Strypt men inte?

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Jag var inne på en MC-firma idag och lät mek-killarna kolla lite på bajken och de sa att den var slö som fan och verkade strypt, men det är den inte enligt förra ägaren och har aldrig varit det på pappret. Då det är min första hoj har jag inget att jämföra med så jag blev lite paff.

Är det nån mekarguru som har nån idé vad det kan röra sig om?

MVH

Linusp3 skrev:
2443108 Jag var inne på en MC-firma idag och lät mek-killarna kolla lite på bajken och de sa att den var slö som fan och verkade strypt, men det är den inte enligt förra ägaren och har aldrig varit det på pappret. Då det är min första hoj har jag inget att jämföra med så jag blev lite paff.

Är det nån mekarguru som har nån idé vad det kan röra sig om?

MVH

Aj då.

Känner du inte någon som kan provköra som har någon liknande hoj
Eller gå in å provkör på mc affär. De som sa det kanske ville att du skulle göra en bänkning :)

SilentPlanet skrev:
2443131 De som sa det kanske ville att du skulle göra en bänkning :)

Haha, ja kanske. Det vet man ju inte men det är ju inte så troligt.

Det är en Kawasaki GPZ1000RX från 1986. Det dräller ju inte av dem på gatorna direkt så att hitta nån annan med samma är kanske inte så lätt.

Sitter du rakt upp och kör på 3000 varv på ettans växel ska den börja hjula vid 6000 varv. Hjular den inte på ettan med bara gaspådrag lär du göra något åt den, dvs den har mindre än ca 75 hästar.

andersbrink skrev:
2443392 Sitter du rakt upp och kör på 3000 varv på ettans växel ska den börja hjula vid 6000 varv. Hjular den inte på ettan med bara gaspådrag lär du göra något åt den, dvs den har mindre än ca 75 hästar.

Är hjula samma som att slanga? Hjälp mig med uttrycken lite, är detta "hjula" något som jag inte kommit i kontakt med tidigare?

Linusp3 skrev:
2444426 Är hjula samma som att slanga? Hjälp mig med uttrycken lite, är detta "hjula" något som jag inte kommit i kontakt med tidigare?

tror han menar att slanga

ähh de behöver inte stämma eller!
beror ju på förare vikt o vart på hojen man sitter.

ozeo skrev:
2444476 ähh de behöver inte stämma eller!
beror ju på förare vikt o vart på hojen man sitter.

Men det kanske stämmer. Hojjen har aldrig ens närmat sig att lätta på framhjulet hur mycket jag än tryckt i på ettan eller tvåan.

Vaffödedå? Vad ska jag kolla efter och hur ska jag göra det :confused:

hur mycket är den på orginal?
toppfart testat?
de är enklast..
100 + hk så enligt mätarn från 250 o uppåt.
gör den max starx över 200 så kanske en sådan där tyskstrypn o långsammare så är den 25 kw reggad..

på en höft alltså :rolleyes:

Linusp3 skrev:
2444426 Är hjula samma som att slanga? Hjälp mig med uttrycken lite, är detta "hjula" något som jag inte kommit i kontakt med tidigare?
'
Glömt bort hur många hk en strypt hoj har men man måste ju känna en viss skilnad mellan 40hk och 100hk.

Annas får du sticka ut oc leta upp en supermotard eller någon 500cc å gasa, förlorar du så borde den vara strypt. lycka till:tummenupp

ozeo skrev:
2444597 hur mycket är den på orginal?
toppfart testat?
de är enklast..
100 + hk så enligt mätarn från 250 o uppåt.
gör den max starx över 200 så kanske en sådan där tyskstrypn o långsammare så är den 25 kw reggad..

på en höft alltså :rolleyes:

:) Jag får väl ut å maxxa den då... Orginal ska den göra 260 km/h och jag har kört den i 180 och då var det kvar att ge iallafall.

Vad är en tyskstrypning? Är de något de sysslar med där nere? Den är faktiskt importerad därifrån... hmmm....

Den är inte reggad som mindre än den "ska" vara och har aldrig varit det.

Last edited:
Mitt tips är att du helt sonika kör den i bänk och låter nån duktig person ställa in förgasarna på den.

Jag hade en gsx-r 750 -88 för en massa år sedan (dvs -98) och lät killarna på Zäta-motor (det som är Yamaha-center idag) justera in den. Från början var det 78 hk och när dom var klara så var det 112 hk, allting på bakhjulet förstås, och detta med orginal-förgasarna och ett v&h-helsystem.

En sån effektökning för 2000 kr (som jag betalade för injusteringen) tycker jag är billigt.

Lycka till!!!

ozeo skrev:
2444597 100 + hk så enligt mätarn från 250 o uppåt.

Någon som kan förklara vad en "tyskstrypning" är för något? :confused:

Det känns lite onödigt att bänka den och betala 2000 pix som ec2bme föreslår, när man kanske kan plocka bort några rester själv...

Linusp3 skrev:
2450661 Någon som kan förklara vad en "tyskstrypning" är för något? :confused:

Det känns lite onödigt att bänka den och betala 2000 pix som ec2bme föreslår, när man kanske kan plocka bort några rester själv...

ne men de var väl en lite begränsning i effekt bara..
så att den skulle ha typ 100 hk "bara".
vart o hur en sån sitter e olika.

Hej! Jag har en GPZ 1000 RX

:) Jag får väl ut å maxxa den då... Orginal ska den göra 260 km/h och jag har kört den i 180 och då var det kvar att ge iallafall.

Vad är en tyskstrypning? Är de något de sysslar med där nere? Den är faktiskt importerad därifrån... hmmm....

Den är inte reggad som mindre än den "ska" vara och har aldrig varit det.

Hej! Jag har en GPZ 1000 RX-87 och jag tror inte din RX är strypt. Om den nu skulle vara strypt så sitter strypningen i förgasar locken.
Orginal skall den ha 125 HK.
Den gör 265 km/h orginal.

Hade så gött och kör försiktigt.min MC.jpg

haha kanske är hans gamla hoj du har ;D hursomhelst lär det ha löst sig för TS på de 6 år sen han frågade

Trådlyft DeLux med extra allt, tack!
Det är bara att ösa på med vitlöksmajjon.
Både rostad och rå lök - såklart...
Å snåla för faan inte på räksalladen.:3freak

Inte hans gamla hoj!

haha kanske är hans gamla hoj du har ;D hursomhelst lär det ha löst sig för TS på de 6 år sen han frågade

Nej! det är inte hans gamla Hoj jag har . Han hade en 86 jag har en 87:a .
Försök och hitta en lika dan i Sverige om du kan :) finns bara 36 kvar.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph