

Men majoriteten här på forumet byter väl vid ca 1000 mil varav alla trådar jag läst om detta och 90% här kör nog ostrypt.
 
Mv Agusta skrev:
Hur mycket oftare behöver man byta kolv på en ostrypt tvåtaktare mot en strypt dito?QUOTE]

Um, vad fick du mito ifrån? dito=något som är samma eller likadant som det nyss nämnda.

Förenklat:

Hur mycket oftare behöver man byta kolv på en ostrypt tvåtaktare mot en strypt tvåtaktare?
 
Mv Agusta skrev:
Mv Agusta skrev:
Hur mycket oftare behöver man byta kolv på en ostrypt tvåtaktare mot en strypt dito?QUOTE]

Um, vad fick du mito ifrån? dito=något som är samma eller likadant som det nyss nämnda.

Förenklat:

Hur mycket oftare behöver man byta kolv på en ostrypt tvåtaktare mot en strypt tvåtaktare?

Hahaha! Läste fel och uppfattade inlägget fel men men.

Hur mycket oftare är ju ganska omöjligt att säga.

Varför inte bara gå efter "byta kolv efter ca 1000 mil på 125cc gathojar" som alltid?
 
Padde skrev:
Hahaha! Läste fel och uppfattade inlägget fel men men.

Hur mycket oftare är ju ganska omöjligt att säga.

Varför inte bara gå efter "byta kolv efter ca 1000 mil på 125cc gathojar" som alltid?


Tack för svaren!
 
om du ligger på samma hastighet med en ostrypt som en strypt så ska du byta kolven tidigare på den strypte.. enda undantaget.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top